Senaste nytt

SAS överför sina CRJ900 till Cimber

Ricci

Medlem
Ser ut att SAS "Regional" blir ett inhyrningsbolag...ser både positiva och negativa saker med detta....
(CAU har kallat till infomöte på fredag då det troligtvis kommer beröra över 200 CC)
 

Dr. Miles

Expert
SAS har tagit för vana att outsourca operativ verksamhet efter flygtyp, och kan nu presentera denna lista:
B717 - Blue 1
CRJ200/900 - Cimber
ATR72 Danmark - Jettime
ATR72 Sverige - Flybe
Bombardier Dash - Wideroe (flyger delvis under eget varumärke)
Är det inte ungefär så som Lufthansa har haft många år? Olika regionalbolag med olika flygplanstyper. (Lufthansa Cityline, Eurowings, Air Dolomiti etc)
 

Agö

Medlem
Ser ut att SAS "Regional" blir ett inhyrningsbolag...ser både positiva och negativa saker med detta....
(CAU har kallat till infomöte på fredag då det troligtvis kommer beröra över 200 CC)
Är det dags för strejk? Tur att jag inte flyger på fredag.
 

Palazzi

Medlem
Är det inte ungefär så som Lufthansa har haft många år? Olika regionalbolag med olika flygplanstyper. (Lufthansa Cityline, Eurowings, Air Dolomiti etc)

Jo, det blir ju samma sak ungefär. Dock flyger väl t.e.x Air Dolomiti även linjer utanför Lufthansakoncernen (som Wideroe).
Vet inte hur det ser ut med aktieposter inom LH heller, men de äger väl de flesta av sina underleverantörer?
 

Ricci

Medlem
Är det dags för strejk? Tur att jag inte flyger på fredag.
Har inte hört något om strejk (än).... Men i princip så har alla stora flygbolags anställda strejkat de 2 sista åren när detta kommit på tal (om överföring till mindre bolag)....
 
Last edited:
Jag hoppas Boeing 717 kommer fortsätta flyga hos SAS, det är just nu deras överlägset mest komfortabla flygplan på kort/medeldistans...när man sitter i främre delen av kabinen.
Försvinner 717 är jag övertygad om att Delta Airlines köper dem...Delta har uppemot 100 Boeing 717 och kommer sannolikt flyga 717 i ytterliggare 20-25 år.
 
Toppen