SAS överlägset mest populärt i norden - enligt affärstidningen "Kollega"

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Palazzi, 3 December 2014.

  1. Fick hem tidningen "Kollega" (vet inte varför) och såg där en fyrasidig undersökning om flygbranschen. Mest häpnadsväckande var grafiken över hur svenska resenärer helst reser.

    Om personerna, i en ganska omfattande undersökning, fritt fick välja flygbolag (ej baserat på pris) väljer 47% SAS!!
    Det är alltså inte en fråga om vad som är enklast, billigast etc, utan sonika vilket varumärke som folk tycker är "hetast på marknaden".
    Norwegian kommer två på 8% (!!) och British Airways trea på 3%.

    Lufthansa är det sista bolaget som samlar ihop dubbla procentenheter, och sedan rör sig SWISS mfl med 1%-enhet vardera (även Ryanair).

    Om man ska vara krass betyder detta alltså att om SAS haft ett linjenät som Lufthansa och priser som uppfattade som Norwegian.....ja då hade nästan alla valt SAS före konkurrenterna.
    Då Norwegian idag närmas sig resenärsvolymen hos SAS betyder det i realiteten att också dessa velat åka SAS, om resan funnits för samma pris.

    Underminerar detta vår teori om att resenärer kommer överge SAS i följden av försämringar i champagneservering och bonusprogram?
    Är SAS kostnadsbesparingar rätt väg att gå, om det nu verkar som att folk tycker detta är deras enda problem?

    Jag är inte förvånad över att det inhemska bolaget leder denna ranking (även då folk inte känner till alla bolag), men 50x mer populära än konkurrenterna var en liten överraskning...
     
    Tommy Palomäki gillar detta.
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Såg också undersökningen, som nog väcker fler frågor än svar. Och då främst kring hur undersökningen är gjord och vad de intervjuade faktiskt svarar på.
     
  3. Jo, det är ju alltid så. Men om inte annat kan vi ju göra en reflektion här på BC, om än för att förkasta den gjorda undersökningen.

    Det kan ju vara som det vanliga exemplet när folk gör "marknadsundersökningar" för sitt nya företag eller restaurang:
    "Skulle du vilja ha en lyxig fiskrestaurang i Västerås?"
    JA/NEJ

    Hade ju varit intressant att veta hur ofta de själva skulle gå, vad det är beredda att betala etc.

    Nu gavs det ju väldigt lite info om denna undersökningen och dess konstruktion, men jag är oavsett lite häpen.....stora felmarginaler till trots.
     
  4. Aurora

    Aurora Medlem

    Jeg är inte förvånad av at SAS troner øverst ( :D ) - men jag er mer förvånad av at folk - hvis de fikk velge fritt - heller velger Norwegian enn Lufthansa, Swiss och British Airways :eek::eek::eek:
     
  5. rvarttinen

    rvarttinen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ett litet problem i sammanhanget: det går inte a driva verksamhet genom att spara, utan man behöver satsa rätt.

    Att minska kostnader är en sak, men det behövs en vision och målsättning för att veta vad man vill satsa på ... jag vet inte, kanske har jag missat något väsentligt, men det pratas (som jag uppfattar det) mest om "besparingar". Jämför jag med Air France så verkar de satsa på affärsresenärer (vilket passar mig!) och tycks ha en väg framåt.
     
  6. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Som jag tolkade undersökningen är den gjord bland tidningens läsare. "När Kollega frågade sina läsare uppgav hälften att de var beredda att lägga några extra slantar på biljetten för att förbättra arbetsmiljön för de anställda [1]. Ännu fler, 74 procent, är villiga att betala extra för att förvissa sig om att resan är säker [2]." Grafiken visar sedan 55% på [1], 73% på [2]. Resterande frågor har samma korrelation mellan text och grafik.

    Så de som tillhör fackföreningen Unionen (= ger ut Kollega), som bland annat organiserar kabinpersonal, säger de (vilket inte är detsamma som hur de agerar) att de är beredda att betala extra för kabinpersonalens arbetsmiljö. Undersökningen är gjord av Novus, 960 svarande, bortfall okänt.

    Kollega Nr 8 december 2014 sid 20-27. Jag tycker att artikeln är klart läsvärd (liksom artikeln om säkerhet på utlandsarbeten sid 52-57 Största faran vid utlandsjobb | Kollega samt Jobba utomlands? Lär dig kulturen | Kollega)
     
    Last edited: 3 December 2014
    Christian R och Aurora gillar detta.
  7. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är inte förvånad. Det är ju SAS som haft allra flest TV och print reklam på sistone. Samtidigt fast SAS sparar de satsar ju också. Vi får ej glömma nya plan som är på gång, ny inredning, ny Scandinavian Traveller, en bra app osv. De gör ju mycket för oss resenärer.
     
    andy.c gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×