Senaste nytt

SAS A340 får en annan konfugering än A330

Tar man TK som exempel så har de 64 Premium Economy säten på sina 777 och de lyckas bara sälja en bråkdel av dessa, medan Business Class kabinen är på tok för liten med bara 28 säten. Mindre Business kabin = dyrare biljetter och färre bonusresor.
När jag flög med United va det ju ingen som bokade Economy extra såg jag. Antingen eller liksom. Förstår inte grejen med det där mitt emellan. Hur går det för LH?
 

Crille81

Medlem
Ja det är väl 3 olika konfugeringar på A340 en med A330 och LAN maskinen.
Nu kommer SAS att få 5 olika konfugeringar, ombyggda 340, "gamla" 340, 340 LAN maskinen, 330 och 330E känns lite spretigt.

Att det blir olika på A330 och A330E ser jag som ett mindre problem då Business och Plus blir identiska och inget man behöver tänka på när man bokar! En A330 eller en A330E kan ju kvitta så sett om det blir byte av maskin... Iaf enligt min mening :)
 

Treo

Medlem
Nu rinner det iväg, men att ha många businessclasstolar tillgängliga för bonusresor kan knappast vara SAS eget mål? Kul för "poängfolket" men om man kan sälja Y/Y+ för fullpris (pga företagens policy) är det väl det allra bästa för SAS?
Dessutom tror jag att en del privatresenärer unnar sig Plus när det ibland inte kostar mer än (nästan slutsåld) Minus, men inte så gärna Business.
Någonstans finns säkert statistik på kabinfaktorn, vad SAS sedan använder den till är som bekant en helt annan fråga.:rolleyes:
 

Kebalibre

Medlem
Tar man TK som exempel så har de 64 Premium Economy säten på sina 777 och de lyckas bara sälja en bråkdel av dessa, medan Business Class kabinen är på tok för liten med bara 28 säten. Mindre Business kabin = dyrare biljetter och färre bonusresor.

När jag flög med United va det ju ingen som bokade Economy extra såg jag. Antingen eller liksom. Förstår inte grejen med det där mitt emellan. Hur går det för LH?
SK opererar på andra marknader så era jämförelser känns lite som äpplen och päron.
 

Senator

Moderator
Tar man TK som exempel så har de 64 Premium Economy säten på sina 777 och de lyckas bara sälja en bråkdel av dessa, medan Business Class kabinen är på tok för liten med bara 28 säten. Mindre Business kabin = dyrare biljetter och färre bonusresor.

Lite svår jämförelse med tanke på två totalt olika marknader.

Min gissning ligger i linje med @agehall. Jag uppskattar att +50% av SAS intercont trafik kommer från avtalskunder. Eftersom väldigt få Skandinaviska bolag tillåter affärsklass är SAS Plus ett alternativ för många.

Skillnaderna mellan A340 och A330 kan bero på att A340 används i huvudsak till Asien (PVG, PEK, NRT) samt SFO där affärsklassunderlaget är lite högre. Det baserar jag delvis på flygtiden: en del bolag har en policy kopplat flygtid och att resor längre än t.ex. 9t är affärsklass godkänt.

Gällande allokering till bonusplatser så är det viktigt att komma ihåg att ett flygbolags primära inkomstkälla inte är att flyga runt bonusresenärer.

SAS priser från Skandinavien är en reflektion av den "captive audience" som finns. Jag tror att minimum 60% av de resenärer som har betalat för en affärsklassresa med SAS inte har betalat de priser vi ser publikt..
 
Toppen