Senaste nytt

SAS avslutar linjen mellan Houston och Stavanger och förstärker utbudet till New York

Agö

Medlem
Jag tror SAS gör bort sig om man stoppar in Go-säten i den där kärran. Ska man använda den borde man köra all business. Jag vet att det är jättesvårt att få det att fungera (även BA har det rätt tuft med BA1-4) men jag tror att det kommer att bli backlash från de passagerare som råkar boka Go i den där kärran. Hur kul är det att sitta i en 737 över atlanten?
Precis. Den ska ju också gå som 901/902, utmärkta tider för affärsresenärer. Det snackades ju om att SAS behövde en beläggning på 50 % för break-even på SVG-IAH. Borde man inte kunna sälja motsvarande eller högre?

Själv är jag sugen på att köra kärran till EWR innan årsskiftet. Drygt 20k från Hamburg.
 

Dr. Miles

Expert
Varför inte C och Y+? Då hade man ju nått en stor del av affärsresenärerna.
Ja, det är mindre sårbart som företag om de sålde även Economy class på denna flight.

När ANA öppnade Tokyo Narita-Mumbai med All Business Jet, räknade de med att det skulle finnas tillräckligt många affärsresenär. (38 Business class stolar)
I verkligheten är att många företag inte tillåter resande i Business class även i Japan så de är tvungna att anpassa seatkonfig efter marknadens behov.
Idag flyger de med 44 stolars konfig (24 i Business, 20 i Economy) men det är 2-2 konfig även i Economy class.

機種・シートマップ詳細[国際線]│ご旅行の準備[国際線]│ANA
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag kan nog inte se några större ekonomiska fel med den här satsningen och jag förstår att de vill lägga den från Köpenhamn för att kunna aerbjuda ännu fler anslutningar från sin huvudhubb, men ett intressant alternativ som jag absolut tror hade gått runt hade ju varit att prova den här lilla kärran med tänkt konfiguration på Landvetter-Newark.
 

JensE

Medlem
Om man sitter på 737:an så är det väl sämre säten i C än A330 och kanske hugget som stucket jämfört med A340?
Och sedan ekonomi måste vara ett nedköp också (single isle, ingen IFE?) om det inte kanske skulle vara extra benutrymme.
Vem skulle vilja åka med den kärran istället för ordinarie avgång?
 

Gweilo_2

Medlem
Har flugit ekonomi i Privatairs 737 (LH) mellan Frankfurt och Pune ett par gånger - det funkar men är ingen höjdare. Vill minnas att sätena var bättre än vad som finns i befintliga LH 737/A320, men inte som dom nyaste i widebodyflottan.

Trist för SAS, men no guts. no glory !
 

perhall

Medlem
Undrar var priset hamnar. Om jag kan köpa Plus ARN-CPH-EWR t/r för 10 000 och ganska sannolikt uppgradera med OT = ca 13500 t/r så vill jag absolut inte betala mer än 13500 för att flyga garanterad Business Class i en 737:a utan IFE.../Per
 

AABack2ARN

Medlem
Jag förstår fortfarande inte varför en 737a är så mycket sämre än en 757a? Kabinbredden är 353cm för en 737a och 354cm för en 757a enligt wikipedia. Det flyger massor med 757or över Atlanten varje dag och de har 3+3 i ekonomiklass.

Vi kan anta att denna linje blir SK901/902 så länge som SAS har planet i leasing. Eller tror ni att linjen kommer beflygas med en widebody under sommarperioden?

P.S. Jag vill inte flyga vare sig en 737a eller 757a men det är en annan sak :)
 

Agö

Medlem
Om man sitter på 737:an så är det väl sämre säten i C än A330 och kanske hugget som stucket jämfört med A340?
Och sedan ekonomi måste vara ett nedköp också (single isle, ingen IFE?) om det inte kanske skulle vara extra benutrymme.
Vem skulle vilja åka med den kärran istället för ordinarie avgång?
Jag tror att tiderna som sådana för avgången är bra för affärsresenärer. Avgång från Köpenhamn 18:25. Avgång från New York 22:55. Passar bra som komplement under en period där det kanske inte bär sig att flyga med dubbla widebodys från Kastrup. Därtill kan man ju suga upp transferpassagerare från Norden och andra delar av Europa.
 
Toppen