Senaste nytt

SAS överväger att flytta Houston linjen till Köpenhamn

A

Aurora

Guest
20% kabinfaktor är ca 8-10 personer på vissa turer, men det kan ju vara vid något enstaka tillfälle.

Den kabinfaktoren har de hentet fra et intervju med Eivind Roald, og er tatt ut av sin sammenheng. Da sa han "Selv med 20% kabinfaktor på enkelte turer skal dette gå i pluss". Ruten går med LANGT mer enn 20% belegg. Hele artikkelen er bare fantasi og oppspinn.
 

Palazzi

Medlem
Hur tusan bygger man ekonomi med 20% kabinfaktor? Jag ser ju de publicerade priserna, och då borde det inte räcka... Sedan kanske kabinfaktorn är mycket högre i realiteten, vilket ju mycket väl kan motivera en fortsättning.

De borde fundera på en preclearence alá Shannon till NYC. Kastrup har ju haft tankar på det förut, men inte tyckt att kostnaden motiverar - Stavanger borde ha bättre förutsättningar (mindre flygplats o flygrörelser). Starta en linje till EWR från Stavanger också - jag hade utnyttjat den om jag skulle till NYC.....den innebär ju ingen omväg.
 
Jeg tror man kunne få succes med København-Stavanger-Houston vv. I dag er timingen god på vej over atlanten, men på vejen hjem har man 1:40 i Stavanger (til København), hvilket må siges at være mindre optimalt...
 

Palazzi

Medlem
Jeg tror man kunne få succes med København-Stavanger-Houston vv. I dag er timingen god på vej over atlanten, men på vejen hjem har man 1:40 i Stavanger (til København), hvilket må siges at være mindre optimalt...

Tycker också det låter bra, som LCY-SNN-NYC - man slipper stiga av planet. Hinner man kanske köra ARN-SVG-IAH o CPH-SVG-IAH om man delar upp vardera på 3ggr/vecka o riktning (?) Resterande orter i Norge (+ Göteborg?) kan ansluta med Wideroe, som har hög frekvens.
Vidhåller att SVG är en av de bättre platserna att köra en preclearance på :)
 

nota bene

Medlem
Det är en specialrutt för oljebranschen med tidspressat schema, är säkert jättedyrt för SAS att hyra in Private Air för att driva rutten all-business.
Det förstår jag också - frågan är vad de bör göra om kabinfaktorn är för låg. Att sälja inflexibla biljetter till ett lägre pris kan vara en väg att fylla planen (och samtidigt inte konkurrera med flexibla avtalsbiljetter).
 
Toppen