SAS återbetalning inom 24 timmar?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av vicce, 28 Maj 2012.

  1. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag kom inte på en bättre rubrik, så om någon av moderatorerna vill ändra den så är det okej, lika så att flytta tråden till rätt kategori om den är felplacerad.

    Den 8 mars runt 17.30 bokade jag en sista minuten resa (bokningklass V, 399:) med SAS mellan Arlanda-Göteborg. Flightens avgång var den 9 mars 16.15. Då det blev ändrade planer så avbokade jag denna resa vid 23.30 tiden samma dag (8 mars). Då den vanliga EuroBonus kundtjänsten hade stängt så fick jag prata med en engelskspråkig man på SAS EBG avdelning. Han hjälpte mig då att avboka biljetten. Jag bokade resan 24 timmar innan avgång.

    Då det var mer än 12 timmar innan avresa så borde jag väl få full återbetalning?

    SAS har betalat tillbaka 128:- som kom in på mitt konto den 2 april. Dock fattas det 271:-?

    Den 30 april fick jag ett mail där följande står:

    \"Bäste Resenär!

    Det är inte mer återbetalning på den biljett du valt att köpa.

    Vid bokning med avresa inom 24 timmar får du full återbetalning fram till 12 timmar innan avresa.\"

    Enligt mina beräkningar så är det ju nästan 16 timmar kvar till avgång och inom 24 timmar från bokningstillfället så jag tyckte att svaret var väldigt konstigt, så jag hörde av mig till SAS Customer Care och fick följande svar:

    "Hej!

    Nej denna biljett går inte att återbetala något mera på.

    Mvh"


    Det är inte absolut inte pengarna det är frågan om, utan det är principen att man marknadsför att man har 24 timmars öpper köp, med full återbetalning, och sen inte lever upp till det. Jag har tidigare avbokat biljetter och alltid fått full återbetalning, även på biljetter i bokningsklass V som varit sista minuten biljetter.

    Kan någon förklara för mig varför det inte är 100% på denna biljett?
    SAS kundtjänst (Eurobonus kundtjänsten) säger varje gång att "det klart du ska få tillbaka dina pengar, det är ju dina" medan CR och Refund department säger något annat (se mailen ovan).

    Ni får ursäkta stavfel m.m då allt är skrivet via iPhonen.
     
  2. twiggs

    twiggs Medlem

    Kan det bero på något så enkelt att tiden hos den engelskspråkiga personalen är helt annat och SAS IT inte klarar av att skilja på tidszoner?
     
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan nog ha varit för att du kontaktade SAS Sales&Support, som de tog ut arvode för telefonbokning. Alternativt att de råkat skippa öppet köp policyn, och avbokat på vanlig väg, dvs enbart betala tillbaka skatter.
     
  4. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ju varit i kontakt med SAS runt 5-6 gånger, och påpekat när jag bokade och när jag avbokade, så detta borde de väl ha förstått vid det här laget, kan man tycka...
     
  5. Jacob

    Jacob Medlem

    Låter väldigt konstigt.

    De gångerna jag utnyttjat 24 timmars regeln har jag alltid fått full återbetalning, även när avbokning skett väldigt nära inpå avgång.

    Det enklaste sättet att avboka är för övrigt att göra det på SAS hemsida via mina bokningar.
     
  6. Jacob

    Jacob Medlem

    128 kronor i skatter för Stockholm-Göteborg låter högst rimligt. Jag skulle också tro att det är vad som hänt. Skatterna betalades tillbaka men inte själva biljettkostnaden.
     
  7. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som ni säger, det är skatterna som betalats tillbaka såg jag i mailet som jag fick från SAS. Men jag undrar ändå varför man inte kan korrigera detta i efterhand? De har ju all historik.
     
  8. Jag misstänker också att SAS tog servicearvode för avbokning(300 kr?)
    Då stämmer det med att ingen biljettkostnad betalas tillbaka.
     
  9. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker fortfarande att SAS hade kunnat fixa till detta då jag varit i kontakt med dem. Är nästan helt säker på att det stod på deras hemsida (Mina Sidor) att jag inte kunde avboka via hemsidan, utan var tvungen att kontakta kundtjänst.
     
  10. Moco

    Moco Medlem

    Var lite för snabb.

    Följande lyder reglerna:

    "Du får alltid full återbetalning om du bokar av din resa inom 24 timmar från bokningstillfället.
    Hittar du den resa du vill ha, boka! Du kan alltid boka av din resa, helt utan kostnad inom 24 timmar från bokningstillfället. Om du bokar inom 24 timmar före avgång, kan du avboka upp till 12 timmar före avgång och få pengarna tillbaka."
     
    Last edited: 28 Maj 2012

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×