Senaste nytt

SAS aktier

Vid uppköp av t.ex Lufthansa så tror jag att SAS blir ett dotterbolag med "business as usual". Vad styrelsen sen bestämmer är svårt att spekulera i. Mindre troligt är att dom försätter företaget i konkurs.
Hittar inget i prospektet om just uppköp men här är vad som gäller vid likvidation:

"Vid bolagets upplösning ska preferensaktier medföra företrädesrätt framför stamaktier (och eventuella förlagsaktier) att ur bolagets tillgångar erhålla ett belopp per preferensaktie, motsvarande Lösenbeloppet per tidpunkten för upplösningen, innan utskiftning sker till ägare av Stamaktier (eller eventuella förlagsaktier). Preferensaktier ska i övrigt inte medföra någon rätt till ytterligare ersättning vid bolagets upplösning (skiftesandel)." (s.21)
 

Kristofer

Medlem
Preferensaktier har väl företräde vid utdelning, men det finns ingen garanti för att du faktiskt får dina 50 kr i utdelning. Bara det faktum att man emitterar preferensaktierna borde väl tyda på en rätt dålig sits.
 

gdaily

Medlem
Preferensaktierna känns som ett mellanting mellan
a) "Riktiga aktier" där potentialen finns men risken är stor
b) Förlagslån där risken är mindre

Jag skulle inte köpa preferensaktierna.
 

Nemo

Medlem
Rätt många har anmält sitt intresse för preferensaktierna, så SAS närapå dubblar antalet (från 4 till 7 miljoner st) och förkortar anmälningstiden för institutioner. Själv har jag anmält intresse, tänkte att det är ett minst lika spännande sätt att halvera insatsen på som att lägga pengarna på spel och dobbel, som också brukar ha ett väntevärde på omkring 0,50.

SAS Group - Press
 
Nu är tilldelningen klar. Preferensaktien blev övertecknad till 53% vill jag minnas så jag förväntar mig en viss värdestegring vid första handelsdagen 7:e mars. Inom ett år spår jag en värdeökning av minst 10%.
Jag tror det blir en bra långsiktig investering.
 
Nu är tilldelningen klar. Preferensaktien blev övertecknad till 53% vill jag minnas så jag förväntar mig en viss värdestegring vid första handelsdagen 7:e mars. Inom ett år spår jag en värdeökning av minst 10%.
Jag tror det blir en bra långsiktig investering.

Det blir intressant hur marknaden utvecklar sig under 2014. Börsen ligger på rekordnivåer och BNP ökades upp ordentligt under Q4 2013.
 

Nemo

Medlem
Nu är tilldelningen klar. Preferensaktien blev övertecknad till 53% vill jag minnas så jag förväntar mig en viss värdestegring vid första handelsdagen 7:e mars. Inom ett år spår jag en värdeökning av minst 10%.
Jag tror det blir en bra långsiktig investering.
Ja 2014 blir ett spännande år. Personligen tror jag på en nedgång, lite därför jag dras mot "säkrare" aktier och viktar över mot mitt basinnehav istället för de mer spekulativa.
Jag får inte riktigt ihop det. Dels tror du att SAS ökar i värde närmaste året, dels att det generellt blir en nedgång och att du därför viktar mot säkrare aktier istället för spekulativa (såsom SAS, antar jag). Förklara för en enkel novis hur du tänker.
 
Toppen