Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

CharlieK

Medlem
SAS är ett sånt där bolag som kan vara bra, eller så är det kasst.
Finns vissa människor som är guldvärda men sedan finns de personer som verkar trötta på livet och alla passagerare är en börda :)
Helt rätt, blev mest förvånad - jag reser nästan uteslutande med SAS och har aldrig haft anledning till att vara missnöjd hittills och har ofta fått intrycket att de som klagar mycket på SAS överdriver.

Var det fredagen den 16 sep du åkte ut?
Lördagen den 17:e
 

Molle

Medlem
Är i guldloungen på Arlanda. Här inne befinner sig samtidigt en snubbe i English Deffence League-tröja. "Supporting our troops", "Fighting Islam" osv. Jag är inte förespråkare för något shorts-förbud eller annan dresscode men man kan väl iallafall förbjuda tröjor som uttalar stöd för militanta, utomparlamentariska högerextrema grupper? Även om man inte vet vad EDL är så framgår det tydligt av texterna på tröjan vad de är för organisation.

Jag pratade med personalen om detta och de tyckte det var bra att jag lyfte det så de kunde ta det vidare. Jag förstår att de inte har möjlighet eller resurser att avvisa denna person (tror tröjan är precis på rätt sida hets mot folkgrupp), men de borde ha det. Förstår att det kanske är svårt att genomföra i praktiken utan att det blir godtyckligt. Speciellt eftersom det förekommer så sällan. Men om man har som ambition att ha decent work conditions för sina anställda och en avslappnad mijö för sina gäster bör man ändå se över detta. SAS borde kunna hålla loungen fri från attribut som tillhör våldsbejakande politiska extremister, iallafall de mest kända.
 

Mike@GOT

Medlem
Är i guldloungen på Arlanda. Här inne befinner sig samtidigt en snubbe i English Deffence League-tröja. "Supporting our troops", "Fighting Islam" osv. Jag är inte förespråkare för något shorts-förbud eller annan dresscode men man kan väl iallafall förbjuda tröjor som uttalar stöd för militanta, utomparlamentariska högerextrema grupper? Även om man inte vet vad EDL är så framgår det tydligt av texterna på tröjan vad de är för organisation.

Jag pratade med personalen om detta och de tyckte det var bra att jag lyfte det så de kunde ta det vidare. Jag förstår att de inte har möjlighet eller resurser att avvisa denna person (tror tröjan är precis på rätt sida hets mot folkgrupp), men de borde ha det. Förstår att det kanske är svårt att genomföra i praktiken utan att det blir godtyckligt. Speciellt eftersom det förekommer så sällan. Men om man har som ambition att ha decent work conditions för sina anställda och en avslappnad mijö för sina gäster bör man ändå se över detta. SAS borde kunna hålla loungen fri från attribut som tillhör våldsbejakande politiska extremister, iallafall de mest kända.

Jag förstår helt vad du menar, men kan inte gränsdragningen bli knepig?
 
Hur gör man om någon kommer in med fight christianity eller fight AFA?
Farlig väg att gå på specifika grupper. Bättre att gå mot att "förbjuda" extremistiska texter men då uppstår det gränsdragningsproblematik.
Mynt har 2 sidor och kulturer ser de sidorna på olika sätt.
Kanske bättre att acceptera att vi alla tänker olika och jobba mer mot respekten för det och ta det därifrån.

Jag förstår helt vad du menar, men kan inte gränsdragningen bli knepig?
:) du hann före
 
Last edited by a moderator:

Vaniljvodka

Medlem
Ah, respekt för budskap som kan betecknas som hets mot folkgrupp. Hejdå öron, nu har jag hört allt.

(gissar att den här tråden kommer stängas snart)
 
Ah, respekt för budskap som kan betecknas som hets mot folkgrupp. Hejdå öron, nu har jag hört allt.

(gissar att den här tråden kommer stängas snart)
Kan det betecknas som hets mot folkgrupp är det ju bara att anmäla personen i fråga.

Är i guldloungen på Arlanda. Här inne befinner sig samtidigt en snubbe i English Deffence League-tröja. "Supporting our troops", "Fighting Islam" osv. Jag är inte förespråkare för något shorts-förbud eller annan dresscode men man kan väl iallafall förbjuda tröjor som uttalar stöd för militanta, utomparlamentariska högerextrema grupper? Även om man inte vet vad EDL är så framgår det tydligt av texterna på tröjan vad de är för organisation.

Jag pratade med personalen om detta och de tyckte det var bra att jag lyfte det så de kunde ta det vidare. Jag förstår att de inte har möjlighet eller resurser att avvisa denna person (tror tröjan är precis på rätt sida hets mot folkgrupp), men de borde ha det. Förstår att det kanske är svårt att genomföra i praktiken utan att det blir godtyckligt. Speciellt eftersom det förekommer så sällan. Men om man har som ambition att ha decent work conditions för sina anställda och en avslappnad mijö för sina gäster bör man ändå se över detta. SAS borde kunna hålla loungen fri från attribut som tillhör våldsbejakande politiska extremister, iallafall de mest kända.
Jag förstår vad du menar, men var drar man gränsen? Är det inte hets mot folkgrupp enligt lag måste SAS sätta upp egna regler. Vad om någon kollar på någon muslimsk agitator på Youtube, skall den personen slängas ut? En tröja med Lasse Stefans tryck, oerhört förnedrande enligt mig, etc. Kan aldrig bli bra att försöka gå in och detaljstyra på det sättet.
 
Last edited by a moderator:

taxvalp

Medlem
Krogar och fotbollsklubbar har förmodligen större erfarenhet av detta än vad SAS har. Att förbjuda tillträde för folk med kläder som symboliserar medlemsskap i kriminella MC-gäng eller ansiktsmaskering är ju arrangörens privilegium även om det mig veterligen inte är olagligt att bära utstyrseln. Hur det praktiskt ska gå till är en svårare nöt att knäcka men brist på säkerhetspersonal är det ju knappast på en flygplats. Dock har förmodligen skyddsvakterna viktigare saker för sig än att upprätthålla lokala ordningsregler i loungen...
 

palmen

Moderator
Då sätter vi stopp här!
Nu har vi hamnat väldigt off topic i denna tråd som handlar om va SAS inte gjort bra.
Blir det några fler inlägg efter detta som handlar om kläder med "budskap" eller liknande så rensar vi bort allt.
Kommer att diskuteras med övriga moderatorer om det ska vara kvar över huvud taget, just för att slippa politiska diskussioner mm.

//Moderator
 
Toppen