Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

Här kommer mina tankar kring Amex Premium vs Amex Elite - som är applicerbart om du har en partner/livskamrat och föreslagsvis gemensam ekonomi.

Detta exempel baserar sig på att det enbart är 2-4-1 vouncers du vill åt, till billigaste priset. Jag har valt att enbart räkna på en spendering på 300,000 kr eftersom det är minimum för att erhålla två vouchers.

Nu vet jag att du redan har Premium så du får räkna om att du ej får värvningsbonusen på ditt kort, men annars stämmer det. Jag valde att göra en total sammanställning för de personerna som inte har Amex Premium i dagsläget.

AMEX PREMIUM
1. Skaffa ett AMEX Premium
2. Spendera 15,000kr inom 3 månader och få 2250 p + 15,000 p i bonus.
3. Spendera ytterligare 135,000 sek på ditt kort och erhåll 2-4-1 voucher samt 20,250 p.
4. Värva din partner till AMEX Premium och få 12,000 p i bonus.
5. Spendera 15,000 kr med din partners kort inom 3 månader och få 2250 p + 15,000 p i bonus.
6. Spendera ytterligare 135,000 kr med din partners kort och erhåll 2-4-1 voucher samt 20,250 p.

Ytterligare möjlighet:
7. För över din partners poäng till ditt Eurobonuskonto för en kostnad på 0,05 kr/poäng.
(Båda måste varit Eurobonusmedlemmar i minst 12 månader vid överföringstillfället)

Summering
Kostnad kreditkort: 0 kr första året (2,000kr nästkommande år) - Ingen bindningstid
Total spendering: 300,000 kr
Antal erhållna 2-4-1: 2
Dina erhållna poäng: 49,500 p
Din partners erhållna poäng: 37,500 p
Eventuell överföringsavgift för poäng: 1,875 kr
Totalt antal poäng på ditt konto: 87,000 p
Kostnad per poäng 1:a året: ~0,0062 kr/p (inklusive överföringsavgift - annars 0 kr/p)
Kostnad per poäng 2:a året: ~0,0129 kr/p (inklusive överföringsavgift - annars 0,006 kr/p)

Detta kan jämföras med följande redogörelse.

AMEX ELITE
1. Skaffa ett AMEX Elite
2. Spendera 20,000 kr inom 3 månader och få 4,000 p + 18,000 p i bonus.
3. Spendera ytterligare 130,000 kr på ditt kort och erhåll 2-4-1 voucher samt 26,000 p.
4. Spendera ytterligare 150,000 kr och erhåll ytterligare en 2-4-1 voucher samt 30,000 p.

Summering

Kostnad kreditkort: 4,000 kr - Ingen bindningstid
Total spendering: 300,000 kr
Antal erhållna 2-4-1: 2
Dina erhållna poäng: 78,000 p
Kostnad per poäng 1:a året: ~0,0133 kr/p
_________________________________________________

Edit: Notera att i exemplet med AMEX Premium så kommer dina två 2-4-1 vounchers blir knutna till två olika konton, vilket kan försvåra användandet av dessa om du saknar poäng på in partners konto.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Antal erhållna 2-4-1: 2
Dina erhållna poäng: 49,500 p
Din partners erhållna poäng: 37,500 p
Eventuell överföringsavgift för poäng: 1,875 kr
Du har ett problem i ditt resonemang här.

Du får visserligen 2 2-4-1-vouchers totalt men de är knutna till två olika konton och kan bara användas med poäng från resp konto. Det gör det mycket svårare att jämföra med de 2 vouchers du får från Elite.

Dina resonemang förutsätter även att man enbart spenderar på kortet för att få poäng och inte använder några andra tjänster i korten.
 
Du får visserligen 2 2-4-1-vouchers totalt men de är knutna till två olika konton och kan bara användas med poäng från resp konto. Det gör det mycket svårare att jämföra med de 2 vouchers du får från Elite.

Bra poäng - helt rätt! Detta kan ändå vara ett alternativ om man inte för över poängen, utan att man helt enkelt samlar poäng på två konton och får tillräckligt med poäng på varje konto för att använda 2-4-1 voucher som man vill.

Jag har editerat mitt inlägg och lagt till denna info.

Dina resonemang förutsätter även att man enbart spenderar på kortet för att få poäng och inte använder några andra tjänster i korten.

Exakt, det tyckte jag att jag gjorde tydligt i min post.
"Detta exempel baserar sig på att det enbart är 2-4-1 vouncers du vill åt, till billigaste priset."
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Att räkna är bra och naturligtvis skall man göra det, helst med ingångsvärden som ligger så nära den egna verkligheten som möjligt. Med andra ord, hur mycket kan jag tänkas spendera och vilka behov har jag. Kalkylen som finns uppställd ger en bra grund att börja på men man bör alltid resonera.

Mot den bakgrunden blir det alltid vanskligt när man i ett exempel väljer ingångsvärden arbiträrt. Då har man ofta genom det valet pekat ut en vinnare redan på förhand. En person/familj som spenderar 300 000kr kan i de flesta fall, utan större åthävor, i exempel 2 med Elitekortet, rekrytera partnern och få rekryteringsbonusen samt spendera de ytterligare 15 000kr som krävs på det kortet för att få även den bonusen. 15 000kr är endast 5% av 300 000kr och för en person/familj som har utlägg/kostnader i 300 000kr klassen är 15 000kr i det närmaste försumbart. Vid en årlig spend om 300 000kr spenderar man ändå 25 000kr i månaden, året runt. Att spendera ytterligare 15 000kr ökar bara "månadskostnaden" med 1250kr.

Nu ar kalkylen uppställd för att "maximera vouchers" och eftersom @Mattias Holmén redan kände till beloppsgränserna var det enkelt att välja ett ingångsvärde på spenderingen. Det är sant att maximeringen går vid exakt 300 000kr men en större uträkning, som man nog får göra själv utifrån sina egna förutsättningar skulle kunna innefatta brytpunkterna
100 000kr, som med SAS American Express Classic, som är gratis, ger en voucher för rena SAS flyg inom Europa.
150 000kr, som med SAS American Express Premium ger en 2-4-1 voucher med Star Alliance vart som helst i världen.
300 000kr, som med SAS American Express Elite ger två 2-4-1 voucher med Star Alliance vart som helst i världen.
315 000kr om man nu skall få in maximering för rekrytering på antingen Premium eller Elitekortet.
 
Att räkna är bra och naturligtvis skall man göra det, helst med ingångsvärden som ligger så nära den egna verkligheten som möjligt. Med andra ord, hur mycket kan jag tänkas spendera och vilka behov har jag. Kalkylen som finns uppställd ger en bra grund att börja på men man bör alltid resonera.

Instämmer helt. Min kalkyl var endast för att ge en bild av att det finns flera sätt att uppnå flera vouchers samt slippa 4,000 kr i årsavgift, enligt rådande kampanjer, vid en exakt spending.
 
Toppen