Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för öl/vin på interkontinentala flygningar i Go/economy class

Kenny

Medlem
Vindiskussionen och vägen mot LCC är så pass intressant att detta borde brytas ut och vara en egen tråd. Kan redaktörn skapa en sådan?
 

Senator

Moderator
Det är just där jag tycker man hamnar lite snett, ska man gå åt det hållet då måste man gå hela vägen och även ha priser(och kostnader) därefter, ytterst sällan SAS kan mäta sig prismässigt någon konkurrent och till slut så räcker inte varumärket till.

Jag håller med om att trenden är oroväckande. Dock tror jag inte vi här inne är representativa för massmarknaden. Jag tror att det är andra parameter än gratis påva vin som styr konsumentbeteende. 23kg bagage, tidtabell, anknytningar skulle vara några.

Jag tror inte detta ändrar att vanliga konsumenter väljer bort SAS.

Jag personligen tror att allt SAS gör/ändrar riktas i huvudsaken sig mot konkurrensen från DY.
 

fcx

Medlem
Vad sparar SAS här? Ingen aning, troligtvis tillräckligt att implementera detta. Väljer "Ola Norrman" eller "Medel Svensson" bort SAS nu som man inte får en flaska vin till maten? Tror jag inte..

Klokt skrivet, som vanligt. Här kommer mitt gnäll:

Men ska SAS konkurrera med DY på longhaul har man två val, om man hårddrar det Antingen lägre pris eller bättre produkt. Att komma ner lägre i pris än DY är svårt att lyckas med (fast oftast är prisskillnaden marginell redan idag). Att dra in på ett glas vin gör kanske 20 kr på biljettpriset. Den kundgrupp som lockas av en 20 kr billigare biljett flyger redan med DY, så där vinner man ingenting. Vad kostar goodwill-förlusten för SAS? Är det värt de småsummorna?

För min del är det här en många-bäckar-små förändring som kan flytta mer av resandet till LH/LX, som ju redan är prismässigt lägre än SAS men där resan blir längre.
 

mha321

Medlem
Håller med, dessutom är det en bra differentiering mot DY som man går miste om.

Angående bagage, anslutningar och tidtabell så tror jag nog att det är nog så viktiga parametrar även för dem på detta forum.

LH/LX betyder inte längre resa i 99% av fallen iom att de oftast har direktflyg dit man behöver åka! En liten men ack så viktig detalj som SAS saknar.

Samtidigt tror jag det är just anslutningsflygen som är SAS enskilt största konkurrensfördel mot Norwegian. Med Norwegian kommer du till New York, Fort Lauderdale eller Oakland. Allt annat i USA, t.ex, är du on your own. Med SAS får du genomgånende biljetter till massvis med olika ställen i USA. (Motsvarande gäller naturligtvis i andra världsdelar)

Det är definitivt inte en fördel mot LX/LH, men det är en fördel mot huvudkonkurrenten DY.

Personligen skulle jag säga att största fördelen mot LX/LH om man ska någonstans annat än NewYork eller Chicago från Stockholm (där vinner direkt-faktorn), är 100% EB på de billiga biljetterna (eller till och med 125% som EBG). Var det lika dålig utdelning i Economy som från LX/LH, så skulle jag definitivt välja dem i fler lägen.
 

Jonas C

Medlem
Jag tror inte detta ändrar att vanliga konsumenter väljer bort SAS.

Jag tror inte nödvändigtvis att de väljer bort SAS för avsaknaden av öl/vin, men det tar bort en del av det upplevda värdet i SAS produkt. Så på lång sikt tror jag nog att folk hellre väljer Norwegian över SAS även om prisskillnaden är försumbar.
 
Toppen