Senaste nytt

SAS återvänder till Linköping

Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att denna (riktigt bra tekniska) anledning nog är långt ifrån den enda anledning att det ser ut som det gör idag. Det är löjligt mycket prestige mellan Linköping och Norrköping och däri tror jag man hittar den riktiga anledningen...

Precis, tänk om man lyckats enas om en flygplats för dessa två östgötametropoler. Men det verkar sitta hårt inne.
 

frta02

Medlem
Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att denna (riktigt bra tekniska) anledning nog är långt ifrån den enda anledning att det ser ut som det gör idag. Det är löjligt mycket prestige mellan Linköping och Norrköping och däri tror jag man hittar den riktiga anledningen...

Det har du alldelles rätt i. Istället för att samarbeta och komma fram till något tillsammans väljer Norrköping och Linköping att konkurrera mot varandra vilket är väldigt synd. Det gäller iofs allt och inte bara flygplats frågan.

Vi får hoppas på allians seger i Norrköping valet 2014 så kanske det blir annorlunda.
 

Johan_G

Medlem
Med den nya Ostlänken och station vid flygplatsen kanske svaret blir. Ingen av dom, då det blir tämligen nära till "Stockholm".

Mvh
/NotRyan

Det vore ju det klart bästa alternativet, då kan dessa båda städer ta alla miljoner som dom årligen bränner på sina flygplatser och istället använda dom till något som invånarna verkligen behöver.


Det har du alldelles rätt i. Istället för att samarbeta och komma fram till något tillsammans väljer Norrköping och Linköping att konkurrera mot varandra vilket är väldigt synd. Det gäller iofs allt och inte bara flygplats frågan.

Vi får hoppas på allians seger i Norrköping valet 2014 så kanske det blir annorlunda.

Kommer aldrig att hända, Norrköping är rödare än Nordkorea, Kim-Jong-Stjärnkvist sitter tryggt i rådhuset.
 

agehall

Medlem
Precis, tänk om man lyckats enas om en flygplats för dessa två östgötametropoler. Men det verkar sitta hårt inne.

Mhm. Det lär ju inte hända närmaste 50 åren. Norrköping har ett mindervärdeskomplex utan dess like och Linköping gör ju inte direkt något för att överbygga situationen. Så jag tror snarare att vi får se två medelstora flygplatser inom 5 mils radie innan vi får se en gemensam flygplats.
 

nilsson

Medlem
Med den nya Ostlänken och station vid flygplatsen kanske svaret blir. Ingen av dom, då det blir tämligen nära till "Stockholm".

Det är ju inte direkt klart snart, och sträcker sig bara till Södertälje i första etappen. Man hinner bygga en ny flygplats innan det är klart, om man vill.

Det vore ju det klart bästa alternativet, då kan dessa båda städer ta alla miljoner som dom årligen bränner på sina flygplatser och istället använda dom till något som invånarna verkligen behöver.

Nu är det väl SAAB som äger LPI, och de tänker nog inte lägga ned den så länge de bygger flygplan.
 
Det största problemet är inte längden på banan utan bredden. Saab har bara 40m banbredd. Malmen är ännu värre med 35m på huvudbanan och 37m på 08/26. 08/26 används dessutom inte mer än i undantagsfall.

Skillnaden Norrköping vs Linköping är bara 70m på längden, men Norrköping har 45m bredd, därför chartern har hamnat där.


Det är även mycket militär trafik på Malmen.
Flygskolan, helikopterflottiljen, FC Försökcentralen.
Dock vet jag inte om Malmen har civila inflygningshjälpmedel som ILS...
Det går att landa och starta med riktigt stora flygplan där faktiskt.
Jag har själv sett Boeing C-17 starta och landa på Malmen.
En C-17 är MYCKET större än A320/B737.
 

NotRyan

Medlem
Det är ju inte direkt klart snart, och sträcker sig bara till Södertälje i första etappen. Man hinner bygga en ny flygplats innan det är klart, om man vill.

Såg nu att man inte räknar med byggstart förrän 2017, men frågan är ju om man hinner uppföra en ny flygplats ändå på den tiden. Det kommer väl inte att ta så lång tid med tåget till flygplatsen i "Stockholm" heller så att det motiverar en ny flygplats så pass nära. Men det förutsätter ju också på något vis att man lyckas attrahera annat än fulflyg och någon sporadisk charter.

Mvh
/NotRyan
 
Toppen