Senaste nytt

SAS beställer 30 nya Airbus A320 neo!

mha321

Medlem
Hyr mycket kostar det att utbilda om en 737 pilot till A320? Det finns nog väldigt mycket att tjäna på att gå mot en enhetligare flotta och det har sas säkerligen räknat på. En sådan omskolning är ju en engångskostnad (per pilot förstås), samma bär ju gälla service personal.
 

TDB

Medlem
Hyr mycket kostar det att utbilda om en 737 pilot till A320? Det finns nog väldigt mycket att tjäna på att gå mot en enhetligare flotta och det har sas säkerligen räknat på. En sådan omskolning är ju en engångskostnad (per pilot förstås), samma bär ju gälla service personal.


Servicepersonal?? Det var en veldig ovenfra og ned holdning. Jeg formoder du tenker på kabinansatte i denne sammenhengen ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mha321

Medlem
Servicepersonal är väl de som sköter service på flygplanen, inte kabinbesättning (även om de nog också behöver omskolas lite).
Servicepersonal?? Det var en veldig ovenfra og ned holdning. Jeg formoder du tenker på kabinansatte i denne sammenhengen ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Korrekt jag tänker på de som utför service på själva flygplanet.

Säkert behöver även kabinbesättningen en omskolning men den torde vara enklare och kortare än för piloter.
 

maswan

Medlem
Rickard Gustafson säger till SVD: "Vi står inför att lägga en stor order under hösten och det handlar om någonstans mellan 40 och 50 plan". Det ska bli mycket spännande och se vad det blir. A320NEO, 737MAX eller Cseries? Vad tror ni? Jag tror det blir en mix av nya A320 och 737: or.

Jag tror det blir en beställning av A320NEO och kanske en handfull A321LR för tunnare transatlantiska/närasien linjer med möjlighet att köra på tjockare europeiska. Jag tror att SAS håller öppet för 737 om Boeing skulle ge ett mycket bättre pris, men att det ska till en rejäl rabatt från dem (eller alldeles för liten rabatt från Airbus) för att inte standardisera på A320.
 

011430121

Medlem
att SAS håller öppet för 737 om Boeing skulle ge ett mycket bättre pris, men att det ska till en rejäl rabatt från dem (eller alldeles för liten rabatt från Airbus) för att inte standardisera på A320.
I mitten av 90 talet när SAS upphandlade sina 737, så fick SAS kraftiga rabatter från Boeing, hela marknaden trodde att SAS skulle köpa MD 95 från
Mc Douglas, om jag har förstått det hela så togs den maskinen fram för att alla trodde SAS skulle lägga order på denna
Strax där efter tog Boeing över projektet och kallade maskinen för 717 .
 

olo

Medlem
Även kabinpersonalen behöver utbildas. SAS har fortfarande ett underskott på kabinpersonal för A320 i Sverige, så de som är det flyger nästan uteslutande nya neon.
 
Toppen