Senaste nytt

SAS återvänder till Linköping

Alf

Medlem
Det är bara att gratulera LPI till denna linje och med ett modernt flygplan, även om det är ett propp. Lite förvånande att SAS inte satsar på NRK som tidigare varit deras flygplats. Nu blir det att starkt överväga att börja flyga från regionen istället för att åka upp till ARN. Det tar ju bara 20 min extra att åka till LPI istället för NRK så valet är enkelt och det borde det även vara för de som bor i NRK. Man kan ju fråga sig om det finns någon framtid för NRK flygplats. vi behöver ju inte två flygplatser i regionen med 5 mil emellan.

Tyvärr kan inte LPI ta större flygplan än dagens regionaljet från KLM, varför B737 och A320 är uteslutna.

Med tanke på att det även blir en lounge i LPI blir det att överge DAT från NRK då fördelarna med SAS är så pass mycket större.

Får nog även överge ARN eftersom det är osäkert att ta sig dit. Med bil vet man aldrig hur lång tid det tar att passera Essingeleden och tåget är mycket osäkert kort eftersom man aldrig vet om det överhuvudtaget går.
 

nilsson

Medlem
Vad kan vi se här näst? Kommer SAS att döda NextJet?

NextJet har ju i praktiken varit ett icke-alternativ för de flesta, eftersom de varit så otroligt dyra. Jag tittar lite snabbt efter en LPI-CPH ToR med 1 natt och kan inte hitta något billigare än 3963:- med NextJet inom ett par veckor. KLM har flera förslag på 2477:- via AMS. SJ tar typ 600:-, men de är lite jobbigare att hitta faktiskt lägsta pris med.

Tyvärr kan inte LPI ta större flygplan än dagens regionaljet från KLM, varför B737 och A320 är uteslutna.

Jag gillar idén från Miljöpartiet (torr jag det var) att flytta LPI till Malmen. Det finns två banor, visserligen lika långa som LPI, men med massa åkermark man kan förlänga på om man vill. Järnvägen passarer precis bredvid, så det skulle gå att förlägga en stationen i anslutning till en terminalbyggnad (eller under den, eftersom det är en nivåskillnad mellan järnvägen och flygfältet). Det är givetvis orimligt att någon lägger pengar på ett sådant projekt.
 

frta02

Medlem
Haha, jag är tveksam till att SAS lägger in en anslutning mellan just dom två city-paren.

Svaret du kommer att få blir: Que, flyga Arlanda-Linköping via Köpenhamn?????

Jag kommer dock att boka om det blir möjligt... :D

Mvh
/NotRyan


Vore extremt roligt att få höra det samtalet till SAS bokning. Hahaha.....
 

riche

Medlem
Jag gillar idén från Miljöpartiet (torr jag det var) att flytta LPI till Malmen. Det finns två banor, visserligen lika långa som LPI, men med massa åkermark man kan förlänga på om man vill.

Det största problemet är inte längden på banan utan bredden. Saab har bara 40m banbredd. Malmen är ännu värre med 35m på huvudbanan och 37m på 08/26. 08/26 används dessutom inte mer än i undantagsfall.

Skillnaden Norrköping vs Linköping är bara 70m på längden, men Norrköping har 45m bredd, därför chartern har hamnat där.
 

agehall

Medlem
Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att denna (riktigt bra tekniska) anledning nog är långt ifrån den enda anledning att det ser ut som det gör idag. Det är löjligt mycket prestige mellan Linköping och Norrköping och däri tror jag man hittar den riktiga anledningen...
 

JanneB

Medlem
Mycket trevliga nyheter! Har inte så höga förväntningar på loungen dock, men vad spelar det för roll när man kan stanna i hemmet till 45 min innan take off
 
Last edited:
Toppen