SAS börskurs "rena rama vilda västen" (SvD Näringsliv)

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av jurgenb, 7 Oktober 2013.

1. jurgenb

jurgenb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  2. jurgenb

jurgenb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi fortsätter med siffrorna för September som nu sänker aktien rejält (update: i dagens handel) ;)

di.se - Därför faller SAS-aktien
    "Visst hade jag räknat med att tillväxten skulle minska något men inte så här mycket", kommenterar flyganalytikern Jacob Pedersen på Sydbank

Last edited: 7 Oktober 2013
  3. OT.
    Om det var en riktig ekonom/analytiker borde han ha lärt sig för länge sedan att man skall inte satsa sina pengar i flygindustri. :rolleyes:

Richard Branson Q&A | VIA Magazine

7 personer gillar detta.
  4. miramax

miramax Medlem

Sänker aktien rejält vet jag inte. Den ligger fortfarande på en nivå som är hägre än vad den handlades i för så kort som en vecka sedan. Aktien är volatil så för att den ska vara "sänkt rejält" behöver dippen vara betydligt större.

Trafikrapporten hade gärna fått varit bättre. Men fler passagerare än samma månad förra året är väl i sig positivt. Om man börjar jämföra med norwegians tillväxt ser det väldigt tråkigt ut. Men det man måste komma ihåg är att norwegian gör just det också; Växer. Något som SAS inte behöver göra i samma grad iom det redan stora nätverket.

5. jurgenb

jurgenb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    -10% idag..

di.se - Mörk börsdag för SAS
    SAS har stigit med drygt 180 procent sedan årsskiftet och ännu mer sedan slutet av fjolåret, efter krisuppgörelsen med fackföreningarna och bolagets kreditgivare.

6. Tommy Palomäki

Tommy Palomäki Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dags läget ligger jag med SAS +60% från köpet så dagens nedgång var inte så farligt. SAS är fortfarande större än DY och den absolut bästa Skandinaviska alternativet för oss alla.

Imorgon blir det några % plus och inom någon vecka är dagens fall borta. :)

7. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och analytikerna tittar på Oktobers beläggning i Plus så kommer aktien rusa igen :)

6 personer gillar detta.
  8. Men hur är det nu inför framtiden? Är det inte 1 november som EU reglerna om pensionsskulder måste in i balansräkningen? Minns jag rätt så är SAS bokföringsår -> sista oktober och sen börjar reglerna att gälla. Har SAS kapital nog att klara detta eller är skulderna större än kapitalet? Utifrån gällande bolagsregler är det väl mindre än en månad kvar till att SAS får begära sig i konkurs.

9. Tommy Palomäki

Tommy Palomäki Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Antar att just därför Wideroe försäljningen var satt till september/oktober för att pengarna skall vara i kassan 1:a november. Jag tror att det är lugnt.

10. En försäljning av en tillgång påverkar väl inte relationen mellan tillgångar och skulder. Tillgången fanns ju före försäljningen också.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!