Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

EI-SII ska nu vara levererad enligt planespotters.net. Det är nummer nio och sista planerade A320Neo till SAS Ireland. EI-SII är A320Neo nummer 24 i SAS färger! :) Nu hoppas vi på fler svenska, norska och danska vikingar! ;)
På konfig står det 180 på de flesta och 174 på någon. När de annonserade ordern för många år sedan vill jag minnas de skulle ha 168 platser. Detta utökades sedan med en rad till med 174 platser. Visst är det väl 174 platser och inte 180 SAS har som antal stolar på sina neos?
 

M.K

Medlem
180 blir det. Jag har skrivit om det tidigare och fått det bekräftat att de desvärre utökar hela flottan till 180 seats. Ett tips är att undvika den sista raden på nya config. då den är trång och saknar fönster. Resten av raderna skal enligt källan vara ok utan märkbar skillnad.
 
180 blir det. Jag har skrivit om det tidigare och fått det bekräftat att de desvärre utökar hela flottan till 180 seats. Ett tips är att undvika den sista raden på nya config. då den är trång och saknar fönster. Resten av raderna skal enligt källan vara ok utan märkbar skillnad.
Trist. Fr. 168 till 180. De vill väl inte vara sämre än Lufthansa med sina 180 säten...
 

M.K

Medlem
Också besviken. Säkert ekonomerna som pressat på iom högre jetfuel priser. Jag har inte testat själv än men är det som den person sa som jag talade med är det bara den allra sista raden som ska undvikas. Hoppas verkligen det.
 

Tobbe.O

Medlem
Vet ej om ni tänker på SAS A320 classic? De har 168 stolar. Neon har en annan konfiguration på de bakre flygköken och toaletterna vilken från börjar gjorde att det skulle vara 174 stolar, men som nu utökas till 180. Tror inte det blir någon större skillnad med tanke på hur många rader det är i planen. :)
 
Vet ej om ni tänker på SAS A320 classic? De har 168 stolar. Neon har en annan konfiguration på de bakre flygköken och toaletterna vilken från börjar gjorde att det skulle vara 174 stolar, men som nu utökas till 180. Tror inte det blir någon större skillnad med tanke på hur många rader det är i planen. :)
Nej, det skulle vara 168 på neo, som sen ändrades till 174. Hittade lite gamla inlägg om det:

Skärmavbild 2018-12-11 kl. 15.16.02.png
Skärmavbild 2018-12-11 kl. 15.14.48.png
Skärmavbild 2018-12-11 kl. 15.07.13.png
 

Flyingandy

Medlem
Det är precis somm Tobbe säger, en halv galleyvägg har tagits bort längst bak till förmån för två toaletter vilket ger två stolsrader extra i kabinen. Bättre för SAS som boalg men inte så kul för kabinpersonalen som inte kan "gömma" sig på samma sätt längre. Lösningen kallas av Airbus för Smartlav.

Services By Airbus
 

TasselT

Medlem
Det är precis somm Tobbe säger, en halv galleyvägg har tagits bort längst bak till förmån för två toaletter vilket ger två stolsrader extra i kabinen. Bättre för SAS som boalg men inte så kul för kabinpersonalen som inte kan "gömma" sig på samma sätt längre. Lösningen kallas av Airbus för Smartlav.

Services By Airbus
...och därmed ännu svårare att kvalificera sig för 10.000 meters klubben... :(

/ TT
 
Toppen