Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Senator

Moderator
@Myllys35 För mig, och uppenbarligen för Patrik och Senator så står beviljad kredit på UC.

Nu måste vi korrigera lite ;) jag har idag betalkortet och inte kreditkortet. Det står ingenting om beviljad kredit på betalkortet. Min fråga var hur detta har sätt ut för våra medlemmar som har kreditkortet.

Jag funderar faktisk på att byta redan nu så jag kan trigga en ny 2-for-1 i år samt flytta mina baspoäng till annan period. Vi skall handla en del till nya boende :)
 
Jag har legat någonstans 175-225 TKR per år i spend på mitt Amex Premium. Så har svårt att se att jag kan trigga två vouchrar när jag nu dessutom lägger en del spend på SAS MC Premium (utomlands) samt vid kampanjer etc. Har blivit mer spend på SAS MC Premium än vad jag trodde från början (det är väl det som är deras poäng också så har gått rakt i fällan:) ).

Mot bakgrund av att jag inte triggar två vouchrar så har jag svårt att se mervärdet av Elitekortet. Visst, med min spend får jag 10.000 EB poäng mer per år med Elite men det försvarar ju knappast merkostnaden på 3000 kr vs Premium. En hyra på Avis = 10.000p... Dessutom flyger jag mest inrikes i GO (jobbresor) så de 20.000p baspoäng (+ 12.000p från SAS MC) vet jag med den sänkta baspoängintjäningen inte om det räcker för EBG. Annars hade det varit en fin bonus för 3000 kr.

Så frågan blir (om ni inte kan övertyga mig om Elite) om man ska behålla Premium betalkortet eller ansöka om ett Premium kredit? Bryr mig inte jättemycket om UC men vouchern är väldigt viktig så 10p/100 kr upp till 150TKR gör ju i alla fall en viss skillnad. Dock inte mer än en Avis-hyra :)
Låt mig vända på resonemanget - varför skulle du inte vilja skaffa Premium kreditkortet? Enklare motivera - eller inte - utifrån det. :)
 
Nu måste vi korrigera lite ;) jag har idag betalkortet och inte kreditkortet. Det står ingenting om beviljad kredit på betalkortet. Min fråga var hur detta har sätt ut för våra medlemmar som har kreditkortet.

Jag funderar faktisk på att byta redan nu så jag kan trigga en ny 2-for-1 i år samt flytta mina baspoäng till annan period. Vi skall handla en del till nya boende :)
Men för ditt SEB SAS MC och Resurs M&M MC, står inte beviljad kredit? Att det inte står på betalkortet är jag helt med på (jag har Premium betalkortet och Elite kreditkortet, så jag har inga tvivel om hur det fungerar/ser ut:)).
 

Patrik

Medlem
Fast det där stämmer ju inte alls. Limiten syns aldrig på en UC. Däremot så syns utnyttjad kredit vid ett antal givna tidpunkter. Samma sak för bolånet endast utnyttjat belopp syns - inte ev lånelöfte etc. Vilken nivå man har är därför oväsentlig.

Beviljad kredit syns i de större kreditupplysningarna, dock korrekt att enbart nyttjad kredit syns i de mindre.
 

Capa

Medlem
Låt mig vända på resonemanget - varför skulle du inte vilja skaffa Premium kreditkortet? Enklare motivera - eller inte - utifrån det. :)

Tack för feedback och klargörande gällande värvningen.

Uttryckte mig nog lite fel. Det står väl mellan Premium kredit och Elite kredit. Enda anledningen till att behålla betal är att man slipper krångel med UC och nya kort samt att man får en "renare" UC om man behöver söka bolån etc. Men det ska ställas mot att man tappar minst 7500 EB poäng årligen.. De extra värvningspoängen blir det som får mig att göra bytet, bra plåster på såren (om det fungerar?) :)
 

Patrik

Medlem
@Myllys35 För mig, och uppenbarligen för Patrik och Senator så står beviljad kredit på UC.

Det beror på vilken typ av kreditupplysning företaget som köper kreditupplysningen beställer, testa t.ex. att söka bolån, bankerna köper i min erfarenhet en större kreditupplysning än den t.ex. telekombolagen köper, som mest är intresserade av ev. betalningsanmärkningar
 
Tack för feedback och klargörande gällande värvningen.

Uttryckte mig nog lite fel. Det står väl mellan Premium kredit och Elite kredit. Enda anledningen till att behålla betal är att man slipper krångel med UC och nya kort samt att man får en "renare" UC om man behöver söka bolån etc. Men det ska ställas mot att man tappar minst 7500 EB poäng årligen.. De extra värvningspoängen blir det som får mig att göra bytet, bra plåster på såren (om det fungerar?) :)
Så lite så :)

I och med sänkningen av poängintjäning för betalkortet så kan jag inte längre motivera att behålla det (för mig heller). Amex valde mellan morot och piska för att få folk att migrera, och den piska de valde var niosvansad... Det är i stort sett enbart att betalkortet inte har någon synlig beviljad kredit som är dess fördel, och som jag skrev ovan så är det bedömt av begränsad betydelse om man i övrigt är ekonomiskt hel och ren. Så jag rekommenderar byte till kreditkortet.

Med den information du skrev om dig själv så skulle jag inte skaffa Elite. Elite är värt det för att nå EBG, efter tycke o smak värt det för att nå EBD, och inte värt det för EBS. Så når du inte EBG även med 32.000 statuspoäng är det absolut inte värt det för dig (och då flyger du ju kanske ganska begränsat ändå för pengar - i vilket fall status ger dig rätt lite jmf med vad du ändå får på högklassiga award tickets). Kör Premium kreditkortet. Gör du rätt är värvningspoängen garanterad, det sätter jag en helårskonsumtion polarrullar på.
 

nonicoc

Medlem
Jag kanske har missat denna information, men:
  1. Hur påverkas de 20 000 statusgrundande poängen av ett byte av Elit-betalkort till Elit-kreditkort? Jag fick dessa poäng i februari för mitt betalkort. Om jag skaffar nytt kreditkort, får jag 20 000 nya, och reduceras inte denna mängd poäng av att jag avslutar det gamla "i förtid"?
  2. Kan alltså en vän värva mig om jag vill skaffa Elit-kreditkort, så att vi båda får 18 000 poäng?
  3. När/hur säger jag upp det gamla betalkortet? Måste jag göra det innan jag ansöker om det nya kreditkortet, eller gör jag det lämpligast efter att jag fått det nya?
 
Jag kanske har missat denna information, men:
  1. Hur påverkas de 20 000 statusgrundande poängen av ett byte av Elit-betalkort till Elit-kreditkort? Jag fick dessa poäng i februari för mitt betalkort. Om jag skaffar nytt kreditkort, får jag 20 000 nya, och reduceras inte denna mängd poäng av att jag avslutar det gamla "i förtid"? Ja du får 20 000 nya statuspoäng, ingen reducering av de 20 000 du redan fått för Elite betalkortet och du får dessutom tillbaka den del av årsavgiften som hänförs till återstående månader.
  2. Kan alltså en vän värva mig om jag vill skaffa Elit-kreditkort, så att vi båda får 18 000 poäng? Ja.
  3. När/hur säger jag upp det gamla betalkortet? Måste jag göra det innan jag ansöker om det nya kreditkortet, eller gör jag det lämpligast efter att jag fått det nya? Efter att du fått kreditkortet är min rekommendation, vilket också gör att du inte är utan kort vid något tillfälle.
Se svar i rött ovan.
 
Toppen