Senaste nytt

SAS blöder och använder skattepengar

Precis.
Som nämnts så måste ju även FR:s plan underhållas o handlas när de landar i Sverige. Likaså dess passagerare.
De som utför dessa arbeten betalar skatt o arbetsgivaravgifter i Sverige.
Undrar du över DY rekommenderar jag en enkel sökning på Wikipedia, som ger detta:

"Norwegian har sin administrativa bas på Gardemoen, och till en liten del på Arlanda.
.....operativa baser i Bergen, Stavanger, Trondheim, Oslo, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn...
På Arlanda finns även kontoret för den svenska delen av bolaget."

Hur ser det då ut för SAS?

Tja, man har sin huvudbas på Kastrup.
Mina senaste internetbiljetter har varit utställda av biljettkontor i Dublin resp. Amsterdam.
L/h-flottan hade i vart fall häromåret sitt huvudsakliga underhåll i Singapore.

Har väldigt svårt att se att dessa verksamheter medför några skatteintäkter i Sverige.
Knappast ev framtida vinster heller, förlustavdragen torde räcka vår livstid ut, i annat fall har man säkert skickliga skatteplanerare som löser det lilla problemet.

Norwegian har även operativa baser på Las Palmas, Malaga, Alicante, London LGW, Bangkok och snart även på Barcelona, Madrid och Teneriffa.
Basen i Helsingfors, Finland bemannas till 100% med all flygande personal anställd via ett bemanningsföretag i Tallinn och personalen har estnisk lönenivå.
 
Last edited:

perhall

Medlem
SAS har ju fortfarande ett mycket bra rykte som arbetsgivare, även om man tappat i rankning. Ingångslön på SAS 28 000, Tui 42 000, säkert ligger DY och Ryan också långt högre än SAS, och fortfarande många piloters dröm att börja där. Som bekant tjänar danska kaptener lite mer...
 

JonW

Medlem
Basen i Helsingfors, Finland bemannas till 100% med all flygande personal anställd via ett bemanningsföretag i Tallinn och personalen har estnisk lönenivå.
Och ett annat flygbolag med bas i Helsingfors - som råkar vara majoritetsägt av finska staten - anställde nyligen 200 spanska strejkbrytare via ett bemanningsföretag i Spanien....
Så det går inte att dra några slutsatser av ägandet ur arbetsrättsetik.
 
Mycket av det här är en fråga om hur man personligen står politiskt. Jag har full förståelse och respekt för folk som hävdar att staten i så liten utsträckning som möjligt ska ha ägarintressen i mer eller mindre vad som helst. Jag tillhör själv inte den gruppen men för mig hamnar ett flygbolag ändå i en gråzon. Dock är det som någon också påpekade svårt att uttala sig eftersom man måste räkna in alla faktorer såsom vad staten får tillbaka i form av konsumtionsskatter, arbetsgivarskatter, samhällsnytta i form av fungerande infrastruktur samt reklamvärden.

Nu är ju SAS knappast helt statligt när drygt hälften av ägarna inte är stater men visst är ägandelen så pass stor att frågan är berättigad.
 

Nemo

Medlem
Vill man grotta ned sig i svenska statens intressen i SAS kan man läsa vidare på Regeringens hemsida.
Företag med statligt ägande. Fretag med statligt gande. Statens ägarandel 21,4%
Bolagsförvaltare: Jonas Iversen
Ansvar: PostNord, SAS, SAS valberedning
jonas.iversen(snabel-a)regeringskansliet.se
Företagsöversikt SAS. http://www.regeringen.se/content/1/c6/22/17/32/a2dc2e63.pdf
Statens ägarpolicy. http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/72/14/1ab09ceb.pdf
Organisationen. Organisationen
 
Toppen