Senaste nytt

SAS - Boka ordinarie biljett för poäng = Fantastiskt dyrt!

kristerj

Medlem
Bokade du en ekonomibiljett för 175k EB??? Det var det sämsta utnyttjandet jag nånsin hört om gällande EB poäng.
När jag kollar efter så var det visst 174.000 poäng :). Muffins från Cloudshop/Caféet är antagligen sämre utnyttjande... Sedan var resan nu i juli, så vanliga ekonomibljetter är dyra.
 

AABack2ARN

Medlem
Vilket alltså skulle motsvara knappt 20 poäng per krona. Låter kanske lite högt men jag har inget verkligt fall att jämföra med.

Med den jämförelsen skulle kristerjs biljett ha kostat 175000/18.4 = 9500 + 900 kr = 10400 kr. Kan det stämma? För en ekonomiklassbiljett GOT-EWR låter priset rimligt om man är sent ute eller flyger utan att vara borta över helgen.
 

VonMögen

Medlem
När jag kollar efter så var det visst 174.000 poäng :). Muffins från Cloudshop/Caféet är antagligen sämre utnyttjande... Sedan var resan nu i juli, så vanliga ekonomibljetter är dyra.

Håller med om att Eco/go biljetter sticker upp i pris nu under sommaren när många reser. Har du kikat på om inte LH/LX/UA etc har nån award C stol ledig dina datum. Billigare för dig ...

OT: Den person som lägger 174k EB poäng på muffins borde få en medalj :)
 

kristerj

Medlem
Det kan inte va möjligt??

6 jan 2013
Any Seat Award Gothenburg - Newark

Points Used
-174 000
0

Av olika skäl ville jag ha speciella avgångar i juli via Kastrup och där var platstillgången dålig. Som
AABack2ARN
skriver, en economy hade gått lös på runt 10.000:-, så då kändes det trots allt motiverat.


 

joemume

Medlem
Jag fick betala 175.000 poäng + 900 kr för en ToR i economy mellan Göteborg och New York. Bokat via telefon, alltså inget fel på systemet. Så visst suger priserna.

Modigt att du berättar. För 175000 kan du lätt och ledigt ta dig till USA i riktig förstaklass med stopp på FCT i Frankfurt med LH (genom att använda dina EB-poäng för Star Alliance award).
 

perhall

Medlem
Måste säga att jag är förvånad över hur hög tillgänglighet det är på EB-biljetter. Har precis bokat 2 vuxna+2 barn Sthlm-NYC i nov (120 000 p med en 241) samt samma familj Sthlm-Malaga i juli (80 000 p med ytterligare en 2-4-1) samt 1 vuxen+2 barn Sthlm-London nu i juni (60 000 p). Bra användning av 260 000 EBP. Alla t/r, Hade kostat ca 25000+22000+12000 annars så jag betalade 3000 istället för 59 000. Mao. sparade jag 53000 på att använda 260 000 poäng dvs varje poäng är värd ca 20 öre. Jag har fått precis de flighter jag skulle ha valt om jag köpt biljetter. Jag tycker man ska prissätta sina EBP eftersom de alltid har en alternativ användning om man inte är 94 år och har 2 miljoner poäng.../Per
 

flying

Medlem
Måste säga att jag är förvånad över hur hög tillgänglighet det är på EB-biljetter. Har precis bokat 2 vuxna+2 barn Sthlm-NYC i nov (120 000 p med en 241) samt samma familj Sthlm-Malaga i juli (80 000 p med ytterligare en 2-4-1) samt 1 vuxen+2 barn Sthlm-London nu i juni (60 000 p). Bra användning av 260 000 EBP. Alla t/r, Hade kostat ca 25000+22000+12000 annars så jag betalade 3000 istället för 59 000. Mao. sparade jag 53000 på att använda 260 000 poäng dvs varje poäng är värd ca 20 öre. Jag har fått precis de flighter jag skulle ha valt om jag köpt biljetter. Jag tycker man ska prissätta sina EBP eftersom de alltid har en alternativ användning om man inte är 94 år och har 2 miljoner poäng.../Per

Kul att någon tycker att det finns gott om platser på EB!

Sen skulle jag nog inte vara så på poängen även att jag inte är 94 än.... Med utredning av olagligt statsstöd och en pensionsskuld som skall upp i balansen.
 

Silferlood

Medlem
Jag har bokat sen länge en CPH till SFO i november, blev 80000 poäng plus cirka 700kr, bra deal tycker jag. Hustrun skitsur, för hon får inte följa med.
 

kristerj

Medlem
Kan väl tillägga att biljetten är för min dotter som är 13 år och ska flyga själv för första gången, så jag valde trygghet (skandinavisk personal o enkla byten) framför lägre kostnader och bättre användning av poängen. Hon ska vara med på ett läger, så därför är datumen oflexibla. Tror inte att hon upskattar ett byte i Frankfurt även om det är första klass, sedan kan man inte boka LH F långt innan, så det går inte att jämföra rakt av.
En köpt ekonomibiljett hade kostat ca 10.000:- och poängen är till för att användas!
 
Toppen