Senaste nytt

SAS CRJ-900 landade i + 300 km/h i Bergen 14/12

Nystrom

Medlem
Har man inte full klaffverkan så måste man ha lite fart i stället, annars råkar man ut för stallning med andra otrevliga konsekvenser som följd. Piloten har nog följt checklistan i det här fallet och TL var nog medveten om situationen och satt med fingret på haverilarmknappen om det skulle gå fel
 

vicce

Medlem
SK CRJ-900 landade i + 300 km/h på BGO 14/12

Skönt att allt gick bra.
Det här tränar piloterna på var 6:e månad när det gör sin OPC. Sen är det som Nystrom säger, det finns checklistor för detta. Det är inte så att piloterna själva hittar på att se ska landa i ca 162 knops fart.

Tycker det var bra att kapten ställde sig i gången och berättade vad som hänt och att han gärna svarade på frågor.
 

Chrille

Medlem
Ja, bra agerat av piloten, att vara tillgänglig efter flygningen. Ofta blir informationen lite knapphändig inför en sådan här landning eftersom cockpit är upptagen av att kommunicera med flygledning, gå igenom check-listor etc. Desto viktigare med den här typen av de-briefing.
 

Mauricio

Medlem
Så ska en kapten låta!! Tänk om det hänt ryanair, "This is your captain speaking, as you noticed we had some problem with the airplanes flaps and because of this we had to land with a higher speed than normal, therefore you have to pay 15€ for the extra fuel consumtion of JET A1, I will be standing outside of the airplane to collect the money"
 

jth

Medlem
Råkade ut för ungefär samma sak på LHR med en SAS MD-80 förra året när vi landade med max landing weight, efter att piloterna fick felindikation på landningstället efter start. Det var bara att cirkulera i ca 1-2 timmar innan vi kunde gå tillbaka. Det var lite häftigt att komma in i tydligt högre fart, enligt google är Vat=140 kt @MLW så det gick nog ungefär lika fort. Tur att banan på LHR är lång :)
 
Toppen