Senaste nytt

SAS börjar flyga till Shanghai igen i Mars 2012

Glenn E

Medlem
Jag ska flyga med dem från Shanghai imorgon. Jag fick en sån där 20000 mile biljett från Shanghai till GOT med retur i September. Besättningen bor iallafall på Radisson new world hotel. Så det blir ekonomi hem.
Jag ska se om jag kan hitta vem som har hand om handlingen i Pudong.
Är det någon som vet om man kan betala för att uppgradera en bonusbiljett och vad det skulle kosta?
 

Dr. Miles

Expert
Jag ska flyga med dem från Shanghai imorgon. Jag fick en sån där 20000 mile biljett från Shanghai till GOT med retur i September. Besättningen bor iallafall på Radisson new world hotel. Så det blir ekonomi hem.
Jag ska se om jag kan hitta vem som har hand om handlingen i Pudong.
Är det någon som vet om man kan betala för att uppgradera en bonusbiljett och vad det skulle kosta?

Jag vet inte om det är samma priser som gäller som från Beijing, men enligt min tidigare erfarenhet från Beijing var de:

Economy -> Economy Extra: 2.000 CNY
Economy -> Business: 5.000 CNY

Buy-up Upgrade tråden
 

Dr. Miles

Expert
Än så länge SKs ARN-HKG biljett tillåter inte routing via PVG. Det kanske är förståeligt. CA flyger inte SHA/PVG-HKG.
Men det hade varit kul om man kunde åka via PVG. Upp till 48 timmar i Shanghai behöver man inte ansöka kinesiskt visum.
Svar till min egen fråga.

Nu kan man flyga till Hong Kong via Shanghai också.

Stockholm-Hong Kong T/R med SAS:
Kod:
STOHKG-SK 10JUL12      *RULE DISPLAY*     TARIFF 0004 RULE NKS2 
* ADD APPLICABLE TAX * FED INSP FEES *                          
   -FARE BASIS         SEK       NUC                PTC  FT  GI 
VLSEECO         R      4029    597.77               ADT  EX  EH 
VLSEECOCH       R      3025    448.81               CNN  EX  EH 
VLSEECO         R       405     60.08               INF  EX  EH 
VLSEECO         R      3025    448.81               INS  EX  EH 
VLSEECO         R      3025    448.81               UNN  EX  EH 
BOOKING CODES        V                                          
INDUSTRY FARE TYPE - XPY - 5TH LEVEL INSTANT PURCHASE           
MPM - EH  8180 VIA EASTERN HEMISPHERE
---------------------------------------------------------------

ROUTING 3230 FROM-TO  STO-CPH-BJS-CA/CX/FM/KA/MU-HKG*           
             FROM-TO  STO-CPH-BKK-SK/CX/TG-HKG*                 
             FROM-TO  STO-CPH-[B]SHA[/B]-CA/CX/FM/KA/MU-HKG*

Även om man inte tjänar några Star Alliance miles/poäng, det är definitivt bättre att flyga med Cathay Pacific eller Dragonair på sträckan mellan Shanghai och Hong Kong än med China Eastern eller Shanghai Airlines.
 

A380*G

Medlem
Även om man inte tjänar några Star Alliance miles/poäng, det är definitivt bättre att flyga med Cathay Pacific eller Dragonair på sträckan mellan Shanghai och Hong Kong än med China Eastern eller Shanghai Airlines.

Har inte åkt CX på den sträckan men 2008 åkte jag China Eastern HKG-PVG i C och det var otroligt bra service - sätet var dock vanlig angled lie flat men helt ok för en regional sträcka där man bara ligger och slötittar på film/läser bok.
 

Dr. Miles

Expert
Har inte åkt CX på den sträckan men 2008 åkte jag China Eastern HKG-PVG i C och det var otroligt bra service - sätet var dock vanlig angled lie flat men helt ok för en regional sträcka där man bara ligger och slötittar på film/läser bok.

Då hade du verkligen tur. China Eastern(MU) använder Airbus A320 på rutten nuförtiden och stolen är en vanlig recliner seat. (inte lie flat)

Servicenivån i Business class på MU flygning kan jag inte kommentera då har jag endast rest i dears ekonomiklass.
 

A380*G

Medlem
Då hade du verkligen tur. China Eastern(MU) använder Airbus A320 på rutten nuförtiden och stolen är en vanlig recliner seat. (inte lie flat)

Servicenivån i Business class på MU flygning kan jag inte kommentera då har jag endast rest i dears ekonomiklass.

Ja jag hade verkligen tur - var egentligen bokad på Shanghai Airlines eftersom de var med i *A på den tiden. Dock blev det flyget inställt så jag och en kollega blev ombokade till China Eastern wide body A340 tror jag det var. :)

FM-flighten var nog vanligt mindre plan tror jag.
 

Axelzon

Medlem
Jag har åkt med dem, oftast PVG-TPE-PVG. Det är A320 med seating likt den vi är vana vid från Europa. i C har de bredare stolar men inte mer beutrymme. ser och känns jätte konstigt. Maten är oftast riktigt dålig. Den sämsta jag någonsin upplevt....
 

Glenn E

Medlem
De som hade hand om incheckningen för SAS i Shanghai jobbade för SIA - Shanghai International Airport.
Åkte med dem i ekonomi. Hade tur med halvtomt plan den femte mars.
Jag tycker annars att SAS service ambitioner i ekonomi ligger långt efter Qatar och Singapore Airlines.
Maten var knappt godkänd. Underhållningssystemet är gammalmodigt (Utan möjlighet att pausa filmen) och fungerar dåligt.
Sätet OK. Prislista för att köpa vin utanför måltiden. Kall frukost. Denna nivå funkar väl till USA men till Asien vet jag inte om det duger.
 

Tjaeng

Medlem
Jag har åkt med dem, oftast PVG-TPE-PVG. Det är A320 med seating likt den vi är vana vid från Europa. i C har de bredare stolar men inte mer beutrymme. ser och känns jätte konstigt. Maten är oftast riktigt dålig. Den sämsta jag någonsin upplevt....

Ja, Shanghai airlines är verkligen inget att hänga i granen. Fast jag ska inte vara alltför tvärsäker då jag inte flugit med dem sedan 2007. Men utifrån det jag upplevt ombord hos dem känns det som ett totalt mysterium att de lyckades bli insläppta först i *A och sedan Skyteam. Maten på shorthaul med kinesiska bolag är väl ofta blaha, men senaste gången jag flög Shanghai Airlines Xian-Pudong var det i C, där det enda vin de hade smakade avslagen grapefrukt soda och maten uteslutande bestod av vansinnigt salta snacks, varav en av påsarna hette "strange taste horsebeans" (som smakade precis lika surrealistiskt som det låter)

OnT så var ju Air China på god väg att skapa en ordentlig hubb i Shanghai, som dock avslogs centralt sedan manbestämt sig för att China Eastern behövde konstgjorda fördelar. Istället gick man på femårsplanens riktlinje om inlandsutvexkling och öppnade hubb i Chengdu.
 
Toppen