Så om jag får en eco stol men business service i 8 timmar så är det ingen nedgradering. Jag förstår hur du tänker men håller inte med, det är stolen man i huvudsak betalar för.
Tycker inte riktigt man kan jämföra economy-stol mot business när fallet handlar om premium economy-stol och economy-stol.
Klart att det är skillnad och ingen har sagt något annat än att den hårdvaran är usel, SAS har även gått med på att erbjuda 20k poäng för besväret vilket på kampanj för några veckor sedan var 2 tur och retur till Svalbard som exempel, eller en uppgradering till plus på nästa resa från economy.
Se mitt exempel med Cathay och deras regional business jämfört med "longhaul" business. Även fast man bokar ett plan med longhaul business finns risken att de byter planet och man får regional business. Det har hänt mig och bara att gilla läget, i övrigt så var allt toppen förutom att man kunde önskat sig mer av stolen. Begär jag 75% av biljett-priset tillbaka bara för att jag inte fick den bästa business-stolen (går iofs inte applicera på flighter inom asien)?
Att LAN-planet finns i SAS flotta är ingen hemlighet och man löper alltid en risk att få det planet på longhaul. I EU261/2004 finns det inget som säger att man har rätt till 75% tillbaka på biljettpriset för att hårdvaran ombord är dålig men att all annan service är enligt den biljett man faktiskt har köpt.
Om det nu skulle vara så att du köpt en business och får economy-säten så har vi nog ett helt annat case. Detta fall rör dock premiuem economy som är en förbättrad version av economy, men långt ifrån något som kan liknas vid business.