Senaste nytt

SAS Crew uppgraderar kompisar - kul eller helt åt skogen...?

Carl

Medlem
Tycker det är sunt att de anställda har möjlighet att bjuda en vän på något extra ibland. Är betydligt trevligare att arbeta på en arbetsplats som tillåter sånt. Med det sagt så betyder det inte att en sådan möjlighet ska missbrukas givetvis men är det på en rimlig nivå så tycker jag det är helt okej.
När min (ex)fru reste med SK ARN-EWR i Economy så hade hon en ganska nära vän i kabinbesättningen. Det resulterade i gratis champange med tilltugg och det kanske är mer befogat än att uppgradera?!? SAS skuld till sina Eurobonusmedlemar är väldigt stor så att uppgradera för poäng borde prioriteras i en högre utsträckning tycker jag.
 

matte_ante

Medlem
När min (ex)fru reste med SK ARN-EWR i Economy så hade hon en ganska nära vän i kabinbesättningen. Det resulterade i gratis champange med tilltugg och det kanske är mer befogat än att uppgradera?!? SAS skuld till0i sina Eurobonusmedlemar är väldigt stor så att uppgradera för poäng borde prioriteras i en högre utsträckning tycker jag.

Visst, håller med dig, men vi vet ju inte hur läget var i detta fall.
Kanske det inte fanns någon som ville uppgradera med poäng eller cash?

Jag uppfattar det som att en del tycker att de skall bli uppgraderade istället bara för att de har status..
 

Joshua

Medlem
Jag tycker det är ok, har man "förmånen" att känna någon som kan göra detta åt en så är det väl bra så. Sedan såklart att det ej är "ok" officiellt att ej uppgradera en EBD istället för poäng osv, ja men om jag skulle känna en säg på El giganten så har han möjlighet att ge mig 5% lägre pris på ett pris pga personalrabatt så är det väl lika som att en stamgäst bara får 3% osv. Livet är orättvist punkt slut :) detta sker ju i alla branscher dagligen enl mig?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
OpUps er netop OpUps.

Der er ingen unlimited free upgrades til EBD-policy.

Hvis det ikke var af operationelle grunde er det sikkert en overtrædelse af en regel. - Og hvad skal man gøre ved det?

Her er der tale om en operationel opgradering - det er således helt efter bogen. Hvis du blev opgraderet 3/3 ville det dog, efter min mening, være uacceptabelt.
Jag hade för mig att crew inte kan göra OpUp, utan det görs tidigare, av gate alt incheckning. Har jag fel? Vad är definitionen av OpUp?
 

nissefalk

Medlem
Jag tror inte en Cabin Crew kan göra en uppgradering, kapten är dock chef på skutan och han kan väl godkänna en uppgradering, har själv ingen erfarenhet av SAS men har vid resande på personal biljett med andra bolag blivit uppgraderad av kapten och dessutom fått plats i jump seat med hjälp av kaptens medgivande.
 

spritfet

Medlem
Just EWR-ARN verkar vara populär för "crew-upgrades". Jag har vid ett tillfälle varit med om att flera ID-resenärer blivit framflyttade, efter ombordstigning, till C från Plus av pursern... satt själv i Plus och det sved ;)
 

ollek

Medlem
Har en nära släkting som jobbar som crew på *A-bolag.

Har flugit med henne och då har det varit pursern som har tagit beslutet om uppgradering. Har varit nej för mig båda gångerna, först pga att det var fullt i C.

På vägen tillbaka var det gott om plats men då vågade pursern inte, pga att kaptenens fru satt i C. Tvivlat på att kaptenen hade nekat mig, vi han bli bra kompisar över några kannor öl och middagar på destinationen.

Istället fick jag en rad för mig själv, samt start och landning i cockpit.

Andra familjemedlemmar har dock haft bättre tur med uppgraderingar. Dock har deras regler blivit mycket hårdare på senaste tiden.
 

Bryant

Medlem
När jag flög IAD-CPH så kunde jag fått en upgrade efter start (satt i plus). Pursern var den som tog beslutet vilket var negativt för mig :).

Men igen. Det handlar om en förmån, som vilken annan i det verkliga livet.

Sen kan det handla om poäng, pengar eller kontakter. Det är lika "orättvist" utanför kabinen... Alltid någon som har det bättre ;).
 

jumbooze

Medlem
Jai landkan man undra hur det funkar, jag uppgraderade med poäng till C på SAS och bredvid mig hamnade en kille som eg skulle sitta på ett inställt AirFrance flyg, han blev ombokad till en eco biljett på SAS och var väldigt nöjd över att han fick flyga I C.
Nåja, you win some you loose some
 
Toppen