SAS byter ut kortdistansstolar för 24 miljoner

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Stockholm, 2 December 2011.

  1. Stockholm

    Stockholm Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Läste precis följande:

    SAS byter ut stolar för 24 miljoner
    SAS spenderar 24 miljoner kronor på att byta ut 1 500 flygplansstolar. Det ska ge lägre kostnader.
    För att få ökat benutrymme och lägre kostnader vill SAS byta ut 9 500 flygplansstolar. Till en början byts 1 500 stolar ut, något som kostar 24 miljoner kronor. Blir bytet lyckat vill SAS byta ut ytterligare 8 000 stolar, vilket skulle kosta 160 miljoner kronor under de kommande två till tre åren.

    - Utskiftningen gör vi för att den ger högre komfort. Stolarnas rygg är smalare och därför blir benplatsen bättre än i dag, säger kommersielle direktörn Robin Kamark.

    De stolar som byts ut först sitter i Airbus- och Boeing-plan som flyger i Skandinavien och Europa, skriver FInansavisen enligt Travel News Norge.
    - På ett plan med 181 stolar sparar vi 360 kilo ombord och det kommer att märkas på bränsleförbrukning och utsläpp, säger Kamark.


    Hoppas verkligen det blir mer plats på 737orna i Economy!
     
  2. Det hoppas vi verkligen.

    När Air France/KLM bytte sina stolar, minskade de avståndet mellan stolarna samtidigt, så blev det plus minus noll. Fast stolen framför dig kom närmare till dig.
     
  3. Jacob

    Jacob Medlem

    Jag skulle egentligen varit på presskonferensen idag där SAS nya stolar skulle presenteras, men det blev lite ändringar.

    Här är pressreleasen:

    SAS har beställt nya säten för sina kortlinjeflyg. De nya generationssätena från stoltillverkaren Recaro innebär bättre komfort för kunderna som får mer benutrymme, samtidigt som stolarna väger mindre och är därmed mer miljövänliga. Under 2012 kommer åtta Boeing 737-800 plan få de nya stolarna, totalt 1484 stolar, och SAS planerar därefter att installera på fler plan nästföljande år.

    - Denna investering betyder bekvämare stolar och mer utrymme för kunderna, vilket innebär att SAS kommer erbjuda en bättre upplevelse för våra passagerare. Samtidigt understryker det vårt redan fokuserade miljöarbete då det blir en mindre vikt på cirka 360 kilo per plan som resulterar i lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS.

    I maj 2012 kommer det första B737-800 planet flyga med de nya stolarna, som är speciellt framtagna efter SAS önskan. SAS Boeing 737-800 flygplan har 181 säten.

    Och slutligen några foton:

    SAS ny stol 1.jpg

    SAS ny stol 2.jpg

    SAS ny stol 3.jpg
     
    2 personer gillar detta.
  4. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har flugit med Lufthansa's nya airbus med liknande recaro.stolar. De är faktiskt förvånansvärt komfortabla trots det tunna ryggstödet!
     
  5. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Instämmer med jth. Bra av SAS för dagens säten och rad utrymme är beklämmande.
     
  6. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Låt oss hoppas på att de är så bekväma som JTH låter påstå. Det här luktar revenue management på passagerarnas bekostnad, fruktar jag. SK har ju redan ett antal plan med tunna stolar, på flyg som jag vanligtvis använder på sträckan CPH-ARN. Problemet är lutningen på ryggen. Jag sitter väldigt upprätt och obekvämt i dessa och brukar därför med en gång fälla sätet kanske 4 cm. Sedan är det ok för mig. Utöver det har jag inget behov av att 'utöva-min-rätt-att-fälla-min-stol-bakåt'. Om det är dessa stolar vi får mer av, så har vi ett problem!
     
  7. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta är väl exakt de stolar som lufthansa har bytt till? Helt ok tycker jag. Sedan är det upp till SAS hur tätt man sätter raderna.
    Jag tycker dock att det är dumt att de väljer nya stolar som inte går att konvertera till Business Class-läge.
     
  8. oliver2002

    oliver2002 Ny medlem

    Ort:
    MUC
    This is the same (BL 3250) seat Lufthansa is using, AF is using the SL3210. Lets see how the layout will change in the 738s. Lufthansa managed to squeeze in one row more :(
     
  9. Welcome oliver2002 to BusinessClass.se!
    Nice to have you here!
     
  10. Homer

    Homer Medlem

    Iberia har sadan adar i sina nya 320or, de har verkligen tryckt in maximalt med saten men det ar uthardligt tack vara att de gar att falla tillbaka, men inte mer an 2 timmar.
    Vueling och Easyjet har samma eller liknande, gar inte att falla, outhardligt aven pa korta strackar. Nastan som Ryan Air
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×