Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för öl/vin på interkontinentala flygningar i Go/economy class

NyfikenGrau

Medlem
Jag ska inte svära på det, men jag tror faktiskt att gratis alkohol, åtminstone till maten (vad det nu är som gäller hos SAS just nu, verkar ju lite otydligt), är ett relativt enkelt och billigt sätt att få bolaget att framstå som bra och serviceinriktat för den stora majoriteten av passagerare/kunder - dvs sällanflygare i economy.

Att sluta servera t.ex. vin eller öl till maten kan, hur konstigt det än låter, vara det som fäller avgörandet till något annat bolags fördel när alla 5 i familjen Andersson ska iväg till Florida eller New York och får höra vad kollegerna i fikarummet har att berätta om deras senaste SAS-resa, "inte ens en öl till maten fick man, då kan man ju lika gärna åka Norwegian".
 

NyfikenGrau

Medlem
Lägg på några hundra på biljetten istället.

Precis så. Om SAS faktiskt kan visa utan om och men att man håller en högre servicenivå än Norwegian på alla plan, vilket inte torde vara svårt, så behöver man absolut inte heller försöka tävla med Norwegians priser. Nu känns det tyvärr mer som om man låter DY bestämma vilket lopp man ska köra och då vinner såklart DY.
 

johhenrik

Medlem
Men tror ni på allvar att "vanligt folk" bryr sig om servicenivån? Har inte detta motbevisats in absurdum med Ryan Airs framgång i Sverige? Helt ärligt, inte är det väl BC.se-användare som är SAS målgrupp? Vi är ju fantastiska freeloaders som utnyttjar systemet till max ju. ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Men tror ni på allvar att "vanligt folk" bryr sig om servicenivån? Har inte detta motbevisats in absurdum med Ryan Airs framgång i Sverige? Helt ärligt, inte är det väl BC.se-användare som är SAS målgrupp? Vi är ju fantastiska freeloaders som utnyttjar systemet till max ju. ;)

Det gör defintivt vanligt folk. Om det är några jag känner många av är det sällanflygare i economy longhaul ;) , och förutsatt att inget problem inträffar på resan (då bolaget isf kommer att bedömas efter hur de hanterar detsamma) så är det till största del skillnader i kabinservice man lägger märke till.

Alla tänker inte så, men många. Ryan tror jag har ökat kraftigt mest för att de värvat ett helt nytt kundsegment till flyget, inte för att de stulit en massa kunder från SAS eller andra bolag. Det är iaf min anekdotiska erfarenhet :)
 

johhenrik

Medlem
Alla tänker inte så, men många. Ryan tror jag har ökat kraftigt mest för att de värvat ett helt nytt kundsegment till flyget, inte för att de stulit en massa kunder från SAS eller andra bolag. Det är iaf min anekdotiska erfarenhet :)

Det kanske du har rätt i. Har jag inte tänkt att så kan vara. Men vad gäller servicenivå så undrar jag. Inte ens mina kollegor bryr sig om det. Det är bara jag, i princip, som gör det. Sen har de flesta ingen status heller. Men kollar jag i min facebook-feed, så är ju Ryan Air och Norwegian mycket mer vanligt än riktiga (i mina ögon) flygbolag.
 
Det är ju även så att affärsresenärerna i allt större utsträckning också bara bokar de billigaste biljetterna. Med resebyrån vi använder (Carlson) loggar vi på eller ringer, söker resa och får upp förslag i stigande prisordning, de flesta på bolaget väljer bara det billgaste alternativet som funkar tidsmässigt, dvs det enda som är "viktigt" är avgångstid/ankomsttid och pris. Även om de är med i FF så spelar det mindre roll vad de flyger. En kollega missade Silver på BA för att spara några pund med billigare bolag. När jag pratade med honom tyckte han det var synd att tappa fast track på Heathrow, men boarding brydde han sig inte om och loungerna hade han inte ens varit inne i. Samma gäller i princip för hotell, även om man där oftast väljer samma kedjor, men det är mer för att man vet vad man får. Jag tror att det är färre och färre som bryr sig om det, det är mer bara transport.

Anyway, bara mina 2cents.
 
Toppen