Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Agö

Medlem
Har roat mig med att kolla upp alla SAS långdistansplan på flightradar. Det verkar som en källa till problemen just nu är OY-KBC (A343) som inte använts på ett par dagar. Det skapar givetvis problem i planeringen då man nyttjar dessa planen ganska hårt, men SAS verkar lösa dem ganska bra så här långt.
Det stod en A340 på Kastrup i torsdags, parkerad bortom C-terminalen, så det nog stämma.
 

widescreen

Medlem
Pratade precis med kundtjänst om ett ersättningsärende vid inställning+ombokning.
Just nu handlägger de ärenden från 1-2 augusti i år och de hade inget besked om hur lång tid det skulle ta innan de hade handlagt mitt ärende.

Kan förstå att man har en backlog att beta av, men rimligtvis måste man som kund i alla fall få ett besked om handläggningstid. Känns lite futtigt att skylla på systemhaveri i kombination med underbemanning. Lite besviken..
 

palmen

Moderator
Pratade precis med kundtjänst om ett ersättningsärende vid inställning+ombokning.
Just nu handlägger de ärenden från 1-2 augusti i år och de hade inget besked om hur lång tid det skulle ta innan de hade handlagt mitt ärende.

Kan förstå att man har en backlog att beta av, men rimligtvis måste man som kund i alla fall få ett besked om handläggningstid. Känns lite futtigt att skylla på systemhaveri i kombination med underbemanning. Lite besviken..
Inte för att jag försvarar SAS långsamma hantering av ärenden, men om de nu arbetar på ärenden från början på augusti och ditt ärende var första september så är det väl relativt rimligt att anta att du får vänta ungefär 1 månad till.
Tidigare har man fått ett autosvar som säger svar inom 5 veckor men det har inte heller stämt alla gånger utan dragit ut längre på tiden.
Med tanke på den mängd ärenden de verkar ha tror jag det är väldigt svårt att ge en uppskattning som de faktiskt kan hålla. Om de säger 4 veckor och det tar 6 veckor kommer inte kunden vara nöjd.
I grund och botten måste SAS komma ifatt med sina kundförfrågningar.
 
Efter att ha fått ett positivt mail från SAS CEO imorse så fick jag intrycket att SAS var på god väg framåt, att SAS kändes mer och mer positivt med en trolig framtid. Det intrycket gällde i ca 4 timmar och förstördes katastrofalt 5 timmar senare efter kontakter med SAS kundtjänst.


Visserligen var tjejen jag pratade med trevlig och så, men direkt hjälpsam kan man ju inte direkt påstå att hon var.


Jag bokade den 4Juli en kampanj resa (halva bonus poängen) till Zurich i Oktober med avresa 26 Oktober med SK154 GOT-ARN och sen SK1605 ARN-ZRH samt hemresa 31Oktober 20:20 ZRH-CPH SK610 och sen CPH-GOT med SK448.

Den 16 Juli bokades biljetten om därför att SK610 ställdes in, bokningen blev istället

SK602 31OKT14

ZRH-CPH 1020-1205
SK438 31OKT14
CPH-GOT 1410-1500


Oki...Denna nya flight gör att vi missar en hel skiddag, missar transfern, får betala för ett extra hotell rum osv., vilket gör att jag kontaktar SAS för att bli ombokad till en senare flight gärna dagen efter om det inte finns några andra alternativ. Killen jag då kollade med sa först att det inte går för det inte finns några bonusplatser men eftersom det var SAS som ställt till det iom att dom ställt in den första bekräftade flighten skulle kolla. Den nya ombokningen syns därefter i SAS appen och allt torde vara frid och fröjd…..


IDAG för jag följande brev fån kundtjänsten....

”Hej.
Det gäller din bokningsreferens X*****.
På den bokingen så vare ett kampanjerbjudandeså om du ska boka om biljetten så kommer de bli till
de vanliga eurobonuspriset i poäng. Vi har inte bokat om biljetten
ring in till oss på 0770-727-727

Givetvis ringer jag upp och frågar vad problemet är och då svarar tjejen att eftersom alla flighter den 1november är codeshare med Swiss så kan dom inte boka in mig på någon om dom flighterna till det rabatterade priset, isåfall får jag boka vanliga bonusbiljetter.
Jag frågade varför dom inte ringt och sagt nåt men då sa hon att dom visst försökt ringa mig idag kl 13:30! då jag satt på ett SAS plan till Amsterdam *SUCK*.

J****a kundtjänst!

Ska det där fina brevet som låg i min Mailbox inte bara vara löst och tomt snack är det dags att göra något åt Kundtjänsten!
 
Last edited:

agehall

Medlem
@Fredrik Andersson - jag förstår faktiskt inte vad problemet är. Du skriver

Denna nya flight gör att vi missar en hel skiddag, missar transfern, får betala för ett extra hotell rum osv.

Vilket jag inte riktigt får ihop. Vad är det för transfer ni missar och varför får du betala för ett extra hotellrum? Flighten ser ju ut att gå hem 31OCT2014 precis som er ursprungliga flight...


J****a kundtjänst!/QUOTE]

Vad hade du förväntat dig att de skulle göra? Med så här pass lång framförhållning har du inte speciellt mycket rättigheter...
 

johhenrik

Medlem
@Fredrik Andersson - jag förstår faktiskt inte vad problemet är. Du skriver



Vilket jag inte riktigt får ihop. Vad är det för transfer ni missar och varför får du betala för ett extra hotellrum? Flighten ser ju ut att gå hem 31OCT2014 precis som er ursprungliga flight...

Nu chansar jag, men

1. I mitten av juli så bokades han om. SAS sa det var ok, bokningen syntes i appen. Nu hör de av sig och säger att ingen bokning fanns.
2. Att flyga 10:00 eller 20:00 på en dag påverkar ju såklart eventuella planer den dagen. Speciellt om man blir ombokad från 20 till 10. :)

Hotellrummet får jag inte ihop, men det kan ju vara att de behöver övernatta nära/på flygplatsen för att komma med 10-flighten, men redan har betalat för boendet de har fram till sista dagen. Alltså ha överlappande hotell betalt sista dagen.
 

agehall

Medlem
Ja, (1) kan man ju tycka är lite dåligt. Det bör gå bra att slå dem hårt i huvudet med EU261/2004 och hävda att man ska ha ombokning. Jag tänkte lite fel i mitt förra inlägg (man ska inte skriva saker när man är trött...) och EU261/2004 bör absolut vara applicerbar här, dock inte de monetära ersättningarna.
 
Nu chansar jag, men

1. I mitten av juli så bokades han om. SAS sa det var ok, bokningen syntes i appen. Nu hör de av sig och säger att ingen bokning fanns.
2. Att flyga 10:00 eller 20:00 på en dag påverkar ju såklart eventuella planer den dagen. Speciellt om man blir ombokad från 20 till 10. :)

Hotellrummet får jag inte ihop, men det kan ju vara att de behöver övernatta nära/på flygplatsen för att komma med 10-flighten, men redan har betalat för boendet de har fram till sista dagen. Alltså ha överlappande hotell betalt sista dagen.

Tjabba @johhenrik och @agehall !

Man ska som sagt inte ta för givet att allt är solklart när man skriver i affekt....Transfern är mellan flygplatsen och Engelberg inte något direkt flygrelaterat. Jag har betalt för alla hotellnätter och kan boka av dom men inte boka om dom.
Och eftersom det nya flyget går så tidigt så vill inte jag chansa och missa det, vill nog hellre bo nära flygplatsen.
Så 4,5 poäng till @johhenrik ! (du missade transfer delen så därför drar jag 0,5poäng! ;))

Vi får se hur jag går vidare, troligtvis byte av hotell, och hyrbil istället.....
 

nota bene

Medlem
Som agehall ovan...

Det finns ingen logik bakom att de inte ska kunna boka om dig till det som passar dig. EU261/2004 gäller. Jag skulle stå på mig tills jag får prata med supervisor, och annars gå vidare till EBG/EBD-support per mail.
 
Toppen