kerran1980
Medlem
Precis.
Som nämnts så måste ju även FR:s plan underhållas o handlas när de landar i Sverige. Likaså dess passagerare.
De som utför dessa arbeten betalar skatt o arbetsgivaravgifter i Sverige.
Undrar du över DY rekommenderar jag en enkel sökning på Wikipedia, som ger detta:
"Norwegian har sin administrativa bas på Gardemoen, och till en liten del på Arlanda.
.....operativa baser i Bergen, Stavanger, Trondheim, Oslo, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn...
På Arlanda finns även kontoret för den svenska delen av bolaget."
Hur ser det då ut för SAS?
Tja, man har sin huvudbas på Kastrup.
Mina senaste internetbiljetter har varit utställda av biljettkontor i Dublin resp. Amsterdam.
L/h-flottan hade i vart fall häromåret sitt huvudsakliga underhåll i Singapore.
Har väldigt svårt att se att dessa verksamheter medför några skatteintäkter i Sverige.
Knappast ev framtida vinster heller, förlustavdragen torde räcka vår livstid ut, i annat fall har man säkert skickliga skatteplanerare som löser det lilla problemet.
Norwegian har även operativa baser på Las Palmas, Malaga, Alicante, London LGW, Bangkok och snart även på Barcelona, Madrid och Teneriffa.
Basen i Helsingfors, Finland bemannas till 100% med all flygande personal anställd via ett bemanningsföretag i Tallinn och personalen har estnisk lönenivå.
Last edited: