SAS + Braathens = ???

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Christian Sternudd, 14 December 2014.

  1. Jag satt här om kvällen och bokade upp mina resor för Januari.
    Jag reser som jag nämnt förut 3-4 dagar ToR VBY-ARN med SAS och har avnjutit en obruten svit av ATR72-600 hela hösten. Förvisso managerad av JETtime med allt vad det inneburit...

    Nu la jag märke till något mystiskt, på minst 2 av mina sedvanliga morgonavgångar i vecksn from Jan så är det istället Braathens som operar. Då med en SAAB-2000.

    Det jag tycker är underligt är att vi läst att sas avbrutit sammarbetet med Braathens då de gått ut med att de går samman med Malmö aviation och Sverigeflyg. Vi har ju här på Ön såväl sverigeflyg som Nextjet och Sas. Alla flyger till Stockholm endast.

    Så hur i hela friden har två konkurenter, som dessutom varit rätt hetska i sin marknasföring mot varandra lokalt, beslutat att helt plötsligt köra codeshare/wetlease? Någon som har en gissning eller information?

    Enda nackdelen som jag ser är att Saab-2000 är om något en ännu jobbigare maskin att pendla med än den relativt svajjiga ATRen... image.jpg
     
  2. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Braathens Regional har fløjet på vegne af SAS i snart en del år.
     
  3. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker precis tvärtom,
    Saab 2000 är ett höjdarplan! Speciellt 10A vid nödutgången,
    Och framförallt bra mycket snabbare! Borde iaf vara 5 min kortare flygtid ARN-VBY :)
     
    Martin Torstensson gillar detta.
  4. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS har ju ett avtal med Braathens regional där man wetleasar ett antal plan (har för mig att det är 4). Avtalet är uppsagt, men det löper väl på ett tag innan det går ut.

    Gissningsvis vill man nu omfördela kapacitet inom området, eftersom Saab 2000 tar färre passagerare än ATR 72. Jag ser att turtätheten ARN-BLL verkar ha minskat (körs också med Saab 2000) från januari, så det är säkert ett av de planen man nu tar. Vart ATR:en hamnar återstår att se, men det finns ju en del korta danska inrikeslinjer med låg beläggning som körs med A320 idag...

    Sen håller jag med om att Saab 2000 är ett mycket bekvämare plan än ATR-72 (luftens Trabant). Skippa första raden, men 2A är ett säkert kort.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×