Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

AABack2ARN

Medlem
Det är väl överhuvudtaget märkligt att lasta något med skinka när man flyger till/från Tel Aviv... Det finns trots andra (icke-vegetariska) alternativ som fungerar bättre även på de flygen.
 

MaBe

Medlem
Efter att ha tjuvläst en längre tid har jag nu reggat mig.

Flög CPH-TLV med SAS därför att de flög direkt. TLV räknas till Europa och har flygtid på 4h25min så de flesta ville ha något att äta. Då det är inom Europa går det inte att förboka mat utan man får fint köpa det som finns i cafesortimentet. Dagen till ära var det skink/ost-sandwich och vegetariskt alternativ.

Jag som satt på rad 12 fick klara mig utan mat då det vegetariska alternativet var helt slut, fanns bara köttalternativ kvar. Nu är jag varken muslim eller jude utan bara vanlig vegetarian så jag hade kunnat pilla bort skinkan och gå vidare i livet. Men där fanns många som av religiösa skäl gick hungriga helt i onödan.

Det är måttligt genomtänkt att inte lasta ombord huvudsakligen vegetariskt eller om man vill vara tillmötesgående halal/kosher mat när man har ett resmål där 90% av resenärerna antingen är judar eller muslimer(palestinier med nordiskt pass). Det hade dessutom inte kostat en krona att tänka till utan man hade snarare ökat sina inkomster....

Lustigt, vi flög CPH-TLV i våras och det var inte alls så då.
Flyget lämnar Köpenhamn 22:50 och det var knappt någon som ville beställa mat eller något att dricka. Det var det snabbaste jag sett vagnen ta sig genom en kabin på en flygning med SAS. I princip alla började direkt vila istället.
På vägen hem var det samma sak. Folk vilade istället för att beställa.
 

Andreas Q

Medlem
Lustigt, vi flög CPH-TLV i våras och det var inte alls så då.
Flyget lämnar Köpenhamn 22:50 och det var knappt någon som ville beställa mat eller något att dricka. Det var det snabbaste jag sett vagnen ta sig genom en kabin på en flygning med SAS. I princip alla började direkt vila istället.
På vägen hem var det samma sak. Folk vilade istället för att beställa.

Jag flög CPH-TLV 07:00-12:25 och då är man lite mer sugen på att ha något att käka. Flyger man 22:50 har man förhoppningsvis hunnit med middag innan :)
 

DonM

Medlem
Igår torsdag skulle jag flyga hem ifrån Paris till Oslo via Köpenhamn. Jag hade endast 45 min transfer time, men det brukar gå bra. Får SMS från SAS med besked om at min första flight är 55 min försenad.

Då jag kommer att missa min anslutning i CPH så går jag direkt till loungen för att fråga om jag kan bokas om till direktflighten til OSL ett par timmar senare. Loungen kunde inte hjälpa så jag ringde SAS. De hade ingen info om förseningen, men kollade om min plus biljett kunde bokas om på direktflyget. Den kunde bokas om (det fanns platser) men kostnaden skulle bli 2400,-

Jag protesterade då det också blev klart att SAS inte kunde få mig med på senare flight CPH - OSL och att jag skulle bli tvungen att övernatta (på SAS bekostnad) i Köpenhamn. Efter 10 minuters väntan och koll med chefen så fick jag på nytt negativ besked - ej möjligt att boka om mig utan att betala tillägg. Jag föreslog att nedgradera mig till GO - men samma resultat. I tillägg hade de klarat att checka ut mig och fick inte till att checka in mig på nytt - "be loungen fixa det".

Gick till SAS disken (visste inte om denna tidigare och damen in loungen sa bara att hon inte kunde hjälpa) med samma fråga. Efter 3 minuter hade jag en ny biljett på direktflighten till Oslo och självklart skulle det inte kosta något. De muttrade ocskå något om att de på SAS (i Skandinavien) inte klarade någonting nuförtiden...

Tack till SAS disken i Paris - ni löste uppgiften och fick mig hem!
Blä till SAS support som försökte kräva mig på 2400,- för att lösa sina egna problem!
 

fcx

Medlem
Igår torsdag skulle jag flyga hem ifrån Paris till Oslo via Köpenhamn. Jag hade endast 45 min transfer time, men det brukar gå bra. Får SMS från SAS med besked om at min första flight är 55 min försenad.

Då jag kommer att missa min anslutning i CPH så går jag direkt till loungen för att fråga om jag kan bokas om till direktflighten til OSL ett par timmar senare. Loungen kunde inte hjälpa så jag ringde SAS. De hade ingen info om förseningen, men kollade om min plus biljett kunde bokas om på direktflyget. Den kunde bokas om (det fanns platser) men kostnaden skulle bli 2400,-

Jag protesterade då det också blev klart att SAS inte kunde få mig med på senare flight CPH - OSL och att jag skulle bli tvungen att övernatta (på SAS bekostnad) i Köpenhamn. Efter 10 minuters väntan och koll med chefen så fick jag på nytt negativ besked - ej möjligt att boka om mig utan att betala tillägg. Jag föreslog att nedgradera mig till GO - men samma resultat. I tillägg hade de klarat att checka ut mig och fick inte till att checka in mig på nytt - "be loungen fixa det".

Gick till SAS disken (visste inte om denna tidigare och damen in loungen sa bara att hon inte kunde hjälpa) med samma fråga. Efter 3 minuter hade jag en ny biljett på direktflighten till Oslo och självklart skulle det inte kosta något. De muttrade ocskå något om att de på SAS (i Skandinavien) inte klarade någonting nuförtiden...

Tack till SAS disken i Paris - ni löste uppgiften och fick mig hem!
Blä till SAS support som försökte kräva mig på 2400,- för att lösa sina egna problem!

Synd att du inte stannade en natt i Paris. Du hade ju garanterat fått EU-ersättningen för den förseningen.
 

DonM

Medlem
Synd att du inte stannade en natt i Paris.

Det hade blivit en natt i Köpenhamn, inte Paris (och där är jag mer än nog). Dessutom så ville jag komma hem och packa om - ska ut på ny SAS resa i eftermiddag.

Men det hade ju varit trevligt att få lite klirr i privatkassan. Det enkla faktumet (att SAS hade behövt betala både hotel + EU ersättning) gör det också ännu konstigare att SAS support blånekade att boka om mig.
 

johhenrik

Medlem
Hehe, ja, man blir inte riktigt klok på biljettregler etc alltid. Jag ville en gång boka om min resa till dagen efter och fick till svar att det var fullt. Då sa jag att jag ville uppgradera till business och betala för det. Då fick jag att min biljett inte tillät det. Så jag ville ge SAS mer pengar men de ville inte ta emot. Istället bokade de om mig utan kostnad till nästa flight med plats på.
 
När du ringer bokningen ser de det som en ombokning och tar då betalt. När du går till servicedisken eller loungen så ser de problemet och kan hantera bokningen på ett helt annat sätt än vad bokningen kan göra på telefon. Så är det tyvärr.
 

Olle A

Medlem
Kommer in i inrikesterminalen på Gardermoen i Oslo och möts av gigantiska skyltar med " Välkommen till SAS nya inrikeslounge". Trevligt ! Promenerar bort genom hela terminalen bara för att konstatera att den är stängd för renovering ! Vadå, den hade ju nyss öppnat trodde jag. Fick hämta ut en påse med vatten, muffins och en torr macka i baren intill, som plåster på såren.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen