Senaste nytt

SAS - 100% poängintjäning?

Jag tycker det är bra om de ökar till 100%, men ska de öka kraven för EBG samtidigt så får de nog öka på intjänandet för economy extra och business också. 1200 poäng för ARN-CPH-ARN vid 100% (economy), 1800 poäng i economy extra och 2400 poäng i business. Redan idag behöver man 40 segment i economy extra för att nå 72000poäng. 96000poäng med 40 flygningar i business. baserat på EBB såklart. Tycker det är nog så jobbigt att nå EBG som det är.
 

agehall

Medlem
40 segment för att nå 72000 poäng? Ja, det stämmer säkert om du bara flyger short haul. Det är säkert många som flyger så, men jag skulle nog ändå tro att majoriteten av alla frequent fliers flyger mest medium och long haul. För de som flyger short haul är det nog fortfarande så att de får förlita sig på att flyga X segment snarare än att kvalificera på poäng.

Jag hävdar fortfarande att det är för enkelt att nå EBG, både på poäng och sträckor.
 

twiggs

Medlem
Tycker det är nog så jobbigt att nå EBG som det är.

Vad har du för resmönster, om du tycker att det är för jobbigt att nå guldstatus? Jag tycker att det är så fånigt att jag uppnår guldstatus med knappt en månads resande, men att det inte finns någon nivå ovanför Gold man kan "arbeta" sig mot.
 

Caspian

Medlem
Jag håller med agehall, det är alldeles för enkelt att nå EBG. För ca. 15 år sedan var gränsen 100 000, men sänktes till 70 000, vilket var ett misstag. Mycket man önskar idag från EBG kunde förmodligen förverkligas om gränsen var 100 000 eller varför inte 125 000.
 

twiggs

Medlem
Jag håller med agehall, det är alldeles för enkelt att nå EBG. För ca. 15 år sedan var gränsen 100 000, men sänktes till 70 000, vilket var ett misstag. Mycket man önskar idag från EBG kunde förmodligen förverkligas om gränsen var 100 000 eller varför inte 125 000.

Eller så behåller man gränsen på 70' men inför också utöver poängkrav att man flyger minst kanske 30-40 flygningar med SAS Group.
 
Mitt "resmönster" ser ut ungefär såhär: ARN-CPH-ARN, ARN-GOT-ARN, ARN-MMX-ARN, ARN-LLA-ARN. För någon som veckopendlar är det inga som helst problem att uppnå EBG. För de som reser long haul är det heller inga problem. Ett segment i veckan minus 5 veckors semester anser jag ändå vara nog för att uppfylla kravet för "frequent". Men hur "frequent" är någon som reser 6ggr ARN-EWR i C per år? Den personen når 150 000 poäng på 6 ynka resor. Men visst, höj för all del kraven för poäng men inte antal segment. 250 000 poäng eller 40 segment. Rimligt? Det är ju bara 20 segment i C ARN-EWR.

En månads resande för att nå 40 segment hade varit extremt tufft anser jag. men 3 softa resor i C ARN-EWR, bjuder någon så gör jag det på en vecka.
 

twiggs

Medlem
Mitt "resmönster" ser ut ungefär såhär: ARN-CPH-ARN, ARN-GOT-ARN, ARN-MMX-ARN, ARN-LLA-ARN. För någon som veckopendlar är det inga som helst problem att uppnå EBG. För de som reser long haul är det heller inga problem. Ett segment i veckan minus 5 veckors semester anser jag ändå vara nog för att uppfylla kravet för "frequent". Men hur "frequent" är någon som reser 6ggr ARN-EWR i C per år? Den personen når 150 000 poäng på 6 ynka resor. Men visst, höj för all del kraven för poäng men inte antal segment. 250 000 poäng eller 40 segment. Rimligt? Det är ju bara 20 segment i C ARN-EWR.

En månads resande för att nå 40 segment hade varit extremt tufft anser jag. men 3 softa resor i C ARN-EWR, bjuder någon så gör jag det på en vecka.

Frågan jag ställer mig är förstås om man kan anses vara en frequent-Gold om man bara skulle resa t ex GOT-ARN-GOT en gång i veckan, kanske till och med på sådana där billiga biljetter. Sådana personer förstår inte jag varför man inkluderar i Gold-nivån. Jag har faktiskt grova problem med denna segmentregel på SAS. Det är just sådant som gör att konceptet urvattnas. Jag förstår förövrigt varför man inte har någon som helst service gentemot Gold-medlemmar idag. Det är helt enkelt för att var och varannan är Gold-medlem.
 
Och jag tycker tvärt om. De som sitter och flyger fram och tillbaks var och varannan vecka anser jag vara mer "riktiga" frequent fliers. Om jag tolkar dig rätt så anser du att någon som åker på de billigaste biljetterna, på korta sträckor, inte skulle räknas som frequent fliers trots över 200 segment/år. Det skulle nämligen krävas 234 segment mellan ARN-CPH, eller ARN-GOT, osv för att nå bara 70 000 poäng. Den billigaste biljetten jag hittar ARN-GOT-ARN kostar 889kr, vilket blir 106680kr för att nå upp till 70 000 poäng.
Att flyga sträckan ARN-EWR-ARN för 18000 poäng i C 4ggr kostar 128000kr ungefär.

Vem är mest lojal mot SAS, och vem är mest "frequent"?
Han som flyger 234ggr i monkey class med SAS på ett år, eller han som flyger med vilket bolag som helst inom *A som ger baspoäng, i jämförelsevis grym komfort och lyx 8 flygningar i C?

Frequent betyder just frekvent, alltså, frequent flyer/flier, någon som flyger OFTA.

Dessutom kan jag tycka att de stackare som sitter och harvar runt i monkey class, utan service, utan perks alls, de om några förtjänar att sitta i loungen och njuta lite. Hade jag flugit long haul i C hade jag inte varit i lika stort "behov" av lounge access.
 
Toppen