Senaste nytt

SAS - 100% poängintjäning?

agehall

Medlem
Nu är vi rätt långt OT, men att SAS skulle införa ett krav på antal segment i kombination med poäng framstår som orealistiskt. Mest för att deras nät är så litet. Kunde jag, så skulle jag troligen flyga mer med SAS, men tyvärr blir det mest Lufthansa då de har de rutter jag behöver. Visst kan jag flyga SAS till och från Frankfurt, men det blir genast så pass mycket jobbigare att jag utan tvekan skulle byta till Miles and More direkt. Senator kräver ju bara 100k miles och det är inte speciellt mycket. HON däremot, då börjar det blir tuft att få ihop det hela genom att flyga economy...
 

Gnopps

Medlem
Å jag har då en tredje åsikt: Jag tycker inte alls det finns för många guldmedlemmar. Det finns många, ja. Men inte för många.

För många är när det inte finns sittplats i loungen, när guldmedlemskapen inte längre betyder något så att personalen är likgiltig. Där är inte SAS. De åren jag var guldmedlem var jag helt klart nöjd med den extra service jag fick, jag tycker att jag uppmärksammades tillräckligt (även om många fler små saker hade kunnat göras bättre). Att det finns många guld på ett flyg är inte så farligt, det kommer det ALLTID finnas på de flyg som har flest affärsresenärer. På Lufthansa mellan Frankfurt och München har jag sett flyg med 15-20 HON-medlemmar (inte särskilt ovanligt), då är de ändå en väldigt begränsad statusgrupp. Så länge SAS klarar att ta hand om sina statusmedlemmar behöver medlemskravet inte höjas (självklart finns det situationer då de misslyckas, men i det stora hela klarar SAS av det).
 

Roger J

Medlem
Jag tycker att 50% för de lägsta bokningsklasserna är OK, men nu är det 25% alldeles för långt upp, speciellt inom Europa. SAS beöver också kommunicera detta tydligare. Kolla på Air Canada. De är grymma. Man vet exakt vad man köper.
 

tourist

Medlem
Vore naturligtvis trevligt med 100% intjäning. Fast inte om det medför 4*högre kvalificeringsgränser eller att några bokningsklasser faller ner till 0% som har skett hos andra Star Alliane-program.

Men: Jag tror det när jag ser det...
 

Bryant

Medlem
Personligen tycker jag inte att nivåerna är för högt satta. Hur man än vrider och vänder på steken så är SAS ett short-,mediumhaul bolag. Där tror jag att man skjuter sig i foten om man börjar jämföra sig med Miles&More eller liknande. Risken finns då att man tappar medlemmar till något av de större staralliance bolagen som kan erbjuda "världen" och inte bara Europa.
Jag som inte reser i tjänsten kommer ändå inte bli guldmedlem oavsett om nivån är 70000 eller 150000. Däremot så borde de ha en nivå ovanför guld, då tänker jag inte på Pandion utan en nivå där man i förväg vet vad som krävs för att nå dit.

Ska bli intressant och se om det blir någon förändring under veckan.
 

fopes

Medlem
Och jag tycker tvärt om. De som sitter och flyger fram och tillbaks var och varannan vecka anser jag vara mer "riktiga" frequent fliers. Om jag tolkar dig rätt så anser du att någon som åker på de billigaste biljetterna, på korta sträckor, inte skulle räknas som frequent fliers trots över 200 segment/år. Det skulle nämligen krävas 234 segment mellan ARN-CPH, eller ARN-GOT, osv för att nå bara 70 000 poäng. Den billigaste biljetten jag hittar ARN-GOT-ARN kostar 889kr, vilket blir 106680kr för att nå upp till 70 000 poäng.
Att flyga sträckan ARN-EWR-ARN för 18000 poäng i C 4ggr kostar 128000kr ungefär.

Vem är mest lojal mot SAS, och vem är mest "frequent"?
Han som flyger 234ggr i monkey class med SAS på ett år, eller han som flyger med vilket bolag som helst inom *A som ger baspoäng, i jämförelsevis grym komfort och lyx 8 flygningar i C?

Frequent betyder just frekvent, alltså, frequent flyer/flier, någon som flyger OFTA.

Dessutom kan jag tycka att de stackare som sitter och harvar runt i monkey class, utan service, utan perks alls, de om några förtjänar att sitta i loungen och njuta lite. Hade jag flugit long haul i C hade jag inte varit i lika stort "behov" av lounge access.

Värre än så. 423 segment ARN-CPH krävs under ett år om du reser på billiga bokningsklasser. Man får ju bara 150 poäng per segment. Först 134 segment för att komma upp till silver och sen 289 segment innan man blir guld (med 15% bonus).
För att ta ett annat exempel: om man reser t ex Sto-Fra tur o retur i W-klass (vilket är den vanligaste tillgängliga bokningsklassen om man bokar 1-2 veckor innan) så måste man resa 106 T/R-resor innan man får guld. 34 resor som basmedlem (600 poäng per T/R-resa) och 72 som silvermedlem. Med tanke på att biljetten kostar 5173 SEK så innebär detta att man måste spendera 553511 SEK för att nå guld. Det säger ju sig självt att det är orimligt. Denna obalans i systemet tycker jag är det allvarliga som måste åtgärdas.
 
Värre än så. 423 segment ARN-CPH krävs under ett år om du reser på billiga bokningsklasser. Man får ju bara 150 poäng per segment. Först 134 segment för att komma upp till silver och sen 289 segment innan man blir guld (med 15% bonus).
För att ta ett annat exempel: om man reser t ex Sto-Fra tur o retur i W-klass (vilket är den vanligaste tillgängliga bokningsklassen om man bokar 1-2 veckor innan) så måste man resa 106 T/R-resor innan man får guld. 34 resor som basmedlem (600 poäng per T/R-resa) och 72 som silvermedlem. Med tanke på att biljetten kostar 5173 SEK så innebär detta att man måste spendera 553511 SEK för att nå guld. Det säger ju sig självt att det är orimligt. Denna obalans i systemet tycker jag är det allvarliga som måste åtgärdas.

Ja det vart lite många siffror där :) Men jo, 423 segment, det är ju full rimligt att någon som reser en tur och retur resa VARJE arbetsdag ett helt år, och inte tar någon semester, knappt kan bli EBG om man som vissa vill, tar bort chansen att kvalificera sig med antal segment.
 

Dr. Miles

Expert
För att ta ett annat exempel: om man reser t ex Sto-Fra tur o retur i W-klass (vilket är den vanligaste tillgängliga bokningsklassen om man bokar 1-2 veckor innan) så måste man resa 106 T/R-resor innan man får guld. 34 resor som basmedlem (600 poäng per T/R-resa) och 72 som silvermedlem. Med tanke på att biljetten kostar 5173 SEK så innebär detta att man måste spendera 553511 SEK för att nå guld. Det säger ju sig självt att det är orimligt. Denna obalans i systemet tycker jag är det allvarliga som måste åtgärdas.

Med tanke på att man kan bli EBG direkt när du köper Travel Pass Individual helårskort (t ex Stockholm-Göteborg för 123.585 SEK), 553.511 SEK är för mycket.

Därför tycker jag att SAS kan kvalificera en till EBG, om denne ger SAS intäkter över 123.585 SEK per år. Oavsett vilket sätt än man flyger.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Klockan 14.30 presenteras den nya strategin på en presskonferens i Stavanger.

Vi följer förstås utvecklingen med spänning...
 
Toppen