Senaste nytt

SAS överdebiterar bränsletillägg (och kanske skatter) på Star Alliance bonusresor

Moco

Medlem
Varför går det inte att få ut en specifikation? Om de nu vägrar så får det väl bli en juridisk prövning av det hela. Man måste ju få veta vad man betalar för. I övrigt är de tyvärr ganska ambitionslösa i Tallinn. Det är mest bara nekande svar till allt.
 

taxvalp

Medlem
Bokade i höstas en award med flera bolag inklusive SAS och tyckte att bränsetillägget var lite högt. Kollade i ITA Matrix och mejlade även med SAS Diamond-support som höll med. Ringde i dag Tallinn och bad dem räkna om, en kvart senare kom mejl där de krediterar 1135 kr per person. Bra timpeng på de mejlen men förstås trist att de gör fel från början...
 

staff

Medlem
Soker rad ang. en EB-bokning jag gjort till en familjemedlem. Rutten (hogst temporar da vi som alla andra vantar pa LH-availability) kan ni se nedanfor. SAS har debiterat totalt 6,142 SEK i skatter och bransletillagg for bokningen.

Om jag raknat ratt (och fare breakdown fran ITA stammer) borde skatter och avgifter vara:

83,714 (Totalt pris) - 78,580 (basefares) - 290 (SK YQ surcharge) = 4,844 SEK.

Stammer detta? Om ja, ringer jag bara och papekar detta och far fare justerad?

itinerary.JPG


farebreakdown.JPG
 
Last edited:

bnr

Medlem
@staff - 4844 SEK ser rätt ut. Vet dock inte om du kommer få gehör hos SAS.

Bokade en award igår, enligt Matrix 4493 SEK skatter & avgifter, SAS debiterade 5418 SEK.
Ska kontakta dem senare, vore kul att veta vad för svar du får. Får i princip "computer says no"-svar av Tallinn när man ifrågasätter diffen, tror bättre att kontakta SAS centralt.
 

Dr. Miles

Expert
Soker rad ang. en EB-bokning jag gjort till en familjemedlem. Rutten (hogst temporar da vi som alla andra vantar pa LH-availability) kan ni se nedanfor. SAS har debiterat totalt 6,142 SEK i skatter och bransletillagg for bokningen.

Om jag raknat ratt (och fare breakdown fran ITA stammer) borde skatter och avgifter vara:

83,714 (Totalt pris) - 78,580 (basefares) - 290 (SK YQ surcharge) = 4,844 SEK.

Stammer detta? Om ja, ringer jag bara och papekar detta och far fare justerad?

Visa bifogad bild 48210

Visa bifogad bild 48211
Skatter och bränsletillägg varierar beroende på rutt, kabinklass, varifrån man börjar resan och var man biljetterar bokningen.

Din beräkning av biljettpriset är baserad på kombination av flera fares, därför kan det hända att summa av skatter & bränsletillägg inte stämmer.

För att det ska bli rätt, bör det vara en fare mellan A och B.
 

staff

Medlem
Skatter och bränsletillägg varierar beroende på rutt, kabinklass, varifrån man börjar resan och var man biljetterar bokningen.

Din beräkning av biljettpriset är baserad på kombination av flera fares, därför kan det hända att summa av skatter & bränsletillägg inte stämmer.

För att det ska bli rätt, bör det vara en fare mellan A och B.
Antar att jag inte kan motkontrollera kostnaderna pa ITA Matrix da? Ar det ens vart att ringa SAS och fa kostnaderna kontrollerade?

EDIT: Inser nu att min berakning i Matrix var i DKK (pga CPH som avreseort). Darfor bor priset som SAS debiterat stamma. Da var den saken lost!
 
Antar att jag inte kan motkontrollera kostnaderna pa ITA Matrix da? Ar det ens vart att ringa SAS och fa kostnaderna kontrollerade?
Jo, om du söker upp hela resan från CPH till SIN istället för per segment så du får det som en enda fare basis så kan du kolla hur det ser ut.
Om du inte känner för att ringa så kan du skicka iväg ett mail till guld/diamant-supporten. :)
 
Toppen