Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för öl/vin på interkontinentala flygningar i Go/economy class

Homer

Medlem
Fler förändringar i dryckesserveringen?

Vi bjuder på mat och dryck när du flyger till Asien och USA. På nattflygningarna serveras också frukost före landning, och på dagsflygningarna en lättare måltid. I SAS Go ingår alkoholfri dryck till maten. Alkoholhaltiga drycker kan du köpa från Our Café som också erbjuder snacks, läsk, juice och godis till försäljning mellan serveringarna.
her: SAS Go - SAS


Food and drink As you settle in to your seat, we will serve you a drink before dinner. Your meal will start with a small appetizer, continue with a delicious warm main course and end with dessert and coffee and tea. In SAS Go, non-alcoholic drinks are included with meals. Alcoholic drinks can be purchased from Our Café, which also offers snacks, soft drinks, juice and candy for sale between meals.

SAS Go - SAS


On TATL flights you now have to pay for wine/beer during your meals - FlyerTalk Forums
 

aldrighemma

Medlem
Ja ursäkta nu alla SAS vänner men det skriker LCC i min värld.

Kan bara hålla med, dock inte med LCC priser än!
Om ett företag ska spara sig ur en kris, så ska man nog inte i första hand spara på kundvård..., det man sparar på vinet kan ju inte vara signifikant? Det kanske vore en bättre besparing med ett påtvingat toalettbesök för samtliga passagerare före start ;)

Seriöst så måste nog SAS skilja sig på något sätt från LCC för att kunna ta ut högre biljettpriser, alternativet är ju att bli en LCC fullt ut, men det tror väl ingen på?
 

Senator

Moderator
En fråga mina vänner:
Anser ni att United, American Airlines, US Airways, och Delta är LCC? I alla fall så matchar numera SAS deras erbjudande.

Jag vet, förändring är svårt. Vi gillar inte förändring; det strider mot vår natur som människor. Är det dumt att SAS plockar bort vinet i SAS Go? Absolut! Men hur många väljer SAS före Norwegian för att man fick en liten påva vin? Och det vänner, är det jag tror detta handlar om... SAS vs. Norwegian..

Jag återgår till mitt exempel:
Bergen - Denver t/r i 1992: 5 200kr (NOK)
Bergen - Denver t/r i 2014: 5 200kr (NOK)

Vi kan inte förvänta oss priser till New York för 4 000kr, skandinaviska anställda (och inte en Thailändska på 21 år), och en ny flotta och att ingenting annat förändras. Vi som skandinaviska konsumenter har valt denna linje själv vid att låta Norwegian växa, och nu vill vi inte acceptera konsekvenserna av våra egna handlingar.

Vad sparar SAS här? Ingen aning, troligtvis tillräckligt att implementera detta. Väljer "Ola Norrman" eller "Medel Svensson" bort SAS nu som man inte får en flaska vin till maten? Tror jag inte..

"In order to win the war, know which battles to fight". Tiden kommer syna om SAS väljer rätt... Men vänner, mer kommer och vi (som skandinaviska konsumenter) har valt detta själva vid att (kanske omedvetet) ändra vårt beteende och vi har röstat för en LCC model genom Norwegians förstärkta position i marknaden.

"My two cents" om det jag högst personligt tycker är på gott brittiska: "A storm in a tea-cup"
 

Storsteffe

Medlem
Dock tror jag fortfarande SAS ser Norwegian som en konkurrent, men så än American

Det är just där jag tycker man hamnar lite snett, ska man gå åt det hållet då måste man gå hela vägen och även ha priser(och kostnader) därefter, ytterst sällan SAS kan mäta sig prismässigt någon konkurrent och till slut så räcker inte varumärket till.
 
Toppen