Senaste nytt

SAS Business class: Stockholm-Paris

Dr. Miles

Expert
I slutet av oktober bokade jag en bonusresa till Beijing med SAS EuroBonus American Express 50% rabatt voucher(så kallad 2-4-1 voucher). Jag fick tips av rob74 vid tidigare BC.se träff att man kunde boka SAS EuroBonus bonusresa även för en person och få 50% rabatt på poäng.
Det tog ett par försök med Tallinn och efter många om och men fick jag boka en bonusresa med Star Alliance flygbolag med 50% rabatt av poängen. (140.000 poäng => 70.000 poäng)

Det här är första delen av min bonusresa till Beijing.
---

Jag anlände till Stockholm Arlanda T5 2,5 timmar före planerad avgångstid.
Jag gick till SAS Business class check-in. Det var bara en person före mig i kön. Lite omotiverade medelålders man som tog hand om min check-in. Jag kunde inte checka in Air China flyget från Paris hemma och hoppades att SAS personal kunde ge mig boardingkort till Air China flyg, men nej, det gick inte. Endast bagaget som fick bagagetagg hela vägen till Beijing.
Han sa att jag behöver att gå till Air Chinas transfer desk i Paris då de inte använder samma bokningssystem som SAS. Vad har hänt med integrering av systemet inom Star Alliance?
Han sa till mig att jag kan använda Fast track som finns vänster sida av säkerhetskontrollen. Jag tackade och promenerade mot säkerhetskontrollen.

Det var en grupp thailändare som var före mig i kön på Fast track. En av de damerna i gruppen hade en stor carry-on som var inte så stor skillnad från min incheckat bagage. Säkerhetskontrollspersonalen sa ingenting om hennes väska.
Efter säkerhetskontrollen gick jag vidare mot loungen. Denna gång blev det SAS Scandinavian Lounge tack vare statusmatchade Aegean Miles&Bonus Gold. :)
Det var lagom mycket folk i loungen på denna fredag eftermiddag.
SAS Business class ARN-CDG 01.jpg

Jag gick till buffén och hämtade rostbiff och en flaska Tonic water. Jag gick till tilltänkt BC.se hörna men där satte två tjejer med märkeskläder på sig. Jag antog att de inte var någon BC.se medlem och jag kände mig obekväm att sitta bland dem så satte jag mig vid internetdatorn istället.
Jag surfade på BC.se och kollade mailet tills hörnan blev ledig.
Efter ett tag lämnade en av tjejerna så flyttade jag mig till hörnan under många oranga buddhastatyer(var det rätt bord?)
SAS Business class ARN-CDG 02.jpg

En halvtimme före planerad avgångstid slog mitt larm på och påminde mig att flytta mig till gaten.
Boardingen började precis när jag kom till gaten men det var inte riktigt klart i planet så det blev lång kö inne i bryggan.
SAS Business class ARN-CDG 03.jpg
SAS Business class ARN-CDG 04.jpg
dagens flygplan var Boeing B737-600

En manlig purser i 50 års åldern som påminde mig om Sam Neill och en flygvärdinna i runt 30 års åldern välkomnade mig onboard.
Jag satte mig i min plats 02A. Unga flygvärdinnan kom till mig och erbjöd olika tidningar men ingen pre-flight drink.
Benutrymme var helt okej. Tidningsfack på väggen var dåligt monterad så det ramlade ner flera gånger.
SAS Business class ARN-CDG 05.jpg

Dörren stängdes och jag tittade bakåt i kabinen. Business class hade två rader men jag var ensam passagerare i Business class. Economy Extra hade en rad och tre personer satte där. Beläggning i Economy class såg bra ut. Ca 90% av kabinen var upptagna i Economy.
SAS Business class ARN-CDG 06.jpg

Stockholm ARN - Paris CDG
Flight SK579 med SAS
Avgång: 16:20
Ankomst: 18:55
Flygplan: Boeing B737-600
Klass: Business class
Sittplats: 02A

Planet lämnade bryggan i tid och pursern genomförde säkerhetsgenomgång medan planet taxade mot landningsbanan.
Påstigning var snabbt och erbjöd en vacker vy över norra Stockholm. Strax före Eskilstuna blev det mulet och jag kunde inte se någonting från marken.
SAS Business class ARN-CDG 07.jpg
SAS Business class ARN-CDG 08.jpg

När säkerhetsbältesskylten var släckt drog pursern ner gardinen mellan Economy Extra och Economy.
SAS Business class ARN-CDG 09.jpg

Flygvärdinnan kom till mig och tog emot beställning av dricka. Jag beställde Gin&Tonic med pyttelitet Gin. Då fick jag två burkar Tonic water och en miniflaska av Gin. Jag gjorde en egen Gin&Tonic med pyttelitet Gin(Fjolldrink?) och var nöjd med blandningen.
SAS Business class ARN-CDG 10.jpg

Några minuter senare kom hon tillbaka och frågade mig om vilken varmrätt jag ville ha. Valet var mellan lamm och grönsaker så valde jag lamm.
Dagens meny bestod av cocktailsräkor, potatis&morot gratäng med lammkött, två bitar ost och en bit choklad. Hon tog bort aluminiumfolie från huvudrätt, tummen upp!
SAS Business class ARN-CDG 11.jpg

Hon gick till galleyn och hämtade brödkorg och jag funderade på vilket bröd jag skulle ta. Hon sa "Den här kexen är jättegod till osten". Även om jag inte äter osten uppskattade jag hennes tips därför tog jag kexen och en fralla.
Maten smakade gott och kexen smakade okej även utan ost.
Jag har avslutat min måltid när planet flög norr om Hamburg och flygvärdinnan kom med kaffekannan. Jag beställde en kopp te med citron, men citronen var slut.
SAS Business class ARN-CDG 12.jpg

Unga flygvärdinnan var jättetrevlig och kom till kabinen ofta och frågade passagerarna om vi ville ha påfyllning eller något extra.
Jag pratade med henne om beläggning i Business class. Jag sa att jag var lite förvånad över att jag var enda i Business class och jag fick vänta för min Business class bonusresa plats blev ledig. Hon sa att det var rätt ovanligt att ha så lite passagerare i Business class. Hoppas hon hade rätt.

Jag bläddrade tidningen Världens Historia och fick lära mig om ordet "Centurion" var inte något American Express kort utan att det var en titel av romersk officer som ledde ca 100 män.
Så småning om började inflygning mot Paris och säkerhetsbältesskylten tändes ca en halvtimme före planerad ankomsttid.
SAS Business class ARN-CDG 13.jpg
Planet landade Paris CDG 20 minuter före tidtabell och det sa även pursern, men det är väl gate-to-gate som gäller för tidtabell väl?
Planet taxade mot terminal 1 med många satelliter. Vårt plan parkerade vid andra sidan av ANA plan var parkerade(i en annan satellit fick jag veta senare).
SAS Business class ARN-CDG 14.jpg
SAS Business class ARN-CDG 15.jpg

Sammanfattning:
SAS visade goda sidor under denna flygning. Maten smakade gott, servicen var toppen och flyget landade i tid. Det som kanske behövs är lite mer dynamisk prissättning på sina Business class produkter. Jag tror att många skulle betala upp till 5.000 SEK inkl. skatter T/R för servicen även om biljetten är ej ombokningsbar. Men att kräva 10.000 SEK och uppåt för en sådan produkt kan de nog inte motivera majoriteten av folket.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Bra reportage!

Jag håller verkligen med om att en ändring av prissättningen skulle göra att fler väljer C-klass med SAS - t ex Swiss och BA kan ju...
 

rob74

Medlem
Tack för rapporten!
Bra att du kunde använda Amex-vouchern för din resa.
Håller med om att det är bökigt att inte få boardingkort för hela vägen. Har själv ofta fått gå och lösa det på mellanlandningen.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport som jag helt hade missat. Intressant att du fick samma måltid som jag fick serverad när jag flög sträckan ett par veckor senare.
 
Toppen