SAS överdebiterar bränsletillägg (och kanske skatter) på Star Alliance bonusresor

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Dr. Miles, 26 Oktober 2015.

1. Det har poängterats tidigare i olika trådar men det har inte funnits en separat tråd om detta.
    Därför tänkte jag att starta en tråd för att uppmärksamma andra om eventuell överdebitering av bränsletillägg på SAS flygningar och/eller skatter på en Star Alliace bonusresabokning.

Ett exempel från: Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    Jag vet inte exakt val av flightnummer och flygbolag men jag skulle gissa att val av flygbolagen är Stockholm-(SAS)-Hong Kong-(Singapore Airlines)-Singapore-(Singapore Airlines)-Denpasar.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

När jag gjorde en beräkning av skatter & bräsnletillägg av denna routing och val av flygningar, blev resultatet så här.
    Screenshot20151026_01.png

Totalpriset: 66.007 - (Base fare*: 31.063 x 2) = 3.881 SEK är summa av skatter och bränsletillägg.

SAS bränsletillägg är 2.508 SEK​

Eftersom man inte behöver att betala bränsletillägget på SAS flygningar när man bokar en bonusresa med SAS EuroBonus poäng, blir kalkylen så här:

Summa av skatter och bränsletillägg: 3.881 SEK - SAS bränsletillägg: 2.508 SEK = 1.373 SEK är summa av skatter och bränsletillägg av resten av flygningar.​

OBS: Hong Kongs flygplatsskatt 45 HKD läggs i baspriset och inte specificeras som skatter. Därför skatterna av denna resa bör ligga ca 1.470 SEK per person.

Last edited: 26 Oktober 2015
  2. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @dashboard @palmen
    Kan någon av herrarna gör detta till en Sticky? Detta är något som sparar folk tusentals kronor...

Jakob Österberg gillar detta.
  3. Inlägg från en annan tråd: Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    Det har varit så redan i 2012.
    Jag fick betala för bränsletillägget på SAS flygningar när jag bokade en Star Alliance bonusresa i 2012.

Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2012 | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det jag undrade var om det är en bugg eller ett mänskligt misstag. Råder inget tvivel om att det blir fel då och då med detta.

5. RollingStone

RollingStone Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då tror jag att jag har fått betala för mycket för min bonusresa också. Se mitt inlägg från Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 Sida 64
    SAS tog 2.038 kr/pers i skatter och avgifter för denna bokning.

Tittar man på ITA matrix så borde väl vi ha betalat 1.280 kr/pers (2.040 - 760)?
    ITA Matrix.png ITA Matrix 2.png
    Edit: Är det någon som har betalat för mycket pengar i skatter och avgifter och lyckats kräva tillbaka dem från SAS?

6. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ibland slår det åt andra hållet också. För mig tog de betalt för SAS-benen, men inte mina *A-flighter. Det var en bra besparing för min del, så jag valde att inte kräva någon rättning... :)

Smuffe, Jakob Österberg, Agö och 3 andra gillar detta.
  7. SNIFF

SNIFF Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det gäller att plocka russinen ur kakan. ;)

Mr Basic och jerixon gillar detta.
  8. andersl

andersl Medlem

Jag hade en 2-4-1 bokning (för 1 person) i början av oktober, som från början var bokad ARN-HKG-ARN med SAS. Var dock tvungen att flytta utresan till en dag som SAS inte flög till HKG. Så det vart istället ARN-BKK-HKG med Thai, och retur HKG-ARN med SAS.
    Agenten i Tallinn fick då avgifterna till 3.595:-, vilket jag visste var helt fel. Försökte påtala att dom räknat bränsletillägg även på SAS flighten, och bad henne kolla med sin supervisor, vilket hon gjorde men de hävdade fortfarande att det var rätt.
    Kände då att jag inte skulle komma nån vart, och bad henne göra bokningen ändå.
    Mailade senare samma dag Diamond supporten och beskrev vad som var fel, och dom återkom inom ett dygn och konfirmerade att jag hade rätt. Skatter & avgiften skulle vara 2.335:-, och jag skulle få tillbaks 1.260:-, vilket krediterades inom 1 vecka :)

Smuffe, jerixon, FF#1 och 3 andra gillar detta.
  9. RollingStone

RollingStone Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Pratade med Tallinn idag. De hade tagit för mycket betalt så de kommer att återbetala 1.520 kr (760*2). Så tack för tipset Dr Miles! :)

Smuffe, Elberto, Knucket och 4 andra gillar detta.
  10. @Senator något vi skall försöka lösa på resan i Maj som vi gjorde men de hänvisade att det var rätt ?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!