Senaste nytt

SAS aktier

Nemo

Medlem
SAS preferensaktie slutade första handelsdag på 537 SEK +7,4%. Vanliga SAS-aktien idag -4,5%. Tyder på en rätt kraftig initial efterfrågan på preferensaktien. Får se hur det går i fortsättningen...
 
Håller inte med att SAS pref är ett mellanting mellan aktier och obligation.
Den har öht inget med stamaktien att göra, kan ALDRIG få del av ev värdestegring utan i DETTA fall (SAS) skall den HELT ses som en obligation.

Allt handlar om förtroende för företaget kontra direktavkastning. Som du kan se efter första handelsdagen så har preffen stigit rejält. Skulle företaget nu vända sin verksamhet och få mer förtroende av marknaden så kan jag garantera att aktien kommer att stiga. Direktavkastningen är fortfarande 9,3%/år.

Se exempelvis Ratos PREF eller Victoria Park PREF så ser du att man visst kan få en del värdestegring även i preffar.
 

Storsteffe

Medlem
Allt handlar om förtroende för företaget kontra direktavkastning. Som du kan se efter första handelsdagen så har preffen stigit rejält. Skulle företaget nu vända sin verksamhet och få mer förtroende av marknaden så kan jag garantera att aktien kommer att stiga. Direktavkastningen är fortfarande 9,3%/år.

Se exempelvis Ratos PREF eller Victoria Park PREF så ser du att man visst kan få en del värdestegring även i preffar.

Hur menar du att direktavkastningen fortfarande 9,3%? Blir det nån utdelning alls om bolaget fortsätter att gå sämre?
 
Hur menar du att direktavkastningen fortfarande 9,3%? Blir det nån utdelning alls om bolaget fortsätter att gå sämre?

50/537 = 0,0931.. = 9,3%.
Syftet med preferensaktien är ju att företaget fått in pengar mot "ränta" som dom betalar i form av utdelning. Det krävs nog en del för att dom ska ställa in utdelningen på dessa. Men det finns som sagt inga garantier.
Ju högre direktavkastning ju högre risk för att utdelningen ställs in kan man tänka för att förenkla det.
 
Att påstå att direktavkastningen är 9.3% per år är lite magstarkt med tanke på turbulensen kring bolaget och den korta tiden aktien handlats på marknaden.

9,3% kommer du få i utdelningen om du handlar på senaste kursen. Förutsatt att de betalar utdelning såklart. Läs prospektet så ser du hur upplägget är för framtida utdelningar.

Visst, det finns inga garantier för utdelning men jag skulle nog snarare säga att det är ganska magstarkt att påstå motsatsen. Skulle SAS ställa in utdelningen för sina preffar redan inom ett år skulle det vara en stor prestigeförlust och det skulle resultera i att även stamaktien skulle tappa.
 

Storsteffe

Medlem
SAS har lånat till 10% fast ränta på obestämd framtid förutsatt att man delar ut, dåligt för SAS och för ägarna som jag ser det. Bra om man har preferensaktier och det blir utdelning. Inte svårare än så tolkar jag det som.
 

gdaily

Medlem
Utdelning förutsätter att bolagsstämman beslutar därom samt att moderbolaget SAS AB har utdelningsbara medel.

Med tanke på att SAS inte delat ut något de senaster tre åren (jag kan bara se tre år, troligen längre?) så ser det lite motigt ut...
 

Nemo

Medlem
Skulle SAS kunna fixa sin likviditet på ett billigare sätt än genom utgivande av preferensaktier, så skulle de också gjort det. Men det här är vad SAS nu har möjlighet att göra. Kreditvärdigheten förbättrades också delvis tack vare pref.
https://www.moodys.com/research/Moodys-upgrades-SAS-AB-to-B3-from-Caa1-positive-outlook--PR_293499
"The company's liquidity is now deemed adequate beyond a 12-month horizon, and the company has taken a number of measures to improve this in recent quarters. This includes notably the sale of assets to generate total cash proceeds of SEK1.7 billion including the sale of 80% of the regional airline Wideröe, as well as the recent SEK3.5 billion preference share issuance.
(Global Credit Research - 05 Mar 2014)

Värt att notera att kreditrating höjs tack vare att SAS både är ett statligt företag och att den svenska valutan är högt rankad. (Det är iallafall så jag läser det, som icke-ekonom.)
SAS's ratings reflect the application of our rating methodology for government-related issuers, or GRIs. The B3 rating for SAS reflects the combination of the following GRI inputs: (1) a baseline credit assessment (BCA) of caa1; (2) the Aaa local currency rating of the Scandinavian sovereign shareholders; (3) 'High' dependence; and (4) 'Low' support.
 
Det är alla dessa hängslen och livremmar som du hänvisar till i andra stycket som gör att det är magstarkt. Gemene man har inga eller ringa kunskap om aktiemarknaden och det är inte god etik att påstå att SAS preferensaktie är något som man lätt gör pengar på, vilket dina uttalanden ger intryck av.

Jag säger inte åt dig eller någon annan att köpa aktien. Det enda jag gör är att skriva ut mina tankar kring det och vill diskutera det, i mina ögon är det en bra affär. Om "gemene man" lyssnar på nån tjomme på nåt forum (eller sin rådgivare på banken) och baserar sin investeringsstrategi på det så skulle jag kalla det oansvarigt.
I slutändan kanske jag och många andra förlorar pengar på det men det ser vi först i framtiden. Kan du inte acceptera risk så är aktiemarknaden inget för dig.
 
Toppen