Palazzi
Medlem
Fick hem tidningen "Kollega" (vet inte varför) och såg där en fyrasidig undersökning om flygbranschen. Mest häpnadsväckande var grafiken över hur svenska resenärer helst reser.
Om personerna, i en ganska omfattande undersökning, fritt fick välja flygbolag (ej baserat på pris) väljer 47% SAS!!
Det är alltså inte en fråga om vad som är enklast, billigast etc, utan sonika vilket varumärke som folk tycker är "hetast på marknaden".
Norwegian kommer två på 8% (!!) och British Airways trea på 3%.
Lufthansa är det sista bolaget som samlar ihop dubbla procentenheter, och sedan rör sig SWISS mfl med 1%-enhet vardera (även Ryanair).
Om man ska vara krass betyder detta alltså att om SAS haft ett linjenät som Lufthansa och priser som uppfattade som Norwegian.....ja då hade nästan alla valt SAS före konkurrenterna.
Då Norwegian idag närmas sig resenärsvolymen hos SAS betyder det i realiteten att också dessa velat åka SAS, om resan funnits för samma pris.
Underminerar detta vår teori om att resenärer kommer överge SAS i följden av försämringar i champagneservering och bonusprogram?
Är SAS kostnadsbesparingar rätt väg att gå, om det nu verkar som att folk tycker detta är deras enda problem?
Jag är inte förvånad över att det inhemska bolaget leder denna ranking (även då folk inte känner till alla bolag), men 50x mer populära än konkurrenterna var en liten överraskning...
Om personerna, i en ganska omfattande undersökning, fritt fick välja flygbolag (ej baserat på pris) väljer 47% SAS!!
Det är alltså inte en fråga om vad som är enklast, billigast etc, utan sonika vilket varumärke som folk tycker är "hetast på marknaden".
Norwegian kommer två på 8% (!!) och British Airways trea på 3%.
Lufthansa är det sista bolaget som samlar ihop dubbla procentenheter, och sedan rör sig SWISS mfl med 1%-enhet vardera (även Ryanair).
Om man ska vara krass betyder detta alltså att om SAS haft ett linjenät som Lufthansa och priser som uppfattade som Norwegian.....ja då hade nästan alla valt SAS före konkurrenterna.
Då Norwegian idag närmas sig resenärsvolymen hos SAS betyder det i realiteten att också dessa velat åka SAS, om resan funnits för samma pris.
Underminerar detta vår teori om att resenärer kommer överge SAS i följden av försämringar i champagneservering och bonusprogram?
Är SAS kostnadsbesparingar rätt väg att gå, om det nu verkar som att folk tycker detta är deras enda problem?
Jag är inte förvånad över att det inhemska bolaget leder denna ranking (även då folk inte känner till alla bolag), men 50x mer populära än konkurrenterna var en liten överraskning...