SAS handling tycker jag iaf på ARN är ganska omattade, med ett flertal flygbolags kunder utanför Star Alliance.
Starbolag med SAS handling på ARN är väl Lufthansa, Austrian Airlines, Blue1, Thai Airways, Air China, LOT och Ethiopian.
Swiss & TAP har andra handlingagenter.
Iberworld, TUIFlyNordic, Thomas Cook Scandinavia, Novair, JAT, Aeroflot, Nouvelair,JAL mm sköter SAS också på ARN.
SAS ground har högst troligt bidragit mkt till SAS höga punktlighet.
DET handlar ju mycket om att det måste finnas en vint att presentera för en "köpare", Olika bolags kontrakt på flygplatsen är en sak i det hela man köper ju inte bara Handlingen utan kontrakten, det antar jag iaf.
Men om man inte tänker fortsätta med samma utlovade leverans (jag vet att det skiljer ganska mycket på leverans av C/F bags på LH och SWISS på arn, där LH är betydligt bättre på dessa är kunder hos LX där är det Novia som levererar tror jag)
Jag tror SAS har problem med många avdelningar inom hela koncernen, men tror inte det handlar om marken, en kostnad JA, men vissa kostnader måste finnas för att skapa ett plus resultat!
Marken har alla fackförbund (om jag inte missförstått allt) gått med och skrivt på nya avtal med SAS, Det är besparingar och försämringar för arbetare men förbättringar för företaget.
Så kommer kontrakt att rivas och sen förhandlas om med nya aktörer, det antar jag iaf. och i ett vipps så har någon köpt grisen i säcken, för jag tror nog inte att SAS har den yngsta skaran direkt på "plattan" i historen.
Vilket är en sak som går i spiraler i hela företaget.
Vilket i sig innebär att en köpare skulle köpa alla dessa också, eller kan man köpa sig förbi LAS?! och Sjukskrivna?
Och för att vara ärlig, skulle någon verkligen göra det?
Jag hoppas att SAS har kvar sin markservice då jag känner mer förtroende för SAS än för NOVIA/HAVAS/NORDIC, framförallt om något händer, t.ex inställda flyg.
Försvinner den SAS servicen från marken så försvinner nog så mycket av den "service" vi har idag, en inställd maskin=ombokningar med glöd, Om det är annat bolag som ska lösa den ombokningen= varför? eller ja när tid finnes.
OM SAS skulle sälja Ground Handling (eller iaf service, gate, och "kontaktpersoner", dock så är ju även de på ramp det så de ska lösa mycket) på ARN, OSL, CPH tror jag SAS i sig är slut!
Men, anar att SAS behöver kapital!
Så vi får se!