Senaste nytt

SAS aktier

Äntligen börjar du tala i termer om risk. Det är just det som SAS preferensaktie är, ett risktagande. Dina tidigare kommentarer var däremot i total avsaknad av risk och istället enbart inne på en i nuläget imaginär värdeökning.

Om du tittar tillbaka på mina inlägg så nämner jag risken för utebliven utdelning i nästan varenda ett.
Angående "imaginär värdeökning" så finns det idag en väldigt reell värdeökning om 37kr per aktie.
 
En värdeökning kan inte anses reell förrän vinsten är realiserad. Det är en av grunderna i finansvärlden.

En värdeökning kan visst ses som reell (när någon betalade ett högre pris än vad det var innan) men din vinst är inte reell förrän du realiserat den.

Aja ok, jag förstår att det här börjar glida iväg i petitesser och det har jag tyvärr inte lust med.
 

varva77

Medlem
Återigen en besvikelse men inte helt oväntat med tanke på trafiksiffrorna som presenterats senaste månaderna. Framtiden ser ju inte heller direkt lysande ut med ett konstant och ökande tryck från främst DY som tycks fylla planen (och tjäna pengar) var de än får för sig att flyga. SAS gör ju varken eller...

Ogillar verkligen LCC som koncept och hur de jobbar med bemanningspersonal, gråzonsagerande gällande bestämmelser osv men det är bara att konstatera att SAS för en tynande tillvaro och är i ett race som inte tycks kunna vinna på något sätt med nuvarande struktur. Tror att DY kommer att gå samma väg som Air Berlin och så småningom likna mer ett nätverksbolag men med LCC kostnad. Air Berlin har ju haft det tufft men Kjos-gubben känns mer slipad. Kan inte se att något annat med tanke på att de satsar mycket long haul och fiskar efter samarbete i USA (Virgin, ryktas ju även om Jet Blue även om det bli svårt). Vad SAS ska hitta på då, om de finns, skall bli intressant att se.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
SAS Preferensaktie sjunker också. Första utdelning var 30/4 på 2,5% (12,50 kr), då dök den 14 kronor (518-504). Dagens slutkurs 9/5 är 478,50. Jag är glad att jag sålde vid 513 kr, dvs en liten vinst på 2,6%. Bättre än en förlust iallafall.
 

011430121

Medlem
Ja sålde när aktien låg runt 23,00 vilket blev en kraftig förlust mot anskaffnings värdet, hade problem med K4 vid deklarationen, inte lätt att komma ihåg alla transaktioner sedan 1995 när jag började köpa och splittar, ny emotioner som har varit sedan dess.
Förlusten blev som en *A jorden runt biljett.
 

Nemo

Medlem
Ja sålde när aktien låg runt 23,00 vilket blev en kraftig förlust mot anskaffnings värdet, hade problem med K4 vid deklarationen, inte lätt att komma ihåg alla transaktioner sedan 1995 när jag började köpa och splittar, ny emotioner som har varit sedan dess.
Förlusten blev som en *A jorden runt biljett.
Om du inte redan upptäckt det, så har Skatteverket en bra sammanställning av aktiehistorik. Bra att ha när du går igenom gamla notor.
SAS AB | Skatteverket [NS4 version]
http://www.skatteverket.se/privat/s.../sassverige.4.dfe345a107ebcc9baf80009518.html
 

Nemo

Medlem
Aktieanalytikerna gillar iallafall SAS. Kan även ha att göra med de sjunkande bränslepriserna, vet dock ej i vilket utsträckning SAS har säkrat dessa.
+5% idag, +36% november månad.

image.jpg
 
Toppen