Senaste nytt

SAS överväger att gå i Norwegians fotspår för att sänka sina personalkostnader

Ubbe

Medlem
tja det är väl så att SAS är i desperat behov av att göra sig av med pensionsåtagande. Nyligen så postades ju dessa artiklar:
pension.jpg pension2.jpg
Det måste ju komma in mycket pengar till sista oktober 2013..
 

MarcusC

Medlem
Dessvärre är väl detta framtiden. Lufthansa i MUC & DUS verkar ha lagt ut mycket markservice till andra handling aktörer. Dock främst servicen på plattan (bagage etc) medan passagarpersonalen fortfarande är LH

Just outsourcing av check in och gate personal gör mig lite fundersam . Erfarenhetsmässigt brukar ju tredjepartspersonal vara mycket mindre flexiba och ha sämre befogenheter vid problem etc. på landvetter är ju lounge personalen outsourcd ( som på ARN?) dessa är förvisso trevliga , men kan inte göra mycket vid avikelser/ombokningar.
 

Alf

Medlem
Just precis.
PIA(Pakistan International Airlines) har egna tekniker men deras säkerhetsrekord ser inte direkt bra ut...

Vi har i tidigare tråd berört denna debatt om säkerhet vid användning av bemaningsföretag och outsoursing. Jag håller inte alls med ditt resonemang, tyvärr bygger ditt resonemang på alla tar samma ansvar oavsett vart dom arbetar. Tyvärr är det inte så, med ett uselt bemanningsföretag med ett management som inte begriper vad det handlar om blir det inte lika säkert. Man har idag något som kallas egenkontroll enligt Luftfartsmyndigheternas direktiv. Jag vill påstå att detta är betydligt sämre än tidigare då Luftfartsmyndigheten övevakade verksamheten och gjorde kontroller. Jag har i mitt arbete sett flera exempel på sämre kvalitet vid outsoursing. Tyvärr kan jag inte nämna några detaljer p g a min tysnadsplikt. Men när jag snart slutar jobba funderar jag på att dokumentera det hela, kan bli en hel bok.
AHO kommentar om PIA är en helt annan sak, där är det tyvärr under isen hur man än gör.
Jag vidhåller min tidigare åsikt bemanningsföretag är en helt onödig verksamhet. Personalen skall vara anställda av företaget man jobar för, det är mänsklig rättighet.
 

NotRyan

Medlem
Vad gäller PIA så har dom väl varken egen kompetens eller någon som helst beställarkompetens.

När man outsourcar så är det väldigt centralt att vara en bra beställare, här är det många som går bort sig.

Outsourcing kan vara bra om man har en verksamhet, som inte är ens kärnverksamhet och som har en för liten volym för att det ska vara lönsamt att bedriva den själv, exempel var när SAS köpte handlingen av KLM på LCY för sina fyra rundturer per dag under tiden dom flög dit.

SAS IT är ett annat exempel som man sålde till CSC, här finns det nog många uppfattningar om beställarkompetensen så här är ju frågan om det blev billigare...

Mvh
/NotRyan
 

Alx

Medlem
Alf precis lika lite som man kan ställa likhetstecken mellan "egen regi & bra" kan man ställa likhetstecken mellan "outsourcing & dåligt". Det finns alltid de som är bra och de som är mindre bra i båda lägren.

Felet ligger knappast i vilket företag man är anställd i eller vad det står på brevhuvudet på lönekuvertet utan snarare i rekryteringen av anställda, arbetsmiljö och befogenheter att utföra ett bra arbete.

Det finns bevisligen många många anställda i företag som känner sig så trygga i LAS reglerna att dessa skiter fullständigt i om de levererar vad deras arbetsgivare förväntar sig så länge företaget överlever och de inte riskerar att sägas upp. Jag har t.ex. själv tidigare arbetat på ett stort statligt verk och kan lova dig att vi hade en hel drös dönickar som inte brydde sig ett skvatt i sina jobb därför att de visste att de "satt säkert". Däremot hade vi avdelningar som var outsourcade och den personalen var betydligt mer måna om att leverera vad som förväntades och inte sällan det där lilla extra! De visste att de inte kunde luta sig tillbaka allt för mycket för risken fanns att deras kund bytte leverantör och då var deras jobb också högst sannolikt borta.

Så att utgå ifrån att de många tusentals människor som arbetar för bemanningsföretag eller företag som levererar outsourcingtjänster generellt skulle ha lägre kunskapsnivå eller ett lägre intresse i att göra ett bra jobb är inte bara respektlöst och orättvisande mot alla dessa individer, utan också många gånger direkt felaktigt.
 
Last edited:
SAS handling tycker jag iaf på ARN är ganska omattade, med ett flertal flygbolags kunder utanför Star Alliance.
Starbolag med SAS handling på ARN är väl Lufthansa, Austrian Airlines, Blue1, Thai Airways, Air China, LOT och Ethiopian.
Swiss & TAP har andra handlingagenter.

Iberworld, TUIFlyNordic, Thomas Cook Scandinavia, Novair, JAT, Aeroflot, Nouvelair,JAL mm sköter SAS också på ARN.

SAS ground har högst troligt bidragit mkt till SAS höga punktlighet.
 

Mr.C

Medlem
SAS handling tycker jag iaf på ARN är ganska omattade, med ett flertal flygbolags kunder utanför Star Alliance.
Starbolag med SAS handling på ARN är väl Lufthansa, Austrian Airlines, Blue1, Thai Airways, Air China, LOT och Ethiopian.
Swiss & TAP har andra handlingagenter.

Iberworld, TUIFlyNordic, Thomas Cook Scandinavia, Novair, JAT, Aeroflot, Nouvelair,JAL mm sköter SAS också på ARN.

SAS ground har högst troligt bidragit mkt till SAS höga punktlighet.

DET handlar ju mycket om att det måste finnas en vint att presentera för en "köpare", Olika bolags kontrakt på flygplatsen är en sak i det hela man köper ju inte bara Handlingen utan kontrakten, det antar jag iaf.
Men om man inte tänker fortsätta med samma utlovade leverans (jag vet att det skiljer ganska mycket på leverans av C/F bags på LH och SWISS på arn, där LH är betydligt bättre på dessa är kunder hos LX där är det Novia som levererar tror jag)
Jag tror SAS har problem med många avdelningar inom hela koncernen, men tror inte det handlar om marken, en kostnad JA, men vissa kostnader måste finnas för att skapa ett plus resultat!
Marken har alla fackförbund (om jag inte missförstått allt) gått med och skrivt på nya avtal med SAS, Det är besparingar och försämringar för arbetare men förbättringar för företaget.

Så kommer kontrakt att rivas och sen förhandlas om med nya aktörer, det antar jag iaf. och i ett vipps så har någon köpt grisen i säcken, för jag tror nog inte att SAS har den yngsta skaran direkt på "plattan" i historen. :rolleyes: Vilket är en sak som går i spiraler i hela företaget.
Vilket i sig innebär att en köpare skulle köpa alla dessa också, eller kan man köpa sig förbi LAS?! och Sjukskrivna?

Och för att vara ärlig, skulle någon verkligen göra det?

Jag hoppas att SAS har kvar sin markservice då jag känner mer förtroende för SAS än för NOVIA/HAVAS/NORDIC, framförallt om något händer, t.ex inställda flyg.
Försvinner den SAS servicen från marken så försvinner nog så mycket av den "service" vi har idag, en inställd maskin=ombokningar med glöd, Om det är annat bolag som ska lösa den ombokningen= varför? eller ja när tid finnes.

OM SAS skulle sälja Ground Handling (eller iaf service, gate, och "kontaktpersoner", dock så är ju även de på ramp det så de ska lösa mycket) på ARN, OSL, CPH tror jag SAS i sig är slut!
Men, anar att SAS behöver kapital!
Så vi får se!
 
I HEL när SAS sålde SGS verksamheten till ISS blev det tyvärr först lite sämre service men sen har det utvecklats sig positivt.

Det finns ju flera möjligheter i den här lösningen. Att sälja t.ex. hela SGS eller delar av den som t,ex. att behålla EBG kundservice, check-in, gate och Lounge personalen på egen regi och sälja bagage handling och ramp delen.

Delvis är det ju felaktigt att säga att SAS överväger att gå i Norwegians fotspår. Det är ju flera flygbolag runt i världen som gjort det samma och sålt bort delar av sin verksamhet.
 
Last edited:
Toppen