Jag tillhör också den skara som saknar SAS 747. Det finns inget härligare än att sitta längst fram och höra det klampande ljudet när noshjulet fälls upp och ner. Det att man flyger med ett robust flygplan. Jag väljer hellre 747 än A380. Då har jag inte prövat B747-8 ännu som är mer lik A380.
Jag har åkt SAS 747 ett antal gånger. Första gångerna var mellan ARN - LPA. På den tiden flög man charter åt Scanair på lördag och söndag med en 747 eftersom det då fanns ledig kapacitet. Man kunde då för en billig penning köpa till uppgradering så man fick åka i deras F klass. Det var bara två klasser på den tiden. Det var också en riktigt bra F klass service i F klass på resan till och från Las Palmas. Massor av god mat och dryck. Efter måltiden kunde man fortsätta med drinkar och småplock på övre däck. Övre däck som kallades lounge såg ut precis som på
@Agö bilder, förutom att det bara fanns 3 fönster på den första modellen av 747.
Jag hittade några gamla bilder som jag tog på en resa till Las Palmas och som jag lägger in. Ni får ursäkta kvaliten eftersom jag forograferat av några ganska gamla bilder jag hade.
Efter resorna till Las Palmas gjorde jag en handfull resor med SAS 747 från CPH - JFK och två resor CPH - LAX. SAS flög en kortare period med 747 till LAX. På den tiden hade business klass intruducerats. Vad jag minns så användes då inte övervåningen. Däremot brukade man få tillåtelse att gå dit och sätta sej om man ville när man åkte business, bara man tog med sej drinken upp eftersom det inte var någon servering. Detta kan ha varierat vid olika tillfällen.
Jag har också gjort suttit i cockpit vid två landningar på JFK på den tiden jag hade ett Cockpit Permit
Ombordstigning på Arlanda för flygning till Las Palmas
Servering av acec efter maten i F klass
SAS 747 har landat på LPA och är på väg att taxa in.
Senaste gången jag flög 747 var för några år sedan med Thai innan dom la ner trafiken med 747 från ARN. På Thai hamnade man ju också längst fram när man åkte C.