Och jag tycker tvärt om. De som sitter och flyger fram och tillbaks var och varannan vecka anser jag vara mer "riktiga" frequent fliers. Om jag tolkar dig rätt så anser du att någon som åker på de billigaste biljetterna, på korta sträckor, inte skulle räknas som frequent fliers trots över 200 segment/år. Det skulle nämligen krävas 234 segment mellan ARN-CPH, eller ARN-GOT, osv för att nå bara 70 000 poäng. Den billigaste biljetten jag hittar ARN-GOT-ARN kostar 889kr, vilket blir 106680kr för att nå upp till 70 000 poäng.
Att flyga sträckan ARN-EWR-ARN för 18000 poäng i C 4ggr kostar 128000kr ungefär.
Vem är mest lojal mot SAS, och vem är mest "frequent"?
Han som flyger 234ggr i monkey class med SAS på ett år, eller han som flyger med vilket bolag som helst inom *A som ger baspoäng, i jämförelsevis grym komfort och lyx 8 flygningar i C?
Frequent betyder just frekvent, alltså, frequent flyer/flier, någon som flyger OFTA.
Dessutom kan jag tycka att de stackare som sitter och harvar runt i monkey class, utan service, utan perks alls, de om några förtjänar att sitta i loungen och njuta lite. Hade jag flugit long haul i C hade jag inte varit i lika stort "behov" av lounge access.