SAS Boeing 747 - Njut av ett bra repotage och riktigt trevlig läsning

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Traveller, 5 Oktober 2012.

  1. Traveller

    Traveller Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    13 personer gillar detta.
  2. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade nöjet att flyga denna maskin vid ett antal tillfällen. I min tidiga ungdom åkte jag två gånger till Las Palmas med Scanair som hyrde in denna på helgerna. Jag betalade då ca 400 kr extra för att få sitta i F klass. C fanns inte på denna tid. Det var främre utrymmet som var F klass och det var salong med bar i övervåningen. Det var häftigt och det kändes enormt lyxigt när man som ung kunne unna sig denna lyx till LPA för en ganska billig peng. Det var naturligtvis bättre mat och fri dricka även på denna charterflygning med SAS besättning. SAS hade väldigt hög status internationellt på denna tid, synd att det har rasat.
    Senare flög jag denna maskin några gånger till JFK, där jag en av gångerna satt i cockpit under landningen på JFK. Då hade F klassen tagits bort och det var C istället, fortfarande med tillgång till baren på övervåningen. Jag åkte även en gång till LAX med deras 747.

    I övrigt ett mycket trevligt reportage om SAS 747B.
     
    4 personer gillar detta.
  3. rvarttinen

    rvarttinen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kul läsning - själv fick jag inte tillfälle att åka med SAS Jumbo. Däremot blev det deras DC-8 några gånger.
     
  4. johansch

    johansch Medlem

    1 person likes this.
  5. Cornelius

    Cornelius Medlem

    Var det verkligen 2-4-3-konfiguration i ekonomi?
     
  6. yopeyo

    yopeyo Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Min första flygning var som åttaåring på denna mellan CPH och JFK 1977. Minns fortfarande hur stor jag tyckte den var :)
     
  7. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vilka enorma mittgångar det var från början under 70-talet i SAS 747 flotta :D
    Senare ändrades konfig till 3+4+3 hos SK 747-200B. På 1980-talet hade SAS ca 380 stolar i sina full pax 747.

    Idag känns det otroligt att SAS flög reguljär passagerartrafik med Boeing 747-200B i hela 16(!) år Det enda widebody plan SAS flugit ännu längre är DC-10-30 som opererades i 18 år. 767 flögs bara i 12 år. Första hälften av 1980-talet var verkligen SAS en lysande stjärna i internationella flygvärlden. Den interkontentala widebody flottan hade väl 6 st Boeing 747-200 och 10-12 st DC-10 när den var som allra störst.
     
  8. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror att jag nämnt det förut, men med tanke på de SAS-kärror man ser GOT idag, är det ganska häftigt att SAS flög interkontinental med 747:an från GOT. Troligen lär man inte inom överskådligt framtid få se liknande.
     
  9. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Huge Viking - Fyndigt namn... :D
     
  10. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant läsning. Detta är det närmaste jag kommer en Sas B747;
    20121006_172204.jpg

    (Ja, jag har en flygplats i Lego hemma ;) )
     
    15 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×