Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

mry

Medlem
Vet inte om detta ska vara i "Swedavia - Det här gjorde ni inte så bra" eller om den passar under denna topic.

I vilket fall. Ska precis resa GOT-ARN med SAS och checkade in en väska. Då jag är EBG så har jag tillgång till loungen på "utrikes".
När jag checkat in väskan går jag upp till säkerhetskontrollen som ligger ovanför checkin området. Väl där är det i princip folktomt, ca 5 personer i hela säkerhetskontrollen.
Jag går fram i priority kön (helt ensam där) och får mitt boardingkort scannat.
Då säger mannen som står där att, "Stockholm... Då ska du gå till inrikes".
Jag svarar att okej, men jag ska ju till loungen som ligger precis där man kommer ut från säkerhetskontrollen för "utrikes". "Du ska till inrikes ändå".
Jag svarar att det aldrig har varit några problem innan, men fortsätter inte diskutionen utan går bort mot inrikeskontrollen där det var betdligt mer folk.

Borde det inte vara en frågs för SAS/Swedavia att ta upp att kanske även öppna upp säkerhetskontrollerna för både inrikes/utrikes då området är öppnat? Detta gjorde att jag fick gå en extra promenad (vilket i sig inte är fel, motion är bra) men jag hoppade att gå till SAS loungen då jag inte tyckte att tiden räckte till.

Under de gånger jag flugit sen de öppnade upp området har det alltid gått att använda utrikeskontrollen. Har blivit ifrågasatt en gång och när jag då förklarade att jag skulle till loungen så var det inga problem.

Jag kanske är överkänslig för att det är tidigt på morgonen, men jag tror att det finns fler än jag som tycker idén är bra.

Trevlig helg på er!

Du kan nog få ett bättre svar på detta av @GOT Landvetter Airport här på forumet och det är nog inte så mycket SAS som har med detta att göra särskilt mycket. Att det fungerar så har de varit tydliga med hela tiden från flygplatsens sida.
 
Vet inte om detta ska vara i "Swedavia - Det här gjorde ni inte så bra" eller om den passar under denna topic.

I vilket fall. Ska precis resa GOT-ARN med SAS och checkade in en väska. Då jag är EBG så har jag tillgång till loungen på "utrikes".
När jag checkat in väskan går jag upp till säkerhetskontrollen som ligger ovanför checkin området. Väl där är det i princip folktomt, ca 5 personer i hela säkerhetskontrollen.
Jag går fram i priority kön (helt ensam där) och får mitt boardingkort scannat.
Då säger mannen som står där att, "Stockholm... Då ska du gå till inrikes".
Jag svarar att okej, men jag ska ju till loungen som ligger precis där man kommer ut från säkerhetskontrollen för "utrikes". "Du ska till inrikes ändå".
Jag svarar att det aldrig har varit några problem innan, men fortsätter inte diskutionen utan går bort mot inrikeskontrollen där det var betdligt mer folk.

Borde det inte vara en frågs för SAS/Swedavia att ta upp att kanske även öppna upp säkerhetskontrollerna för både inrikes/utrikes då området är öppnat? Detta gjorde att jag fick gå en extra promenad (vilket i sig inte är fel, motion är bra) men jag hoppade att gå till SAS loungen då jag inte tyckte att tiden räckte till.

Under de gånger jag flugit sen de öppnade upp området har det alltid gått att använda utrikeskontrollen. Har blivit ifrågasatt en gång och när jag då förklarade att jag skulle till loungen så var det inga problem.

Jag kanske är överkänslig för att det är tidigt på morgonen, men jag tror att det finns fler än jag som tycker idén är bra.

Trevlig helg på er!

När hände detta?

Dom har ju ändrat detta så att man kan gå till vilken som numera.....
 

AABack2ARN

Medlem
Enligt uppgift förra veckan (15 januari) var man tvungen att gå genom säkerhetskontrollen för inrikes om man hade en inrikesbiljett. Minst två irriterade och stressade resenärer som hade nekats tillträde till den internationella säkerhetskontrollen
 

Mike@GOT

Medlem
Föraren kanske inte reagerar på om det är en 737-700 eller en 737-600 som står i gaten.

"Epic fail", oavsett vem som var skyldig.

Om en besättning lyfter med ett flygplan utan att märka att de flyger med fel flygplanstyp är det ett sådant grovt misstag att hela besättningen borde få skriftliga varningar, om inte sägas upp. Det är inte bara det faktum att man inte har reflekterat över att flygplanet ser annorlunda ut (och det märker alla som har lite erfarenhet från att jobba/resa i flygplatsmiljö), utan också att man inte har genomfört checklistan där man kontrollerar att registreringen som står i färdplanen stämmer överens med den registrering som står på panelen rakt framför näsan på piloterna.

Det är helt enkelt så otroligt att jag inte kan tro att det är sant, dvs den enkla förklaringen att "besättningen tog fel plan och märkte det inte". Det ligger garanterat mer bakom detta.
 

Chrille

Medlem
Om en besättning lyfter med ett flygplan utan att märka att de flyger med fel flygplanstyp är det ett sådant grovt misstag att hela besättningen borde få skriftliga varningar, om inte sägas upp. Det är inte bara det faktum att man inte har reflekterat över att flygplanet ser annorlunda ut (och det märker alla som har lite erfarenhet från att jobba/resa i flygplatsmiljö), utan också att man inte har genomfört checklistan där man kontrollerar att registreringen som står i färdplanen stämmer överens med den registrering som står på panelen rakt framför näsan på piloterna.

Det är helt enkelt så otroligt att jag inte kan tro att det är sant, dvs den enkla förklaringen att "besättningen tog fel plan och märkte det inte". Det ligger garanterat mer bakom detta.

Nej, det var inte så. Felet upptäcktes förstås, troligvis när boarding inleddes. Det i mitt tycke märkliga var att man då väljer att göra ett planbyte i stället för att låta besättningen knalla över till rätt gate. Men det kan ju som du skriver, finnas andra faktorer som spelar in....
 
Toppen