SAS CRJ-900 landade i + 300 km/h i Bergen 14/12

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av kerran1980, 15 Oktober 2012.

  1. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej.
    Igår söndag landade en SK CRJ-900NG på BGO i minst 300 km/h. Tydligen blev det något tekniskt fel och det gick inte att fälla ut korrekt klaff för landing.
    En passagerare filmade landningen genom fönstret på länken nedan. Man ser att det går riktigt fort.



    Måtte lande i 300 kilometer i timen - bt.no
     
  2. Nystrom

    Nystrom Medlem

    Har man inte full klaffverkan så måste man ha lite fart i stället, annars råkar man ut för stallning med andra otrevliga konsekvenser som följd. Piloten har nog följt checklistan i det här fallet och TL var nog medveten om situationen och satt med fingret på haverilarmknappen om det skulle gå fel
     
  3. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    SK CRJ-900 landade i + 300 km/h på BGO 14/12

    Skönt att allt gick bra.
    Det här tränar piloterna på var 6:e månad när det gör sin OPC. Sen är det som Nystrom säger, det finns checklistor för detta. Det är inte så att piloterna själva hittar på att se ska landa i ca 162 knops fart.

    Tycker det var bra att kapten ställde sig i gången och berättade vad som hänt och att han gärna svarade på frågor.
     
  4. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, bra agerat av piloten, att vara tillgänglig efter flygningen. Ofta blir informationen lite knapphändig inför en sådan här landning eftersom cockpit är upptagen av att kommunicera med flygledning, gå igenom check-listor etc. Desto viktigare med den här typen av de-briefing.
     
  5. Mauricio

    Mauricio Medlem

    Ort:
    Bodø
    Land:
    Norge Norge
    Så ska en kapten låta!! Tänk om det hänt ryanair, "This is your captain speaking, as you noticed we had some problem with the airplanes flaps and because of this we had to land with a higher speed than normal, therefore you have to pay 15€ for the extra fuel consumtion of JET A1, I will be standing outside of the airplane to collect the money"
     
    4 personer gillar detta.
  6. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Råkade ut för ungefär samma sak på LHR med en SAS MD-80 förra året när vi landade med max landing weight, efter att piloterna fick felindikation på landningstället efter start. Det var bara att cirkulera i ca 1-2 timmar innan vi kunde gå tillbaka. Det var lite häftigt att komma in i tydligt högre fart, enligt google är Vat=140 kt @MLW så det gick nog ungefär lika fort. Tur att banan på LHR är lång :)
     
  7. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Verkar ha varit en bra de-briefing av piloterna, bra jobbat SAS!
     
  8. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bara SAS kan visa på det här sättet att de verkligen bryr sig om sina resenärer!
     
  9. Landning med infälld klaff ingår i grundutbildningen för alla piloter - har gjort det många gånger och det är ingen big deal :)
     
  10. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Går dock inte riktigt lika fort med en DA40 ;)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×