Senaste nytt

SAS 40% dyrare än Lufthansa

flybob

Medlem
SAS torde väl inte ens vara ett alternativ? :p
Inte minst om priset nu skiljer så mycket ändå.
Lufthansa är ju en upplevelse tom i economy om man jämför med SAS.
Strunta i de fjuttiga eb-poängen du går miste om och låt familjen åka värdigt till staterna :)

Vilket kanonuttalande. Senast jag flög LH till USA (FRA-ORD) så saknades IFE och det visades barnfilmer på en gemensam 25 tums-skärm. Filmen kraschade en timme in och de spelade om den från början!
Maten var dessutom vedervärdig.
Så en upplevelse var det, men särskilt positiv tycker jag inte att den var.
(Har inget emot LH som sådant och en flygning är inte representativ för vad LH levererar!)
 

Mikey1122

Medlem
Jag gillar SAS och flyger mycket med dem. Även en del interkontinentalt och hade priset varit någorlunda jämförbart (kanske 10% högre) hade jag valt dem. Har inte åkt interkontinentalt med LH men antar att "upplevelsen" är ungefär lika. Jag tror flybob hade lite otur eller så var det länge sedan för IFE är standard numer på LH.
 

agehall

Medlem
Lufthansa är ju en upplevelse tom i economy om man jämför med SAS.
Strunta i de fjuttiga eb-poängen du går miste om och låt familjen åka värdigt till staterna :)

Nu tror jag någon rökt på lite mycket här. Att säga att något av de europeiska bolagen är en "upplevelse" (iaf i positiv bemärkelse) i economy är att överdriva ganska grovt. Nog för att LH kanske är aningen bättre än SAS, men så bra är inte LH heller...
 

kristerj

Medlem
Sommarsäsongen är dessvärre högsäsong för USA-resor och det är sällan rea i ekonomi under denna period. Är inte EB-poängen väldigt viktiga för er, så skulle jag kika på BA via London. Bara ett byte och bra flygtider. Instämmer i de andra svaren att du är lite för tidigt ute, kolla fram till jul och se vad som händer med priserna under eventuella reor.
 

Moco

Medlem
Haha, nej, jag har varken "rökt" det ena eller andra. Däremot kommer jag aldrig att stå upp och promota SAS i dess nuvarande form när andra alternativ, i min mening, är bättre. Och om vi nu håller oss till ämnet så tycker jag att det är fräschare och bättre service på LH än på SAS, och det gäller i alla lägen och oavsett kabinklass. Jag har varit med om att IFE inte fungerat, men i övrigt upplever jag alltid att LH är bättre än SAS. Det är oftast korrekt tyskt bemötande, inget tjafs eller sura miner som är utmärkande hos SAS numera, drycker etc ingår, rent och fräscht etc. Är priset dessutom högre hos SAS så ser jag inte meningen att betala för en sämre produkt. Allt är väl en smaksak, men jag menar att det nästan alltid finns bättre alternativ, och LH är tveklöst ett av dem. Det finns ju alltid någon som har haft en dålig upplevelse oavsett bolag, men om man jämför flag carriers emellan så blir det sällan så konsekvent dåligt hos LH som hos SAS. Det är återigen min egen åsikt, men IFE är inte en avgörande faktor för mig. Funkar det, vilket det med största sannolikhet gör, så är den ju fortfarande bättre hos LH än hos SAS. Mindre intjäning (till EB) är heller inte ett problem för mig personligen om produkten är bättre.
 

agehall

Medlem
Fast det är tämligen ointressant att titta på priset nu för en resa som ska ske om ca ett år. Inget bolag kommer att ha ett bra pris just nu utan det kommer att börja dyka upp mycket närmare avgång.
 

Nemo

Medlem
Många flygbolag öppnar upp till försäljning först 330 dagar i förväg, och då öppnas inte alla bokningsklasser upp på en gång. Därför är det mycket troligt att du kommer att hitta billigare biljetter om du bara har lite tålamod. Nästa sommar har ännu inte öppnat upp för juli samt augusti.
Jag har kollat på tre olika bokningar, 19-27 juni 2015; SAS, Lufthansa resp United (United har codeshare, vilket dock strider mot Agehalls budord). Pris 39.394 SEK, 31.435 SEK resp 22.970 SEK. Det kommer att bli billigare.
Är det poängintjäning du är ute efter har United 100% till SAS EB på Economy. EuroBonus partners - United - SAS

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

Mikey1122

Medlem
Nemo. Jag valde andra datum och fick samma pris som du med SAS men 23555kr med LH.

BA kollade jag också och hamnade lite högre än LH.

Jag kollar vidare ett tag till. Tack!
 

Nemo

Medlem
Nemo. Jag valde andra datum och fick samma pris som du med SAS men 23555kr med LH.
BA kollade jag också och hamnade lite högre än LH.
Jag kollar vidare ett tag till. Tack!
Priset på LH två dagar tidigare är 21.980 SEK. Det kan löna sig att vara flexibel med datum.
Edit: Då flyger du LH GOT-FRA-YVR och UA YVR-SFO, samma routing på hemvägen. Så det är en blandning av metall och codeshare.
 
Last edited:
Toppen