Jag är Lufthansa Senator och SAS Diamant och jag måste säga att SAS tidigare har varit mycket frikostiga med sina poäng. Det har varit mycket enkelt att uppnå guld- och diamantstatus. Denna förändring har redan gjorts av de flesta bolag såsom Lufthansa och United. Efter förändringen kommer det fortfarande att vara mycket lättare att uppnå guld-nivå på SAS än på t.ex. Lufthansa. Att bli Lufthansa guld (Senator) kräver flera miles än att bli SAS Diamant.
Om man får ordning på Diamant så att man kan få verkliga förmåner som underlättar så blir den mer värdefull. Idag är den enda fördelen värd namnet att poängen inte går ut, och det har Lufthansa redan på Guld-nivå. T.ex. skulle en automatisk uppgradering till nästa klass i mån av utrymme vara en värdefull förmån.
Förändringen att man differentierar SAS Plus och Business införtjäning på Longhaull är också rätt väga att gå.
Det som man kunde önska är att man liksom Lufthansa skulle gå in för att uppnådd status hålls i två år.
Om man får ordning på Diamant så att man kan få verkliga förmåner som underlättar så blir den mer värdefull. Idag är den enda fördelen värd namnet att poängen inte går ut, och det har Lufthansa redan på Guld-nivå. T.ex. skulle en automatisk uppgradering till nästa klass i mån av utrymme vara en värdefull förmån.
Förändringen att man differentierar SAS Plus och Business införtjäning på Longhaull är också rätt väga att gå.
Det som man kunde önska är att man liksom Lufthansa skulle gå in för att uppnådd status hålls i två år.