Senaste nytt

SAS avslutar linjen mellan Houston och Stavanger och förstärker utbudet till New York

F

FCT

Guest
Jag tror inte något bolag kommer att ha 3+4+3 utan 9 stolar per rad i ekonomiklass lär vara standard. Däremot kan andra bolag välja t.ex. 2+5+2 istället för 3+3+3. Ser man på Boeing 777 finns flera flygbolag som valt just 2+5+2. Det är väl en smaksak, men så länge det inte är 100% beläggning, eller nära 100%, tror jag fler blir nöjda med 2+5+2.
Jag tror fler är nöjda med 3-3-3 än 2-5-2. På lägre beläggning kan nästan alla få fritt mittensäte med 3-3-3. Har åkt båda konfigurationerna och föredrar även personligen 3-3-3.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror fler är nöjda med 3-3-3 än 2-5-2. På lägre beläggning kan nästan alla få fritt mittensäte med 3-3-3. Har åkt båda konfigurationerna och föredrar även personligen 3-3-3.

Japp men i 2+5+2 vid 8/9-beläggning (89%) kan fortfarande alla rader ha 2+2+tomt+2+2 om placeringen görs korrekt. Det är omöjligt vid 3+3+3 där beläggningen får vara högst 66% för att ingen skall sitta (inklämd) mellan 2 personer...
 
F

FCT

Guest
Japp men i 2+5+2 vid 8/9-beläggning (89%) kan fortfarande alla rader ha 2+2+tomt+2+2 om placeringen görs korrekt. Det är omöjligt vid 3+3+3 där beläggningen får vara högst 66% för att ingen skall sitta (inklämd) mellan 2 personer...
Ditt respnemang förutsätter att alla reser ensamma eller två och två.
 

Jonas

Ny medlem
Att ingen kontant (EU261-)kompensation utgår om du blir underrättad 2+ veckor före avresa, och så länge de erbjuder ombokning under "motsvarande förhållanden" med ankomst senast urpsrunglig tid (eller senare, om du går med på det) så tror jag att det är vad som krävs av dem. Du ska också kunna avboka med full återbetalning. Jag tror inte du kan kräva att få anlända inom X timmar före upsrpunglig ankomst eller motsvarande...

(Disclaimer: jag är inte jurist inom konsumenträtt, eller ens jurist...)

Tack så mycket för klarugörandet.
 

sammyj

Medlem
Äntligen har dom hört av sig, dom vill att jag skall anlända flera timmar senare och dessutom flyga ekonomi sista biten. Kan kompensation utgå då?

Han sa bara att jag kan avboka allt om det inte passade hos SAS :(
 

fcx

Medlem
Äntligen har dom hört av sig, dom vill att jag skall anlända flera timmar senare och dessutom flyga ekonomi sista biten. Kan kompensation utgå då?

Han sa bara att jag kan avboka allt om det inte passade hos SAS :(

Med reservation för att jag kanske har missat någon sväng i tråden, men om du var bokad i Business och SAS flyttar ner dig till economy så har du rätt till EU261-kompensation.
 

agehall

Medlem
Äntligen har dom hört av sig, dom vill att jag skall anlända flera timmar senare och dessutom flyga ekonomi sista biten. Kan kompensation utgå då?

Han sa bara att jag kan avboka allt om det inte passade hos SAS :(

Exakt vad föreslog de? Du har givetvis rätt att avboka, men det är bara ett av dina alternativ enligt EU261/2004...
 

sammyj

Medlem
Exakt vad föreslog de? Du har givetvis rätt att avboka, men det är bara ett av dina alternativ enligt EU261/2004...

Jag skulle komma fram 1955 från början. Det nya är tidigast 0015. Via Cph-Arn-ord-IAH. Sträckan mellan ord och IAH är i Economy fast hela resan från början är i business. Kundservice hänvisar till att inget annat är ledigt trots att det finns lediga biljetter i business med både turkisk och Lufthansa.

På kundservice säger dom att jah eventuellt kan få tillbaka lite bonus poäng när resan är avslutad men inget mer. Är jag inte nöjd kan jag alltid avboka :(
 
Toppen