Senaste nytt

SAS Business Class SK1606 Zürich – Arlanda

henrik l

Medlem
Kom själv att tänka på en situation strax före jul när jag skulle flyga KLM från Arlanda. KLM använder Menzies loungen på Arlanda, en lounge jag själv inte tycker är särskilt märkvärdig. Jag kan direkt anmärka på vin från kranar, ingen sprit, ingen varm mat, egentligen ingen ordentlig kall mat heller osv. Dessutom var loungen knökfull.
Bredvid satt två män och två kvinnor i medelåldern som jag förstod skulle på charterresa och förmodligen hade köpt någon premiumstol som gav tillträde till lounge. De tyckte det var helt suveränt att få dricka vin och äta ost och kex i den ganska fulla loungen. Marknadsföring rakt igenom...

Huvudet på spiken och som Torbjörn skrev det handlar om referensramar. Jag tror iofs av vad jag utläst av diskussioner här och mina begränsade erfarenheter att skillnaderna på busniess inom Euoropa med "the usual suspects" inte är avgrundsdjup, utan att avgrunden beror på om man sitter framför eller bakom skynket, och hur bred avgrunden är beror på bolag.

Jag håller med Jacob om referensramar. Har man alltid flugit charter och aldrig varit i en lounge så är Menzies på ARN eller GOT en lyxupplevelse. Vet bara när jag själv fixade mitt Diners för 13-14 år sedan och kunde komma in i loungerna så kändes det väldigt lyxigt. Nu med ett BAEC-gold så har man blivit mera kräsen:) Men fortfarande gäller: bättre att komma in i en lounge än att inte komma in alls:cool:
 

MarcusC

Medlem
Upplevelser och service kan ju värderas olika efter preferenser och smak. SAS Sveriges business produkt vill jag dock ändå ranka högt i Europa. Visst hänger det ihop med crew och deras dagsform, samt flygplanstyp och version. Men på lite längre Europa linjer är det egentligen bara LX jag prövat som slår SAS. BA & OS är väl också med där uppe. Vi får väl görs en omröstning ;)
 

Senator

Moderator
Ett stort tack till Jonas för en välartikulerat artikel.

"Smaken är som b...." säger man. Vi vet jo att redaktionens Concorde är ingen stor fan av SAS :cool: Jag skulle nog säga att 9 av 10 SAS flighter jag har i affärsklass är bra. Mitt största problem med SAS är just att man inte vet vad man får innan man kommer ombord om det är en B737-xxx. Kommer det finnas skynke? Vart placeras det? Sitter vi i samma "kabin" som Y+? Jämför jag SAS med BA till London tycker jag SAS har bättre mat/dryck varje gång, men det finns lite andra utmaningar som sagt. BA känns alltid mer exklusivt, men det gör också LH till DUS/MUC/FRA samt LX till ZRH.

Ett tips: välj aldrig "A" platsen på en MD-80 om man inte vill trängas. "C" säljs också samt det finns ingen "B". Jag väljer alltid "D" eller "F"
 
Först vill jag berömma Jonas för sina välskrivna rapporter som vi får ta del av. Du måste lägga ner enormt med tid på dem, och det är alltid lika inspirerande att ta del utav dem. Jag har så svårt för (medelålders) servicepersonal som kör med en attityd "att de är finare än andra". Som t ex. exemplet när Jonas kom in i LX loungen. Oavsett om man är 25 år eller 55 år med pösmage och kostym ska man få lika bemötande. Det är vi som betalar deras lön. Punkt slut. På 80- och 90-talet kunde det hända att medelåldern i business var högre än vad det är idag. Men tiderna förändras och de som kanske reste i business då, reser i economy idag. Företagen blir mer kostnadsmedvetna. Har t ex. en svägerska som för kanske 10-15 år sedan fick flyga i business när de skulle flyga, idag är de glada om de slipper flyga med Ryanair!!! Återigen till ämnet.

Jag har provat BA:s CE mellan LHR-ARN och även SK:s motsvarande till/från Paris och Bryssel. Inom Europa är inte maten bättre på BA än på SK. På både SK och BA serverades middag. På SK har det alltid varit varm mat. På BA blev jag serverad en tråkig sallad med scampi. Dryckerna har varit samma på de båda bolagen.

Sedan är BA:s CW produkt bättre än SK:s C klass. Både på t ex. stol och matupplevelse. Men det en annan produkt. Men CE och C ser inte jag någon större skillnad på servicekonceptet.
 
Last edited:

hoss

Medlem
Jag har besökt Menzies på ARN och det fanns några spritflaskor. Dom plockades fram vid 11-tiden, liksom lite kall mat. Rostbiff, köttbullar, potatissallad. Före 11:00 fanns bara smörgåsar som man fick fixa själv, samt öl och vin.
 
"hoss skrev:Jag har besökt Menzies på ARN och det fanns några spritflaskor. Dom plockades fram vid 11-tiden, liksom lite kall mat. Rostbiff, köttbullar, potatissallad. Före 11:00 fanns bara smörgåsar som man fick fixa själv, samt öl och vin"

Då måste det vara Menzies Executive du besökt? På ARN finns det 2 Menzies, en vid F-piren som används för Oneworld bolagen samt Qatar. Den som ligger bredvid SAS lounge används för diverse charterbolag och Skyteam samt övriga bolag som inte tillhör någon flygallians. Jag har besökt båda loungerna och den som används utav Oneworld har ett rikare utbud utav mat och dryck. Den som ligger vid SAS är mat och dryck begränsat till vin/öl/alkoholfritt samt bröd, smör och pålägg. M a o inte så mycket att hänga i julgranen. Det är f.ö den loungen man tidigare hade fritt tillträde med DC, men som man idag får betala för att komma in...:(
 

Jacob

Medlem
Det var British Airways, alltså Oneworld. Så det är alltså skillnad på de bägge loungerna? Märkligt!
Här är de två olika Menzies loungerna på Arlanda terminal 5

Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda Terminal 5:
http://www.businessclass.se/artiklar/152-menzies-business-lounge-stockholm-arlanda-terminal-5.html

Menzies Executive Lounge, Stockholm Arlanda Terminal 5:
http://www.businessclass.se/artiklar/127-menzies-executive-lounge-stockholm-arlanda-terminal-5.html
 

ulagun

Medlem
En väsentlig skillnad de gånger jag flugit business inom Europa är om cabinpersonalen först stressar igenom businessserveringen för att därefter ta hand om economy vilket innebär att man inster röken av dem resterande flygning för t.ex. eventuell påfyllning. Alternativet där en stannar och servar business under hela resan gör en väsentlig skillnad.
 

EricT

Medlem
En väsentlig skillnad de gånger jag flugit business inom Europa är om cabinpersonalen först stressar igenom businessserveringen för att därefter ta hand om economy vilket innebär att man inster röken av dem resterande flygning för t.ex. eventuell påfyllning. Alternativet där en stannar och servar business under hela resan gör en väsentlig skillnad.

Då måste det skett något konstigt då alla flygbolag har anställda som bara arbetar i Business.
 
Toppen