Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Imorse bestämde sig CC på flight SK086 för att för första gången sedan nya Café reglerna infördes faktiskt anamma de.
Det vill säga de idiotiska (ursäkta språket) microtexterna längst ned på sista sidan av cafe sortimentet.
Där står en radda linjer där de uteslutande ALDRIG ska erbjuda försäljning/servering av sortimentet pga "short flight time". VBY-ARN ingår där.
Det som ska serveras på morgonen är macka, kaffe och juice. Övrig tid kaffe + chokladbit för oss i Plus.

Detta har ingen annan CC någonsin brytt sig om på mina tidigare 200+ flighter, men imorse fick jag och flera andra Plus Pax med visuell hänvisning till flygbladets microtext veta att nepp, här får du inget mer!

Det ironiska i det hela är att vi var 4 Plus pax och tiden hon spenderade åt att dividera kring detta var längre än den normala serveringen som genomförs.

Efter en rask språngmarsch genom kabinen med kaffe och the satte sig sedan CC ned, som vanligt, på sista plus raden och förtärde sin egen frukost i lugn och ro (ca 15-17 minuter).

Bra prioriterat SAS genom Jettime
 

Moco

Medlem
Så här är det ofta även till SDL. Gör mig heligt förbannad. Vagnen är fylld, men det går inte att välja vad man vill i Plus och inte att köpa något i GO.
 
De formuleringer kunne med fordel ændres til "Vi kan ikke garantere fuld service grundet..." på den måde er der mulighed for at få fra vognen hvis tiden tillader det.
 

Moco

Medlem
Men det som är lustigt är ju att de inte ens ger passagerarna möjligheten att köpa något och således tjäna pengar. Att de väljer att dumsnåla i Plus "förstår" jag, men att det är för kort flygtid är i fallet med SDL inte applicerbart.
 

DonM

Medlem
Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt, men tror andra kan ta (flera) lärdomar av den...(och ja - jag känner til budorden om codeshare)

Bokade en resa Oslo- Frankfurt-Bilbao via SAS hemsidor. Ut i måndags och hem i dag onsdag. Flighterna låg i codesharesegmentet (SK3264, 3280, 3277 och 3622) men på bokningssidan stod det operated by Scandinavian Airlines. Här kan man inte förvänta att vanliga konsumenter förstår att det är codeshare bara genom att se att flighten börjar på SK3***. Det luktade LH lång väg - kollade priser hos dem, men det hadde blivit drygt dubbelt så dyrt så jag valde att boka codeshare via SAS oavsett (inget akut behov för poäng). Alla flighter blev bokade som GO.

Kolla för övrigt bokningen i SAS appen (bifogad bild) där det också står operated by Scandinavian...

Avresa OSL i måndags gick bra - som förväntat var det LH och inte SAS till Frankfurt. I Frankfurt hade jag ganska god tid och tog mig till terminal 1 via tunnelen. Frågade i informationen vart närmaste LH lounge var och om jag hade tillräckligt med tid att gå dit mht min Bilbao flight. Skulle inte vara några problem, bara gå igenom passkontrollen där och följ skyltarna, inga kommentarer eller övriga råd. Kom efterhand till Gate 43 och deras Senator lounge. Satt och jobbade på, njöt god dricka + lite wurst. Bröt upp för att gå till gate ca 40 min innan avgång.

Hade ganska svårt att hitta till gate B8 från B43 och det visade sig efterhand att det var en ganska omfattande promenad. I tillägg var det passkontroll + säkerhetskontroll på vägen (mitt gatenummer var inte angivet när jag gick till loungen, så jag visste inte att jag skulle vara tvungen att gå tillbaka genom passkontrollen när jag gick dit). Summa summarum så kom jag till gate 17 min före avgång (extremt stressad och ytterst andfådd) och blev mött av LH personal som bara suckade och sa att "bussen hade gått" (det var tydligen en bussgate). Jag pressade på, visade mitt guldkort och prövde på alla sätt och vis böna och be om en alternativ transport till planet - det var bara 3-4 min sedan bussen hade gått. Fick bara nekande svar och fick inse att slaget var förlorat.

Tog mig efterhand till LH ticketing i ankomsthallen. Fick först av allt veta att det inte var deras fel att jag inte fått info om lång tid/avstånd till gate när jag gick till loungen eller frågade i informationen. Eftersom jag bekräftade att jag hade ett boardingkort så hade jag också "godkänt" deras vilkår - det ska tydligen stå med liten text någonstans att jag har det hela och fulla anvsaret. Oavsett - LH personalen tog mig på allvar, hittade ny flight dagen därpå osv. men nu fick jag veta att eftersom jag nu skulle få en stopover till på min resa så blev det andra fare rules. Nytt pris €1400. Frågade om jag kunde ordna biljett till Bilbao själv (för att komma ikapp) men fick då besked om att mina returbiljetter inte längre var giltiga (pga stopover i FRA) och skulle bli kanselerade. Efter mycket dividerande bad de mig ringa SAS kundservice eftersom det var deras codeshare biljett jag köpt och att de säkert kunde ordna något bra åt mig.

I måndags var dagen då SAS websidor bröt ihop när alla Norwegian fantaster skulle boka om sina biljetter. Jag kan berätta att de samtidigt hade tekniskt fel på sin växel. Ringde in totalt 5 gånger (4 x 10 minuter + 7 minuter - totalt 47 minuters väntan och det med inknappat EBG). Vart tionde minut bröts samtalet med besked om tekniskt fel. Kom till slut fram och förklarade mitt ärende. Medarbetaren skulle förelägga ärendet för sin supervisor och jag bad henne då kolla:
- ombokning till nästa dags flygning
- om min retur skulle bli inställd om jag inte bokade om biljetterna
Efter kontroll med supervisor fick jag besked med ungefär samma innebörd som LH hade gett, men nu för knappa 7000,- NOK + 500,- ombokningsavgift. Hon bad mig kontakta LH supervisor som säkert kunde ordna något bra åt mig... Försökte hitta andra alternativ på alla sätt och vis, men ingen lösning funnen.

Gick tillbaka till LH ticketing, pratade med min assistent + hans supervisor. Bägge var förundrade över att SAS inte kunde hjälpa en av sina guldkortskunder med detta problemet. Supervisor bad mig sitta ned och vänta mens han dubbelkollade allt. Han kom tillbaks efter ca 20 min med samma besked som innan, men nu för €1000.

Jag tackade vänligen nej till erbjudandet, hittade ett bra och billigt hotellrum (kan rekommendera NH Hotel ca 2km från flygplatsen) och bokade retur hem till OSL nästa dag.

Lärdomar och frågetecken:
- det är dumt att boka codeshare
- varför skriver SAS "operated by Scandinavian" när det är codeshare och kan man klaga på detta?
- ingen tar ansvar när det är codeshare
- returen blev nog egentligen inte inställd - fick i alla fall incheckningsmailar från LH
- det är långt (i tid) mellan B43 och B8 i terminal 1 på FRA
- LH tar inte ansvar för egna råd som ges
- har jag en chans att få kompensation eller ursäkt från LH eller SAS?

Sidenote - detta var för övrigt min första kundupplevelse efter att ha blivit EBD (bara timmar gammalt då).
 

Attachments

  • IMG_6568.PNG
    IMG_6568.PNG
    111,3 KB · Visningar: 247

fcx

Medlem
Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt, men tror andra kan ta (flera) lärdomar av den...(och ja - jag känner til budorden om codeshare)

Bokade en resa Oslo- Frankfurt-Bilbao via SAS hemsidor. Ut i måndags och hem i dag onsdag. Flighterna låg i codesharesegmentet (SK3264, 3280, 3277 och 3622) men på bokningssidan stod det operated by Scandinavian Airlines. Här kan man inte förvänta att vanliga konsumenter förstår att det är codeshare bara genom att se att flighten börjar på SK3***. Det luktade LH lång väg - kollade priser hos dem, men det hadde blivit drygt dubbelt så dyrt så jag valde att boka codeshare via SAS oavsett (inget akut behov för poäng). Alla flighter blev bokade som GO.

Kolla för övrigt bokningen i SAS appen (bifogad bild) där det också står operated by Scandinavian...

Avresa OSL i måndags gick bra - som förväntat var det LH och inte SAS till Frankfurt. I Frankfurt hade jag ganska god tid och tog mig till terminal 1 via tunnelen. Frågade i informationen vart närmaste LH lounge var och om jag hade tillräckligt med tid att gå dit mht min Bilbao flight. Skulle inte vara några problem, bara gå igenom passkontrollen där och följ skyltarna, inga kommentarer eller övriga råd. Kom efterhand till Gate 43 och deras Senator lounge. Satt och jobbade på, njöt god dricka + lite wurst. Bröt upp för att gå till gate ca 40 min innan avgång.

Hade ganska svårt att hitta till gate B8 från B43 och det visade sig efterhand att det var en ganska omfattande promenad. I tillägg var det passkontroll + säkerhetskontroll på vägen (mitt gatenummer var inte angivet när jag gick till loungen, så jag visste inte att jag skulle vara tvungen att gå tillbaka genom passkontrollen när jag gick dit). Summa summarum så kom jag till gate 17 min före avgång (extremt stressad och ytterst andfådd) och blev mött av LH personal som bara suckade och sa att "bussen hade gått" (det var tydligen en bussgate). Jag pressade på, visade mitt guldkort och prövde på alla sätt och vis böna och be om en alternativ transport till planet - det var bara 3-4 min sedan bussen hade gått. Fick bara nekande svar och fick inse att slaget var förlorat.

Tog mig efterhand till LH ticketing i ankomsthallen. Fick först av allt veta att det inte var deras fel att jag inte fått info om lång tid/avstånd till gate när jag gick till loungen eller frågade i informationen. Eftersom jag bekräftade att jag hade ett boardingkort så hade jag också "godkänt" deras vilkår - det ska tydligen stå med liten text någonstans att jag har det hela och fulla anvsaret. Oavsett - LH personalen tog mig på allvar, hittade ny flight dagen därpå osv. men nu fick jag veta att eftersom jag nu skulle få en stopover till på min resa så blev det andra fare rules. Nytt pris €1400. Frågade om jag kunde ordna biljett till Bilbao själv (för att komma ikapp) men fick då besked om att mina returbiljetter inte längre var giltiga (pga stopover i FRA) och skulle bli kanselerade. Efter mycket dividerande bad de mig ringa SAS kundservice eftersom det var deras codeshare biljett jag köpt och att de säkert kunde ordna något bra åt mig.

I måndags var dagen då SAS websidor bröt ihop när alla Norwegian fantaster skulle boka om sina biljetter. Jag kan berätta att de samtidigt hade tekniskt fel på sin växel. Ringde in totalt 5 gånger (4 x 10 minuter + 7 minuter - totalt 47 minuters väntan och det med inknappat EBG). Vart tionde minut bröts samtalet med besked om tekniskt fel. Kom till slut fram och förklarade mitt ärende. Medarbetaren skulle förelägga ärendet för sin supervisor och jag bad henne då kolla:
- ombokning till nästa dags flygning
- om min retur skulle bli inställd om jag inte bokade om biljetterna
Efter kontroll med supervisor fick jag besked med ungefär samma innebörd som LH hade gett, men nu för knappa 7000,- NOK + 500,- ombokningsavgift. Hon bad mig kontakta LH supervisor som säkert kunde ordna något bra åt mig... Försökte hitta andra alternativ på alla sätt och vis, men ingen lösning funnen.

Gick tillbaka till LH ticketing, pratade med min assistent + hans supervisor. Bägge var förundrade över att SAS inte kunde hjälpa en av sina guldkortskunder med detta problemet. Supervisor bad mig sitta ned och vänta mens han dubbelkollade allt. Han kom tillbaks efter ca 20 min med samma besked som innan, men nu för €1000.

Jag tackade vänligen nej till erbjudandet, hittade ett bra och billigt hotellrum (kan rekommendera NH Hotel ca 2km från flygplatsen) och bokade retur hem till OSL nästa dag.

Lärdomar och frågetecken:
- det är dumt att boka codeshare
- varför skriver SAS "operated by Scandinavian" när det är codeshare och kan man klaga på detta?
- ingen tar ansvar när det är codeshare
- returen blev nog egentligen inte inställd - fick i alla fall incheckningsmailar från LH
- det är långt (i tid) mellan B43 och B8 i terminal 1 på FRA
- LH tar inte ansvar för egna råd som ges
- har jag en chans att få kompensation eller ursäkt från LH eller SAS?

Sidenote - detta var för övrigt min första kundupplevelse efter att ha blivit EBD (bara timmar gammalt då).

Sur resa...

Enligt EU-reglerna måste det ju framgå vem som utför flygresan. Kanske har du någon ursäkt/kompensation att hämta där? I övrigt skulle jag nog tyvärr inte ens försöka att klaga till SAS i efterhand.
 

pswe

Medlem
Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt, men tror andra kan ta (flera) lärdomar av den...(och ja - jag känner til budorden om codeshare)

Bokade en resa Oslo- Frankfurt-Bilbao via SAS hemsidor. Ut i måndags och hem i dag onsdag. Flighterna låg i codesharesegmentet (SK3264, 3280, 3277 och 3622) men på bokningssidan stod det operated by Scandinavian Airlines. Här kan man inte förvänta att vanliga konsumenter förstår att det är codeshare bara genom att se att flighten börjar på SK3***. Det luktade LH lång väg - kollade priser hos dem, men det hadde blivit drygt dubbelt så dyrt så jag valde att boka codeshare via SAS oavsett (inget akut behov för poäng). Alla flighter blev bokade som GO.

Kolla för övrigt bokningen i SAS appen (bifogad bild) där det också står operated by Scandinavian...

Avresa OSL i måndags gick bra - som förväntat var det LH och inte SAS till Frankfurt. I Frankfurt hade jag ganska god tid och tog mig till terminal 1 via tunnelen. Frågade i informationen vart närmaste LH lounge var och om jag hade tillräckligt med tid att gå dit mht min Bilbao flight. Skulle inte vara några problem, bara gå igenom passkontrollen där och följ skyltarna, inga kommentarer eller övriga råd. Kom efterhand till Gate 43 och deras Senator lounge. Satt och jobbade på, njöt god dricka + lite wurst. Bröt upp för att gå till gate ca 40 min innan avgång.

Hade ganska svårt att hitta till gate B8 från B43 och det visade sig efterhand att det var en ganska omfattande promenad. I tillägg var det passkontroll + säkerhetskontroll på vägen (mitt gatenummer var inte angivet när jag gick till loungen, så jag visste inte att jag skulle vara tvungen att gå tillbaka genom passkontrollen när jag gick dit). Summa summarum så kom jag till gate 17 min före avgång (extremt stressad och ytterst andfådd) och blev mött av LH personal som bara suckade och sa att "bussen hade gått" (det var tydligen en bussgate). Jag pressade på, visade mitt guldkort och prövde på alla sätt och vis böna och be om en alternativ transport till planet - det var bara 3-4 min sedan bussen hade gått. Fick bara nekande svar och fick inse att slaget var förlorat.

Tog mig efterhand till LH ticketing i ankomsthallen. Fick först av allt veta att det inte var deras fel att jag inte fått info om lång tid/avstånd till gate när jag gick till loungen eller frågade i informationen. Eftersom jag bekräftade att jag hade ett boardingkort så hade jag också "godkänt" deras vilkår - det ska tydligen stå med liten text någonstans att jag har det hela och fulla anvsaret. Oavsett - LH personalen tog mig på allvar, hittade ny flight dagen därpå osv. men nu fick jag veta att eftersom jag nu skulle få en stopover till på min resa så blev det andra fare rules. Nytt pris €1400. Frågade om jag kunde ordna biljett till Bilbao själv (för att komma ikapp) men fick då besked om att mina returbiljetter inte längre var giltiga (pga stopover i FRA) och skulle bli kanselerade. Efter mycket dividerande bad de mig ringa SAS kundservice eftersom det var deras codeshare biljett jag köpt och att de säkert kunde ordna något bra åt mig.

I måndags var dagen då SAS websidor bröt ihop när alla Norwegian fantaster skulle boka om sina biljetter. Jag kan berätta att de samtidigt hade tekniskt fel på sin växel. Ringde in totalt 5 gånger (4 x 10 minuter + 7 minuter - totalt 47 minuters väntan och det med inknappat EBG). Vart tionde minut bröts samtalet med besked om tekniskt fel. Kom till slut fram och förklarade mitt ärende. Medarbetaren skulle förelägga ärendet för sin supervisor och jag bad henne då kolla:
- ombokning till nästa dags flygning
- om min retur skulle bli inställd om jag inte bokade om biljetterna
Efter kontroll med supervisor fick jag besked med ungefär samma innebörd som LH hade gett, men nu för knappa 7000,- NOK + 500,- ombokningsavgift. Hon bad mig kontakta LH supervisor som säkert kunde ordna något bra åt mig... Försökte hitta andra alternativ på alla sätt och vis, men ingen lösning funnen.

Gick tillbaka till LH ticketing, pratade med min assistent + hans supervisor. Bägge var förundrade över att SAS inte kunde hjälpa en av sina guldkortskunder med detta problemet. Supervisor bad mig sitta ned och vänta mens han dubbelkollade allt. Han kom tillbaks efter ca 20 min med samma besked som innan, men nu för €1000.

Jag tackade vänligen nej till erbjudandet, hittade ett bra och billigt hotellrum (kan rekommendera NH Hotel ca 2km från flygplatsen) och bokade retur hem till OSL nästa dag.

Lärdomar och frågetecken:
- det är dumt att boka codeshare
- varför skriver SAS "operated by Scandinavian" när det är codeshare och kan man klaga på detta?
- ingen tar ansvar när det är codeshare
- returen blev nog egentligen inte inställd - fick i alla fall incheckningsmailar från LH
- det är långt (i tid) mellan B43 och B8 i terminal 1 på FRA
- LH tar inte ansvar för egna råd som ges
- har jag en chans att få kompensation eller ursäkt från LH eller SAS?

Sidenote - detta var för övrigt min första kundupplevelse efter att ha blivit EBD (bara timmar gammalt då).

Har lite svårt att se hur code share och operating carrier har påverkat situationen. Du var sen till gaten och med hänsyn till dina medmänniskor som var i tid så lät inte personalen dig försena avgången.
 
Imorse bestämde sig CC på flight SK086 för att för första gången sedan nya Café reglerna infördes faktiskt anamma de.
Det vill säga de idiotiska (ursäkta språket) microtexterna längst ned på sista sidan av cafe sortimentet.
Där står en radda linjer där de uteslutande ALDRIG ska erbjuda försäljning/servering av sortimentet pga "short flight time". VBY-ARN ingår där.
Det som ska serveras på morgonen är macka, kaffe och juice. Övrig tid kaffe + chokladbit för oss i Plus.

Detta har ingen annan CC någonsin brytt sig om på mina tidigare 200+ flighter, men imorse fick jag och flera andra Plus Pax med visuell hänvisning till flygbladets microtext veta att nepp, här får du inget mer!

Det ironiska i det hela är att vi var 4 Plus pax och tiden hon spenderade åt att dividera kring detta var längre än den normala serveringen som genomförs.

Efter en rask språngmarsch genom kabinen med kaffe och the satte sig sedan CC ned, som vanligt, på sista plus raden och förtärde sin egen frukost i lugn och ro (ca 15-17 minuter).

Bra prioriterat SAS genom Jettime
Jippie, samma CC hem igen 15:15...
 

DonM

Medlem
Har lite svårt att se hur code share och operating carrier har påverkat situationen. Du var sen till gaten och med hänsyn till dina medmänniskor som var i tid så lät inte personalen dig försena avgången.

Helt enig i att det var mitt fel att jag missade planet och att det inte hade något med codeshare att göra (men jag skulle önskat bättre information när jag frågade om det var några problem att hinna min flight, de kunde enkelt sagt att det tar ganska lång tid och du måste igenom security + passport för att komma dit)

Det som var poängen med codeshare var att varken LH eller SAS ville ta ansvar för ombokning och skyllde på varandra (det andra bolaget ansvarar för att lösa detta åt dig). I tillägg är det ju lite dumt att SAS skriver att de är "operating carier" när det inte är fallet.
 
Toppen