Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

hallgren

Medlem
Jo, betal- och kreditkortet är olika produkter och ger full värvning. Det har länge ansetts av en del som närmast suspekt och förknippat med tur om man "får igenom det", men det är för mig helt solklart att det fungerar som det ska och med Amex goda minne att värvning från betalkort till kreditkort är kvalificerande. Tror @agehall har vevat mot väderkvarnar om det med.

Sådär helt solklart att det ska gå igenom är det väl ändå inte.
På villkorssidan står det ju "Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna", inget om kredit eller betalkort eller olika nivåer. Det kostar väl inget att försöka, men jag blir inte förvånad om det inte går igenom.
 
Sådär helt solklart att det ska gå igenom är det väl ändå inte.
På villkorssidan står det ju "Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna", inget om kredit eller betalkort eller olika nivåer. Det kostar väl inget att försöka, men jag blir inte förvånad om det inte går igenom.
Absolut, jag skulle inte kritisera Amex om det inte gick igenom. Men hittills så har 100% av alla jag vet som gjort det på det "korrekta" sättet fått värvningsbonus. Och såvitt jag kan utläsa av forumet så kan jag inte hitta en enda person som gjort på detta sätt som fått backning (och skrivit om det). Med tanke på att det är - i mina ögon - fullständigt orimligt att Amex inte känner till att det går att göra såhär, har jag dragit slutsatsen att de är helt ok med att detta fungerar. Måhända för att det är en rejäl morot för att få folk att byta bort betalkortet..?

EDIT: Man kan ju tänka att om Amex ser "American Express-kort" (kreditkortet) som en helt annan produkt än "American Express-kort" (betalkortet) så har du inte haft ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna. Jag är fortfarande helt överens om att enligt RAW (Rules As Written) så kan de självfallet neka den här värvningsvägen, men såhär långt gör de ju faktiskt inte det. Kreditkortet är en bra affär för dem, det finns nog ett business case som visar att bevilja "uppgraderare" från betal till kredit är värt 6000-18000 EB-poäng.

EDIT2: Jag har ångrat mig re business caset; jag tror någon har märkt att detta går, lyft frågan, och fått till svar "Meh, det är ok". ;)
 
Last edited:
Nej har man en välskött ekonomi och är hel och ren så är det min uppfattning att hög beviljad kredit - synlig på UC - är till största delen ett icke-problem (ur borgernärs synpunkt, det är självklart fritt för den enskilde att av valfri anledning inte vilja ha hög kreditlimit). Men som sagt, Amex verkar ta i från tårna på Elite-korten; jag blev rätt förvånad över min egen limit och jag tycker mig minnas att @Andreas Ekman också reagerade över sin. Andreas, du sänkte rentav din?
Jag hade Elite ett kort tag och fick utan att göra något annat än att ansöka om kortet 200 000:- direkt när kortet kom :eek:
 

Myllys35

Medlem
Det beror på vilken typ av kreditupplysning företaget som köper kreditupplysningen beställer, testa t.ex. att söka bolån, bankerna köper i min erfarenhet en större kreditupplysning än den t.ex. telekombolagen köper, som mest är intresserade av ev. betalningsanmärkningar

Ja, det förklarar saken. Kollade igenom historiken och i en kreditupplysning fanns även totalt beviljad kredit med, dock lite gömd under sammanfattningen. Så jag får väl delvis backa på mitt tidigare statement :rolleyes:

Helt klart ligger fokus på utnyttjad kredit utifrån de upplysningar som jag har att utgå ifrån.
 

travelmode

Medlem
Absolut, men beviljad kredit kan orsaka bekymmer med "slumpmässiga" regler som företag har, såsom t.ex. max 300.000 blanco-kredit ska beviljas. så har man ett Elite kort så käkar det i mitt fall upp 200.000 av det utrymmet.

Det går ju att begära en sänkning av krediten om det skulle vara önskvärt.
 
Ett litet tips till alla...
First rule of fight club...
Men Fight Club hade nog ett ganska tråkigt forum... Om det är något du på riktigt inte tycker vi ska diskutera så skulle jag uppskatta du nämner specifikt vad (skicka PM om du vill), annars kommer jag ju besvara frågor från andra BC medlemmar - det är väl hela poängen att vi ska hjälpa varandra? :(
 
Toppen