Senaste nytt

SAS Boeing 747, tänk om den kom tillbaka

Canadien

Medlem
När började SAS med businessclass? På 747 verkar det varit endast First och Ekonomi. Antar att servicen var bättre i First än dagens C, men komfort borde varit rätt mycket sämre?
 

Stefan62

Medlem
Jag minns en tidningsartikel från 70/80-talet och om jag inte minns helt fel så var det på mittenuppslaget i Aftonbladets söndagsbilaga.

Där hade man ställt upp en SAS 747 ute på Arlanda och utanför planet hade man placerat ut allt som lastades inför flygning. Det fanns samtidigt en redogörelse för hur mycket mat och dryck som lastades samt bl a hur många tandpetare, tändstickor, muggar, glas, porslin, bestick, handdukar etc...

Jag var inte så gammal då och blev väldigt imponerad.

Någon som minns artikeln och kanske har den kvar?
 

011430121

Medlem
När började SAS med businessclass? På 747 verkar det varit endast First och Ekonomi. Antar att servicen var bättre i First än dagens C, men komfort borde varit rätt mycket sämre?
SAS började med Businessclass 1982 på Europalinjerna, det kallades för Euroclass i början, och det var då man började med skynket, vet inte när man man började på långlinjerna.
 

NotRyan

Medlem
De enda som skulle bli glada av att se 747 i SAS färger är konkurrenterna. Jag skulle hellre se att SAS nyttjar optionerna på ytterligare A350-900, införskaffar A330neo samt byter ut alla 737NG till A320neo (-familjen då med mix av A318-A321).
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jag tillhör också den skara som saknar SAS 747. Det finns inget härligare än att sitta längst fram och höra det klampande ljudet när noshjulet fälls upp och ner. Det att man flyger med ett robust flygplan. Jag väljer hellre 747 än A380. Då har jag inte prövat B747-8 ännu som är mer lik A380.

Jag har åkt SAS 747 ett antal gånger. Första gångerna var mellan ARN - LPA. På den tiden flög man charter åt Scanair på lördag och söndag med en 747 eftersom det då fanns ledig kapacitet. Man kunde då för en billig penning köpa till uppgradering så man fick åka i deras F klass. Det var bara två klasser på den tiden. Det var också en riktigt bra F klass service i F klass på resan till och från Las Palmas. Massor av god mat och dryck. Efter måltiden kunde man fortsätta med drinkar och småplock på övre däck. Övre däck som kallades lounge såg ut precis som på @Agö bilder, förutom att det bara fanns 3 fönster på den första modellen av 747.

Jag hittade några gamla bilder som jag tog på en resa till Las Palmas och som jag lägger in. Ni får ursäkta kvaliten eftersom jag forograferat av några ganska gamla bilder jag hade.

Efter resorna till Las Palmas gjorde jag en handfull resor med SAS 747 från CPH - JFK och två resor CPH - LAX. SAS flög en kortare period med 747 till LAX. På den tiden hade business klass intruducerats. Vad jag minns så användes då inte övervåningen. Däremot brukade man få tillåtelse att gå dit och sätta sej om man ville när man åkte business, bara man tog med sej drinken upp eftersom det inte var någon servering. Detta kan ha varierat vid olika tillfällen.

Jag har också gjort suttit i cockpit vid två landningar på JFK på den tiden jag hade ett Cockpit Permit

image.jpeg


Ombordstigning på Arlanda för flygning till Las Palmas

image.jpeg


Servering av acec efter maten i F klass

image.jpeg


SAS 747 har landat på LPA och är på väg att taxa in.

Senaste gången jag flög 747 var för några år sedan med Thai innan dom la ner trafiken med 747 från ARN. På Thai hamnade man ju också längst fram när man åkte C.
 
Toppen