Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Storsteffe

Medlem
Jo då är du nedgraderad. Nu finns det ju dock en plus-kabin på LAN-planet även om den är betydligt sämre än på alla andra plan. Och jag utgår ifrån att den service som erbjöds i övrigt är densamma som erbjuds på andra plan om man reser i Plus. Med andra ord inte nedgraderad i mina ögon.
Så om jag får en eco stol men business service i 8 timmar så är det ingen nedgradering. Jag förstår hur du tänker men håller inte med, det är stolen man i huvudsak betalar för.
 

palmen

Moderator
Så om jag får en eco stol men business service i 8 timmar så är det ingen nedgradering. Jag förstår hur du tänker men håller inte med, det är stolen man i huvudsak betalar för.
Tycker inte riktigt man kan jämföra economy-stol mot business när fallet handlar om premium economy-stol och economy-stol.
Klart att det är skillnad och ingen har sagt något annat än att den hårdvaran är usel, SAS har även gått med på att erbjuda 20k poäng för besväret vilket på kampanj för några veckor sedan var 2 tur och retur till Svalbard som exempel, eller en uppgradering till plus på nästa resa från economy.

Se mitt exempel med Cathay och deras regional business jämfört med "longhaul" business. Även fast man bokar ett plan med longhaul business finns risken att de byter planet och man får regional business. Det har hänt mig och bara att gilla läget, i övrigt så var allt toppen förutom att man kunde önskat sig mer av stolen. Begär jag 75% av biljett-priset tillbaka bara för att jag inte fick den bästa business-stolen (går iofs inte applicera på flighter inom asien)?
Att LAN-planet finns i SAS flotta är ingen hemlighet och man löper alltid en risk att få det planet på longhaul. I EU261/2004 finns det inget som säger att man har rätt till 75% tillbaka på biljettpriset för att hårdvaran ombord är dålig men att all annan service är enligt den biljett man faktiskt har köpt.

Om det nu skulle vara så att du köpt en business och får economy-säten så har vi nog ett helt annat case. Detta fall rör dock premiuem economy som är en förbättrad version av economy, men långt ifrån något som kan liknas vid business.
 
Så om jag får en eco stol men business service i 8 timmar så är det ingen nedgradering. Jag förstår hur du tänker men håller inte med, det är stolen man i huvudsak betalar för.
Synes du også det er en downgrade hvis man booker en afgang med den nye business kabine men ender på en maskine med den gamle business kabine? - Det er jo netop sædet man betaler for.
 

Dr. Miles

Expert
För ett tag sedan var det inte så att SAS hyrde in flygplan från Omni Air och Business class stol på denna flight var urusel även när man jämför med gamla SAS Business class stolar?
SAS hyr in Boeing 767 för att klara Atlanttrafiken | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag undrar om @Agö fick någon kompensation av detta eller ej.

Förresten, jag tycker synd om rika Singaporean som har bokat Singapore Airlines Business class biljett till Skandinavien med codeshare flight med SAS inom Norden/Europa.
De får nog en chock när de hamnar i SAS Plus. Det är långt ifrån Singapore Airlines regional Business class.
 

Agö

Medlem
För ett tag sedan var det inte så att SAS hyrde in flygplan från Omni Air och Business class stol på denna flight var urusel även när man jämför med gamla SAS Business class stolar?
SAS hyr in Boeing 767 för att klara Atlanttrafiken | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag undrar om @Agö fick någon kompensation av detta eller ej.

Förresten, jag tycker synd om rika Singaporean som har bokat Singapore Airlines Business class biljett till Skandinavien med codeshare flight med SAS inom Norden/Europa.
De får nog en chock när de hamnar i SAS Plus. Det är långt ifrån Singapore Airlines regional Business class.
Japp. Vi fick 600 EUR x 2 för nedgradering från Plus till eko. I vouchers. Det fanns ju igen Pluskabin på Omni Air så inte mer än rätt.
 

NotRyan

Medlem
Det finns ju en Pluskabin på planet, dock inte lika bra som på de andra planen, och Plus-service tillhandahölls. Dessutom gav SAS 20K poäng som kompensation för att Plus-kabinen var sämre än man kan förvänta sig.

Detta är ingen nedgradering, och SAS har erbjudit 20K poäng som kompensation för att hårdvaran är sämre än normalt. Jag tycker att vederbörande borde vara glad för detta...
 

johhenrik

Medlem
Jag tycker detta är en svår fråga faktiskt. Går man in på SAS hemsida och kolla upp vad SAS Plus på en interkontinental flight är, så inte tusan annonserar de med detta som nu erbjöds. Det är en sak att vi insatta känner till olika saker, men även jag skulle känna mig jäkligt besviken. Nu skulle jag iofs tycka 20k var en bra ersättning, men för de flesta är ju det troligen ganska värdelöst iaf tror jag. Att säga att man ska vara glad för kompensationen för att man inte fick vad man trodde man köpte är ju snudd på fräckt faktiskt anser jag.
 

Agö

Medlem
Att Plus på LN-RKP sedan inte riktigt håller måttet jämfört med Plus i övriga flottan har ju SAS indirekt erkänt när man inte säljer plus på SK901/902 (?) som RKP är tänkt att trafikera till vardags.
Just detta är pudelns kärna. Bolaget anser inte att denna "kabin" är SAS Plus och väljer att inte sälja dessa biljetter under sommaren på en viss linje. Då bör detta resonemang gälla över hela linjen. Har detta verkligen missuppfattats av de som tycker att man borde vara nöjd med 20k EB-poäng?
 
Toppen