Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

Chrille

Medlem
Rimligtvis drar man ner trafiken eller avvecklar några linjer också. Har svårt att tro på ett nettotillskott av 45 linjer.
 
SAS tar väl emot 17 st 737NG och 12 Airbus A320 fram till 2014? MAD DOGsen fasas succesivt ut...
Dessutom ar väl SAS Finland 9 Boeing 717.
Det som jag märkte när jag idag kollade lite tidtabell från och till HEL märkte jag att t.ex. en HEL-CPH avgång försvinner vid årsskiftet så de kanske kan använda planet till någon annan linje. Jag väntar med intresse om det skulle finnas möjlighet på följande utveckling som HEL-ARN-CPH-HEL som route av KF plan. Skulle inte vara helt omöjligt alls.

Jag hoppas Budapest återkommer :)
Som jag förstått CPH-BUD återkommer i mars 2013.

Det känns som en eller flera sommarlinjer till Turkiet kan komma... Både BT och OV kämpar oxå för överlevnad. Kan vi få se Tallinn och RIga återkomma hos SAS? Ett Utökat sammarbete med Golden Air kan öppna för fler regionala linjer med SAAB 2000...
Jag skulle inte vara förvånad om SAS skulle återuppta linjerna ARN-TLL och ARN-RIX igen eller varför inte ARN-KLR och ARN-JKG med en SB20.
 

erc

Medlem
45. Det är MÅNGA linjer det. Även om flertalet handlar om glesa avgångar till medelhavsdestionationer under sommarsäsongen kan det nog tillkomma några riktigt intressanta linjer på ruttkartan. Ser personligen gärna fler från OSL och GOT. Kanske GOT-VIE? Kan man hoppas på en OSL-LUX?
 

Johannes

Medlem
45. Det är MÅNGA linjer det. Även om flertalet handlar om glesa avgångar till medelhavsdestionationer under sommarsäsongen kan det nog tillkomma några riktigt intressanta linjer på ruttkartan. Ser personligen gärna fler från OSL och GOT. Kanske GOT-VIE? Kan man hoppas på en OSL-LUX?

Håller med, ge fasen i att öka på CPH eller ARN, helt onödigt.... För mig...
 

erc

Medlem
Inser efter en ganska snabb ruttjämförelse att SAS verkligen skulle kunna ge lede Ryanair en riktig match med några fler, glesa, avgångar från GOT till bland annat FRA, CDG, MXP, BCN, BRU. Antalet dagliga avgångar med FR från GSE har sannerligen inte blivit fler med åren. Lite sund konkurrens från SAS om anpassningsbara privatresenärer skulle nog göra GSE än mer öde...
 

MarcusC

Medlem
Jag undrar om inte detta är "re-launch" av SAS...Dvs sommarrutter som inte trafikeras under vintern...som återuppstår nästa vår/sommar??. Jag hoppas jag har fel..men vi får väl se vad SAS har att bjuda. Tvivlar på det är så mit från GOT. Även om vi inte är övergödda med SAS direktlinjer. Hade gärna sett de återinför eftermiddags flighten GOT-FRA. Genererar garanterat en hel del högre "yield pax". Annars hade GOT-BCN vart trevligt !!
 

Pandion

Medlem
Har också fått mailet. Kan mycket väl vara som så att bolaget börjar få dålig likviditet och vill få igång sin cash-flow. Kampanj med 1 miljon billiga biljetter till 45 nya destinationer gör att pengarna snabbt trillar in. Kanske som för någon månad sedan. Rabatt på årskort också...?
 
Intressant kommentar av Jan Vendelbo, VD på Spies.

Det bliver ikke til charterdestinationer, at de bebudede 30 nye SAS-ruter kommer til at flyve til fra næste sommer.
Sådan lyder buddet fra Spies adm. direktør Jan Vendelbo, der samtidig er formand for brancheforeningen Rejsearrangører i Danmark. De 30 ruter er et af de næste skridt i SAS såkaldte "4Excellence Next Generation"-strategi.
"Vi har ikke sat os ind i, hvad SAS forventer at spille ud med af nye ruter. Det vil vi nu afvente. Typisk er den type af ruter, der er interessante for rejsebranchen, ruter til destinationerne omkring Middelhavet, hvor folk holder ferie. Derudover til USA eller Østen," siger Jan Vendelbo.

Källa: http://www.business.dk/transport/rejseselskaber-regner-ikke-med-nye-sas-ruter
 
Toppen