JohnBrander
Medlem
Jag har haft nöjet att åka SAS Business på fem ben men aldrig provat någon av de andra på long haul. Eftersom SK946 blev inställd från Chicago i slutet av april och jag skulle hem med den så blev jag ombokad (det är en helt separat story) på LH från Seattle. Och jag måste säga att på nästan alla punkter tycker jag att SAS C slår LH. Ska bli kul att höra vad ni andra tycker, vi tar det i turordning.
Lounger
Ja lite svårt att jämföra på riktigt här eftersom jag jämför *G-lounger då jag är EBD. Men loungen i SEA (kontrakterad businesslounge) och Senator loungerna i FRA slår absolut SAS lounger i ARN, CPH, ORD, EWR. Men jag räknar inte riktigt denna gren.
Boarding
Bägge bolagen lyckas med priority boarding med i stort sett samma modell. Först personer med hinder (tillsammans med First på LH) därefter *G och C. SAS lyckas dock med detta utan jättetråkiga amerikanska fållor.
Lika.
Kabin och första intryck
På LH reser jag med en B744 och det första jag märker på min plats är att det är påfallande smutsigt runt den. I golvet ligger det rännor som jag tror är för att förankra sätena i och dem ligger det plastskenor som det ligger skräp o smuts i. Inte nice. Börjar mecka runt med sätet. I armstödet hittar jag en plats för glasögon som jag öppnar, den är fylld med en dammråtta och jag belönas med en liten puff av damm ut i luften. Sedan ska jag ladda mobilen, mitt uttag fungerar inte. Provar grannstolens, den funkar inte heller. Inte USBarna heller F*ck för jag orkade inte ladda i loungen. Men jag tänker att de kanske är avstängd tills efter motorstart så jag tar det lugnt. Jag ger inte LH minus för att jag råkade sitta på sista raden i C, vilket innebär bakom ingången. Annars är det en sak jag uppskattar mest med C longhaul, att vända av framåt och inte ha ett helt flygplan som stånkar förbi mig med väskor. Skönt att bara sitta i lugn och ro tills “boarding completed”. Men det är inte LHs fel att de har för stora C kabiner
SAS vinner.
LH business-kit är något mer premium.
LH vinner.
Dryck före take-off.
Champagne på bägge.
Lika
I luften, innan middagen
Gör ett försök att ladda mobilen igen efter motorstart, funkar inte men tänker att den kanske kommer igång i luften. Provar igen och märker att det är ett väldans glapp i kontakten, men pressar jag in den hårt i botten så laddar den. Seger
Menyn kommer in. Den känns stor och blaffig jämfört med SAS slanka snygga. Rätt trist utformad. SAS har ju sin cocktail-hour efter take-off och ett par exempel på drinkar som de blandar, varav Airborne är min personliga favorit. Inget sånt tjafs här inte. Men jag hade nog kunnat få en GT kanske. Jag bad om lite mer Champagne och den enda whiskyn som fanns i menyn, Black Label. Hon ser med stora frågetecknet på mig och säger att hon måste kolla “up front” om de har den. Kilar sen iväg. Kommer tillbaka och säger, “tyvärr inte, den enda whiskyn vi har är Johnny Walker”. “Men det är ju den jag vill ha - Johnny Walker black label”. Då får jag den, serveras i en miniflaska vilket inte kändes premium, SAS har ju stora flaskor. Drinktilltugget är ju varma nötter på SAS numera så även här fördel SAS.
SAS vinner.
Toaletten
Smyger iväg till toaletten men det är kö. Flygvärdinnan gör en insats och påpekar att det lite längre bak innan inte är kö, tack säger jag och lommar iväg men inser ju på vägen att jag nu är i economy och inte kommer få en premiumupplevelse. Nej den toan är inte så kul nej..
Förrätten
Ber flygvärdinnan att rekommendera ett vin till den varmrökta laxen, det finns två vita att välja bland precis som hos SAS. Hon ser ut som ett frågetecken och säger “jag antar den franska” vilket låter lite i mina öron som att om man tvekar ska man ta det franska (det är iofs en strategi som jag kan hålla med om men det är en annan historia). Men hon vill fråga en kollega. Kollegan säger att hon har ingen aning, på utväg från FRA får de dryckesrekommendationer men inte på hemväg. Lite risigt tycker jag, arbetar du intercontintal business ska du lite koll på mat och vin. Jag väljer den tyska Rieslingen.
Den varmrökta laxen är helt oklanderlig.
Lika (men lite besviken på personalens kunskaper)
Varmrätten
Känner att det inte är läge att be om dryckesrekommendation till varmrätten. Jag har valt en biff med grönpepparsås och känner mig trygg i valet av ett Syrah-vin. Fanns precis som på SAS två röda att välja bland. När maten kommer in så visst ligger det en biff på tallriken, men den är otroligt liten, mer som en munsbit och inte alls som de rejäla biffar jag fått hos SAS, särskilt på hemväg från USA. Men bredvid biffen ligger också en pannbiff som utfyllnad. Det smakar väldigt bra och precis som hos SAS pepprar de med kvarn om man vill, men det finns ingen tvekan om vem som tar hem den här grenen.
SAS vinner.
Efterrätten
Det ska serveras en ostbricka till dessert. Det enda efterrättsvinet som finns är ett portvin. SAS brukar ha ett portvin och en Sauternes. Jag ber om ett glas portvin till osten. Döm om min förvåning att efterrättsvinet inte är med på efterrättsvagnen. Hon får gå och hämta det. SAS har ett väldigt trevligt sätt att servera desserten på, att de kommer med vagnen och att de skär upp från stora ostar och kan lägga upp lite vad du vill ha, inklusive en fräsch fruktkompott. Här kommer det några färdigskurna ostbitar som känns rätt trista.
SAS vinner.
Kaffe och avec
Kaffe serveras med en chokladbit och jag tar nu en cognac till, som jag tror serverades ur en stor flaska. Kaffet var dock ljummet men orkade inte klaga.
SAS vinner.
Resten av natten
Jag uppskattar verkligen att SAS crew frågar dig om du vill bli väckt till frukost eller sova så länge som möjligt. Här verkar det som att du får säga till. Jag säger till en flygvärdinna att en sista cognac tar jag sen kommer jag sova hela vägen till Frankfurt. Hon ser förvånad ut och frågar om jag vill sova länge eller äta frukost, nej frukost vill jag ju ha, ledsen för missförståndet.
Passar på att slänga in en eloge här till SAS också för buffén som ständigt står framme både dag och nattetid, så du själv kan fixa en kaffe, läsk, vin godis frukt eller vad du nu vill ha.
SAS vinner
Innan läggdags dags för nytt toabesök i C - kabinen denna gång ;-) och byta om till sovkläder. Ja den visade sig ju vara lika liten och icke-premium som den jag redan besökt. Tacka vet jag SAS A330s stora toalett med rejält fönster och vy över vinge och motor (jag undantar här LAN Chile-kärran som har lika risig toalett i business som LH).
SAS vinner
Sätet kommer inte ner lika långt och platt som på SAS (och då jämför jag med SAS gamla kabin) så man kommer inte ner i skydd för grannen. Istället finns en superliten fånig privacy screen som man kan fälla ut storlek ca en kvadratdecimeter som jag antar precis täcker så man inte behöver stirra in i varandra. Det spelar ingen roll för mig då min grannstol är tom.
SAS vinner.
Stöter på Pursern i galleyt och börjar prata lite med henne om ditten och datten. Frågar om det är ok att titta upp i First Class. Hon säger att det är kolsvart där men att vi kan ta det lite senare.
Frukost
Jag sover lagom länge och gör ytterligare ett besök på den inte så roliga toaletten och byter om till dagkläder igen. Hittar pursern igen och frågar om First Class, javisst säger hon och följer med mig upp och visar runt. Frukosten kommer in och den är egentligen likvärdig med SAS, den här gången med varmt kaffe vilket jag uppskattar. Brödet är dock inte varmt :-(.
SAS vinner.
Ja för mig var det ingen tvekan om vem som vinner. Men jag jämför fem konsekvent bra ben med SAS, dock något sämre på senaste med LAN Chile-kärran som vid tillfället hade norsk crew som jag inte tyckte riktigt nådde samma par som tidigare fyra ben, mot ett enda på LH som kanske hade en ovanligt dålig dag. Det ska bli kul att höra vad andra tycker.
//John
Lounger
Ja lite svårt att jämföra på riktigt här eftersom jag jämför *G-lounger då jag är EBD. Men loungen i SEA (kontrakterad businesslounge) och Senator loungerna i FRA slår absolut SAS lounger i ARN, CPH, ORD, EWR. Men jag räknar inte riktigt denna gren.
Boarding
Bägge bolagen lyckas med priority boarding med i stort sett samma modell. Först personer med hinder (tillsammans med First på LH) därefter *G och C. SAS lyckas dock med detta utan jättetråkiga amerikanska fållor.
Lika.
Kabin och första intryck
På LH reser jag med en B744 och det första jag märker på min plats är att det är påfallande smutsigt runt den. I golvet ligger det rännor som jag tror är för att förankra sätena i och dem ligger det plastskenor som det ligger skräp o smuts i. Inte nice. Börjar mecka runt med sätet. I armstödet hittar jag en plats för glasögon som jag öppnar, den är fylld med en dammråtta och jag belönas med en liten puff av damm ut i luften. Sedan ska jag ladda mobilen, mitt uttag fungerar inte. Provar grannstolens, den funkar inte heller. Inte USBarna heller F*ck för jag orkade inte ladda i loungen. Men jag tänker att de kanske är avstängd tills efter motorstart så jag tar det lugnt. Jag ger inte LH minus för att jag råkade sitta på sista raden i C, vilket innebär bakom ingången. Annars är det en sak jag uppskattar mest med C longhaul, att vända av framåt och inte ha ett helt flygplan som stånkar förbi mig med väskor. Skönt att bara sitta i lugn och ro tills “boarding completed”. Men det är inte LHs fel att de har för stora C kabiner
SAS vinner.
LH business-kit är något mer premium.
LH vinner.
Dryck före take-off.
Champagne på bägge.
Lika
I luften, innan middagen
Gör ett försök att ladda mobilen igen efter motorstart, funkar inte men tänker att den kanske kommer igång i luften. Provar igen och märker att det är ett väldans glapp i kontakten, men pressar jag in den hårt i botten så laddar den. Seger
Menyn kommer in. Den känns stor och blaffig jämfört med SAS slanka snygga. Rätt trist utformad. SAS har ju sin cocktail-hour efter take-off och ett par exempel på drinkar som de blandar, varav Airborne är min personliga favorit. Inget sånt tjafs här inte. Men jag hade nog kunnat få en GT kanske. Jag bad om lite mer Champagne och den enda whiskyn som fanns i menyn, Black Label. Hon ser med stora frågetecknet på mig och säger att hon måste kolla “up front” om de har den. Kilar sen iväg. Kommer tillbaka och säger, “tyvärr inte, den enda whiskyn vi har är Johnny Walker”. “Men det är ju den jag vill ha - Johnny Walker black label”. Då får jag den, serveras i en miniflaska vilket inte kändes premium, SAS har ju stora flaskor. Drinktilltugget är ju varma nötter på SAS numera så även här fördel SAS.
SAS vinner.
Toaletten
Smyger iväg till toaletten men det är kö. Flygvärdinnan gör en insats och påpekar att det lite längre bak innan inte är kö, tack säger jag och lommar iväg men inser ju på vägen att jag nu är i economy och inte kommer få en premiumupplevelse. Nej den toan är inte så kul nej..
Förrätten
Ber flygvärdinnan att rekommendera ett vin till den varmrökta laxen, det finns två vita att välja bland precis som hos SAS. Hon ser ut som ett frågetecken och säger “jag antar den franska” vilket låter lite i mina öron som att om man tvekar ska man ta det franska (det är iofs en strategi som jag kan hålla med om men det är en annan historia). Men hon vill fråga en kollega. Kollegan säger att hon har ingen aning, på utväg från FRA får de dryckesrekommendationer men inte på hemväg. Lite risigt tycker jag, arbetar du intercontintal business ska du lite koll på mat och vin. Jag väljer den tyska Rieslingen.
Den varmrökta laxen är helt oklanderlig.
Lika (men lite besviken på personalens kunskaper)
Varmrätten
Känner att det inte är läge att be om dryckesrekommendation till varmrätten. Jag har valt en biff med grönpepparsås och känner mig trygg i valet av ett Syrah-vin. Fanns precis som på SAS två röda att välja bland. När maten kommer in så visst ligger det en biff på tallriken, men den är otroligt liten, mer som en munsbit och inte alls som de rejäla biffar jag fått hos SAS, särskilt på hemväg från USA. Men bredvid biffen ligger också en pannbiff som utfyllnad. Det smakar väldigt bra och precis som hos SAS pepprar de med kvarn om man vill, men det finns ingen tvekan om vem som tar hem den här grenen.
SAS vinner.
Efterrätten
Det ska serveras en ostbricka till dessert. Det enda efterrättsvinet som finns är ett portvin. SAS brukar ha ett portvin och en Sauternes. Jag ber om ett glas portvin till osten. Döm om min förvåning att efterrättsvinet inte är med på efterrättsvagnen. Hon får gå och hämta det. SAS har ett väldigt trevligt sätt att servera desserten på, att de kommer med vagnen och att de skär upp från stora ostar och kan lägga upp lite vad du vill ha, inklusive en fräsch fruktkompott. Här kommer det några färdigskurna ostbitar som känns rätt trista.
SAS vinner.
Kaffe och avec
Kaffe serveras med en chokladbit och jag tar nu en cognac till, som jag tror serverades ur en stor flaska. Kaffet var dock ljummet men orkade inte klaga.
SAS vinner.
Resten av natten
Jag uppskattar verkligen att SAS crew frågar dig om du vill bli väckt till frukost eller sova så länge som möjligt. Här verkar det som att du får säga till. Jag säger till en flygvärdinna att en sista cognac tar jag sen kommer jag sova hela vägen till Frankfurt. Hon ser förvånad ut och frågar om jag vill sova länge eller äta frukost, nej frukost vill jag ju ha, ledsen för missförståndet.
Passar på att slänga in en eloge här till SAS också för buffén som ständigt står framme både dag och nattetid, så du själv kan fixa en kaffe, läsk, vin godis frukt eller vad du nu vill ha.
SAS vinner
Innan läggdags dags för nytt toabesök i C - kabinen denna gång ;-) och byta om till sovkläder. Ja den visade sig ju vara lika liten och icke-premium som den jag redan besökt. Tacka vet jag SAS A330s stora toalett med rejält fönster och vy över vinge och motor (jag undantar här LAN Chile-kärran som har lika risig toalett i business som LH).
SAS vinner
Sätet kommer inte ner lika långt och platt som på SAS (och då jämför jag med SAS gamla kabin) så man kommer inte ner i skydd för grannen. Istället finns en superliten fånig privacy screen som man kan fälla ut storlek ca en kvadratdecimeter som jag antar precis täcker så man inte behöver stirra in i varandra. Det spelar ingen roll för mig då min grannstol är tom.
SAS vinner.
Stöter på Pursern i galleyt och börjar prata lite med henne om ditten och datten. Frågar om det är ok att titta upp i First Class. Hon säger att det är kolsvart där men att vi kan ta det lite senare.
Frukost
Jag sover lagom länge och gör ytterligare ett besök på den inte så roliga toaletten och byter om till dagkläder igen. Hittar pursern igen och frågar om First Class, javisst säger hon och följer med mig upp och visar runt. Frukosten kommer in och den är egentligen likvärdig med SAS, den här gången med varmt kaffe vilket jag uppskattar. Brödet är dock inte varmt :-(.
SAS vinner.
Ja för mig var det ingen tvekan om vem som vinner. Men jag jämför fem konsekvent bra ben med SAS, dock något sämre på senaste med LAN Chile-kärran som vid tillfället hade norsk crew som jag inte tyckte riktigt nådde samma par som tidigare fyra ben, mot ett enda på LH som kanske hade en ovanligt dålig dag. Det ska bli kul att höra vad andra tycker.
//John