Senaste nytt

SAS Business vs Lufthansa First Class Stockholm-San Francisco

Magnus_K

Medlem
Hej Senator,

Jag kan hålla med om att där är en viss skillnad på pris men den är så liten, utslagen på en hel semester.
Det finns fördelar med full flex men min tanke är att åka och komma tillbaka på fixed tider, annars blir nog arbetsgivaren putt :)
Såg att Austrian kom med business rea idag, 8500 till Dubai exempelvis.
Det är restricted såklart men bra pris när man ser till Qatar, Emirates och till och med Turkish.

Magnus
 

Senator

Moderator
Hej Senator,

Jag kan hålla med om att där är en viss skillnad på pris men den är så liten, utslagen på en hel semester.
Det finns fördelar med full flex men min tanke är att åka och komma tillbaka på fixed tider, annars blir nog arbetsgivaren putt :)
Såg att Austrian kom med business rea idag, 8500 till Dubai exempelvis.
Det är restricted såklart men bra pris när man ser till Qatar, Emirates och till och med Turkish.

Magnus

Att åka förstaklass med Lufthansa och Swiss är ett stor nöje. Jag har åkt sisådär ca 10-12 gånger, och alltid trevlig. T.ex. köpte jag min första betalade (med cash) resa från LHR-ATL förra sommaren för 25 000kr i förstaklass.

Jag tror dock tyvärr inte att min poäng gick helt hem. Att prisgapet inte bara är en jämförelse mellan SAS och Lufthansa men också mellan Lufthansa affärsklass och Lufthansa förstaklass. Sedan att det är två helt olika produkter och upplevelser är en helt annan femma, så om du har råd och möjlighet att åka i förstaklass säger jag bara: "Go for it!"

Sedan är tyvärr inte förstaklass och EuroBonus någon bra kombination. Andra program ger 300% när man åker förstaklass med EuroBonus bara 200%. Jag fick t.ex. nästan 40 000 miles på min resa för året.

Min favorit förstaklass är utan tvekan Swiss A330-300. Visst, Lufthansa är bra på marken i Frankfurt, kanske bäst i världen. Men kombinationen av hårdvara, mat/dryck och service har alla mina resor med Swiss A330-300 varit top notch. Jag hade nyligen en resa med Cathay i förstaklass och anser att min senaste resa med Swiss var mycket bättre. Jag bryr mig långt mer om vad som erbjuds i luften än på marken, så för mig blir det (en omväg) med A330-300 om jag skall betala för en förstaklassresa med pengar.
 

Magnus_K

Medlem
Jag gillar alltid att göra bra deals om det betyder en liten omväg för att få en bättre upplevelse så spelar det ingen roll, precis som du säger.
Tror jag ska ta och signa upp mig på M&M och dra nytta av att få 300% iställer 200%. Gör man 3 resor så är man hemma på Senator kort, enkelt och snabbt.
 

AABack2ARN

Medlem
Glömde att nämna, men UA är inte speciellt bra. Dålig service och dåliga säten

Avser du United Global First?

Har inte testat dem som en interkontinetal flight i F men passerat dem och tyckte de såg ganska ok ut. Betydligt bättre än SAS C-säten i alla fall.
 

Dr. Miles

Expert
Lufthansa är betydligt bättre än united.
Du tjänar mer poäng om du flyger F än Cmen jag svarar ara för vad Miles &More ger. Har ingen vetskap om SAS.
Vad som gäller är iaf säkert, du får dina poäng oavsett om du flyger UA/LH eller SAS, men hur mkt får du leta reda på själv om du inte har MM

United Mileage Plus ger 250% miles på First class flygningar på Lufthansa, SWISS och United.
Som statusmedlem (Premier Silver och uppåt) tjänar man bonus miles (ej status miles) även på Air Canada, ANA, Lufthansa, SWISS, Austrian, Brussels och US Airways flygningar utöver United och Copa.
Med tanke på att man inte behöver att betala bränsletillägg på bonusresor med United Mileage Plus miles, tycker jag att United Mileage Plus är lika bra eller till och med bättre totalt sätt jämfört med Lufthansa Miles & More.

United Airlines - Earn MileagePlus Award Miles on Airline Partner - Lufthansa
United Airlines - Earn MileagePlus Award Miles on Airline Partner - SWISS
United Airlines - United Airlines

United Airlines - Premier Mileage Bonuses

United Mileage Plus skrev:
Premier bonus award miles are also available on select MileagePlus partner carriers, including Air Canada, ANA, Lufthansa, SWISS, Austrian, Brussels and US Airways. Learn more about earning miles on partner carriers.
 

Senator

Moderator
Doktorn, helt 100% på din sida helt till alla massiva försämringar (läs inflation) kom gällande bonusresor med UAMP partners... Plötsligen blev inte "Miles and so much less" sämst på allt.
 

agehall

Medlem
Jag gillar alltid att göra bra deals om det betyder en liten omväg för att få en bättre upplevelse så spelar det ingen roll, precis som du säger.
Tror jag ska ta och signa upp mig på M&M och dra nytta av att få 300% iställer 200%. Gör man 3 resor så är man hemma på Senator kort, enkelt och snabbt.

Ja, flyger du enbart C och F med LH & Co så är Miles & More bra. Men jag vill inte påstå att det är superbra. Då måste man upp till HON.
 

Dr. Miles

Expert
Doktorn, helt 100% på din sida helt till alla massiva försämringar (läs inflation) kom gällande bonusresor med UAMP partners... Plötsligen blev inte "Miles and so much less" sämst på allt.

Här är jämförelse av antal av miles som krävs för bonusresor med respektive program.

Lufthansa Miles&MoreUnited Mileage Plus
Europa-Nordamerika105.000 miles i Business
170.000 miles i First
140.000 miles i Business
220.000 miles i First
Europa-Sydafrika105.000 miles i Business
170.000 miles i First
110.000 miles i Business
200.000 miles i First
Europa-Norra Asien135.000 miles i Business
210.000 miles i First
150.000 miles i Business
230.000 miles i First
Europa-Sydostasien135.000 miles i Business
210.000 miles i First
170.000 miles i Business
230.000 miles i First
Europa-Sydamerika135.000 miles i Business
210.000 miles i First
175.000 miles i Business
250.000 miles i First
3 regions award185.000 miles i Business
290.000 miles i First


Miles&More - Star Alliance flight award chart
United Mileage Plus - Travel and Upgrade Award Charts

Skillnaden av miles är mellan 20.000 - 50.000 miles. Med tanke på att man inte behöver att betala bränsletillägget, kan man köpa till de miles. Med 4.000 SEK kan man köpa ca 28.000 UA miles vid 40% bonus miles kampanj.*
En stor nackdel för Miles&More är 3 regions award. Det blir rejält dyrt när man passerar en tredje zon.

* Buy miles kostnadskalkyl
 

Senator

Moderator
Doktorn, tack för jämförelsen :) Du är faktisk lite orättvis mot United med tanke på att flyga på egna United kostar väl det samma som Lufthansas tabell? ;)

Jag har inte principiellt något problem med bränsleavgiften på en bonusresa, men är nöjd att några inte tar ut det. Det som dock är störande är vad som händer med bilaterala avtal och inom allianser. Ta t.ex. United och SAS. Miles & More erlägger bränsleavgift på resor med United (long-haul) och SAS men det gör dom inte själva. Kanske det är ett strategiskt val av Miles & More för att undvika att M&M medlemmar använder sina poäng på andra bolag som då har en högre kostnad för Miles & More? Det är den konsekventa, inkonsekventa linjen jag stör mig på....

Som A380*G har jag använt "Companion Award" ett antal gånger som SEN och det är en bra förmån. En bättre förmån hade varit om jag fick ta med 2 personer (t.ex. min mor/far) som "Companions" och köpa en resa själv med cash. Jag gillar inte att jag måste själv alltid åka som en av två, hade varit mer familjevänligt om närstående fick ta del av detta också.
 
Toppen