Senaste nytt

SAS American Express eller Diners Club kort - vilket är bäst?

drW

Medlem
Jag hade SAS EuroBonus Mastercard och American Express, nu endast det sistnämnda. Diners Club har jag aldrig förstått mig på. Loungerna får jag genom mitt Priority Pass från Handelsbanken Platinum.
Exakt! Skaffade bara Diners för anmälningsbonusen och sade sedan snabbt upp det så man kan ansöka igen om ett par år. :)
 

fcx

Medlem
Diners har man för poängens skull.

Med amex elite är det samma poängintjäning, men på lägre amexnivåer vinner Diners. Reser man mycket är det inte svårt att få hög spend på diners eftersom det tas av de flesta flygbolag, hotell, restauranger och taxi.
 

magost

Medlem
Om man har någon nytta av Diners nu efter introduktion av COOP MC och AMEX Elite beror mer på din spend & situation än tidigare.
Det finns några (få) lägen där Diners ännu kan ha ett berättigande:

1. Man har EBG/EBD, men har endast AMEX Premium (15p/100), då kan man ha Diners som komplement för att få 20p/100:- om man ändå får ihop sin 150k spend för sin 2-4-1 voucher (eftersom avgiften är 0 för ebg/ebd), ev i kombination med att man behöver ytterligare möjligheter för lounge access med Diners.

2. För att dra nytta av dubbla poäng helger, speciellt om man är EBG/EBD med gratis avgift. Nu var det ingen sådan i Q4-2014 (snyft..) så detta argument hänger allt mer löst..

3. Man har inte någon status, eller annat kort (priority pass etc), som ger lounge access.

Jag tänker att den som satsar på AMEX elite sannolikt har EBG, eller lounge access på annat sätt, så då är Coop ett bättre komplement där AMEX inte gäller. Men kommer det en ny sämre växlingskurs COOP mot EB i April (som förväntas) så ökar värdet av att även ha Diners i scenariona ovan.
 
Toppen