Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

anru

Ny medlem
Jag är Lufthansa Senator och SAS Diamant och jag måste säga att SAS tidigare har varit mycket frikostiga med sina poäng. Det har varit mycket enkelt att uppnå guld- och diamantstatus. Denna förändring har redan gjorts av de flesta bolag såsom Lufthansa och United. Efter förändringen kommer det fortfarande att vara mycket lättare att uppnå guld-nivå på SAS än på t.ex. Lufthansa. Att bli Lufthansa guld (Senator) kräver flera miles än att bli SAS Diamant.

Om man får ordning på Diamant så att man kan få verkliga förmåner som underlättar så blir den mer värdefull. Idag är den enda fördelen värd namnet att poängen inte går ut, och det har Lufthansa redan på Guld-nivå. T.ex. skulle en automatisk uppgradering till nästa klass i mån av utrymme vara en värdefull förmån.

Förändringen att man differentierar SAS Plus och Business införtjäning på Longhaull är också rätt väga att gå.

Det som man kunde önska är att man liksom Lufthansa skulle gå in för att uppnådd status hålls i två år.
 
Jag undrar över följande kommentar från Nils:
De nya intjäningsreglerna släpptes den 27 november 2014 och börjar gälla den 1 januari 2015. Vi frågar vad som gäller för de som bokat innan den 27 november för resa under 2015.


- För de som hamnat i denna situation går de bra att kontakta EuroBonus via kontaktformuläret på SAS webbsida så försöker vi lösa detta. Detsamma gäller för de som har ett kvalificeringsår som hamnat i någon gråzon, då går det också bra att fylla i kontaktformuläret så gör vi en bedömning av varje enskilt fall, avslutar Nils.


Innebär det att jag kommer att få enligt gamla poängsystemet på min Plusresa till Las Palmas & min Business till New York nästa år om jag mailar Eurobonus? Det blir ju väldigt många att kompensera i så fall...

Någon som kan hjälpa mig att hitta till kontaktformuläret man skall fylla i? Så vitt jag hittar på SAS hemsida finns bara formulär för följande aktiviteter:

Hjälp att logga in
Avboka resa
Avboka Bonus-resa
Boka specialbagage
Boka hjälp & assistans
Fel på webbplatsen
Beställa kopia på kvitto
Synpunkter efter resan
My SAS Idea

Övriga ärenden vill de att man skall ringa om ser det ut som?
 

AABack2ARN

Medlem
Det är det som är det Kafka-liknande i situationen ;)

Personen har troligen ingen aning om hur det ser ut på websidan så han antog nog att det går att kontakta SAS oavsett ärende....
 

fly4fun

Medlem
Vad jag förstår så är Spanien ett av områderna som SAS siktat på att ändra med den nya poängstrukturen. Som trogen resenär till Alicante så tycker jag mig ha ganska bra koll på priserna till Alicante. I intervjun säger Nils Lindhe att yielden rasar. Utan att ha tillgång till SAS siffror, så är jag 100% säker att yielden idag är bättre än för ett år sedan. Priserna till Alicante har gått upp kraftigt. Planen går fullsatta. Om SAS inte tjänar stora pengar på Spanien så ska SAS lägga ner sin verksamhet för att man gör nått radikalt fel nånstans och inte skylla på bonusprogrammet.

Det är framförallt yielden som är SAS stora problem, även om antal passagerare ökar och beläggningen ombord blir bättre är yielden för låg, vilket enkelt förklarat innebär de pengar som SAS tjänar per såld biljett. Detta är en generell trend i industrin men som slagit hårt mot SAS i den prispress som råder. Förändringen i intjäningen görs alltså med syfte att bättre matcha biljettpriset, betalar man mer för sin biljett ska man tjäna mer poäng.

Vi frågar Nils Lindhe varför förändringen kommer så plötsligt, det är inte mer än två år sedan nuvarande struktur infördes då man istället pratade mycket om enkelhet. Kunde man inte planerat för detta redan då?

- När vår nuvarande struktur infördes år 2012 var det ingen som hade räknat med den utveckling som skulle ske. Prispressen har verkligen varit tuffare än någon kunde förutspå. Vi blev helt enkelt tvungna att göra denna förändring.

Jag kan till viss del förstå att SAS tycker att man har tjänat för mycket poäng till Spanien och att en korrigering behövs. En korrigering är enligt mig nånstans mellan 20% och kanske max 40%. Men vad SAS nu gjort är att man sedan i sommras höjt priserna kraftigt, kanske uppåt 60-150%, samtidigt som man nu reducerar intjäningen kraftigt, ca 60%. Det är ingen korrigering eller förändring. Det är en ren slakt.

Ett exempel, 1 miljon rean som kom för ca 1 månad sedan, så här såg det ut Stockholm - Alicante i April 2015 bara timmar efter att rean släpptes

2w699vd.png


SAS vill under en rea ha 1500-2200 kr för en enkel biljett i Go, under lågsäsong, som bokas 6-7 månader i förväg. April var för övrigt ingen speciell månad utan det ser i stort sett likadant ut alla månader, mars och maj hade ett antal biljetter för 3600 kr enkel. Och anledningen till att SAS kan hålla denna prisnivå är att planen har gått fullsatta. Så jag köper inte snacket om att yilden har rasat. Sorry Nils, det är rent skitsnack!

Alicante är en destination där flygtiden är ca 4 timmar. Det är ganska lång tid. För mig är WiFi en väldigt viktigt produkt i sammanhanget. Poängen har varit detta ENDA som har lockat mer och varit anledningen till att jag valt SAS. Men att betala 4-5000 kr t/r i GO utan WiFi, utan mat för att få 3000 poäng finns inte på min radar. Jag och många andra kommer att välja Norwegian eller kanske Ryanair från och med nu. Det är först nu yielden kommer vända ner för SAS.
 

Jacob

Medlem
Hatten av för att du snabbt fixat till intervjun och fått fram ny info. Dock anser jag att det också ingår i uppdraget att företräda forumets medlemmar. Hade varit på sin plats att ställa ett par frågor om den kritik som framkommit och gett Nils en chans att kommentera den.
Hade gärna gjort det både längre och mer ingående men tyvärr kom detta ganska oväntat med usel timing, vi har haft minst sagt fullt upp med annat denna vecka (ny design, stort event i onsdags, lanseringar av nya domäner m.m). Ligger dessutom hemma med en kraftig förkylning men valde att göra det ändå för att minska trycket i forumet en aning. Intervju med rinnande näsa är inget skoj.
 

fly4fun

Medlem
Jag måste bara fortsätta på temat Alicante. Jag var nere över novemberlovet (18 okt - 2 nov) och flög med SAS bokat i Plus. Novemberlovet är en av årets största reseveckor där många bolag passar på och tjänar extra pengar tack vare den stora efterfrågan. Några veckor efter bokningen hände en del saker som gjorde att jag ville resa hem tidigare, runt 29-30 okt. Men SAS hade inga stolar så det gick inte boka om. Väl nere den 28 oktober hände saker som gjorde att jag var tvungen åka hem NU. SAS hade inga biljetter alls under de kommande 10 dagarna. Norwegian hade typ 2 biljetter om 7 dagar och Ryanair hade ströplatser om 5-8-10 dagar. Det fick bli Iberia via Madrid.

Väl hemma lägger jag märke till nått märkligt. Trots den enorma efterfrågan, så har SAS plan stått på marken denna helg och vilat. VA F*N! En av årets största resehelger, efterfrågan är helt enorm, allt fullbokat och SAS plan står på marken?!?! Veckor senare går SAS ut och säger att deras yield rasar och skyller detta på bonusprogrammet.

Detta är SAS flotta av nya fräscha B737-800 med winglets baserade på Arlanda. Dom utgör stommen i medelhavstrafiken under helgerna och har troligen den högsta leasingkostnaden i SAS kortdistansflotta.
LN-RGB - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGB - 1 nov - 1 t/r flight 16.25-01:30
LN-RGC - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGC - 1 nov - 1 t/r flight 06:30-14:00
LN-RGC - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGC - 2 nov - första flight kl 10:20
LN-RGD - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGD - 2 nov - 1 t/r flight 13:45-22.40
LN-RGE - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGE - 1 nov - 1 t/r flight 06:15-16:00
LN-RGE - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGE - 2 nov - 1 t/r flight 17:35-23:10
LN-RGG - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGG - 1 nov - 1 t/r flight 06:50-15:20
LN-RGI - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGI - 1 nov - 1 t/r flight 06:30-17:50
LN-RGK - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGK - 1 nov - 1 t/r flight 09:20-15:20

2hek7lx.png


SAS stora problem är att planen står på marken istället för att flyga och tjäna pengar. Det är väl klart att yeilden rasar när SAS dyraste plan står på marken? En ledning som inte fattar detta borde byta jobb omedelbart!
 
Last edited:

fcx

Medlem
Hade gärna gjort det både längre och mer ingående men tyvärr kom detta ganska oväntat med usel timing, vi har haft minst sagt fullt upp med annat denna vecka (ny design, stort event i onsdags, lanseringar av nya domäner m.m). Ligger dessutom hemma med en kraftig förkylning men valde att göra det ändå för att minska trycket i forumet en aning. Intervju med rinnande näsa är inget skoj.

Ta det inte personligt när ett fåtal klagar och den stora majoriteten är glada men tysta.
 
Hoppas SAS läser detta och inte genomför detta. Drömma går ju. :) En genomförbar idé tycker jag skulle kunna vara att de med Eurobonus guld och uppåt innan detta år är slut får behålla nuvarande intjäningstabell. :)
 

NotRyan

Medlem
Hade gärna gjort det både längre och mer ingående men tyvärr kom detta ganska oväntat med usel timing, vi har haft minst sagt fullt upp med annat denna vecka (ny design, stort event i onsdags, lanseringar av nya domäner m.m). Ligger dessutom hemma med en kraftig förkylning men valde att göra det ändå för att minska trycket i forumet en aning. Intervju med rinnande näsa är inget skoj.

Även om jag tycker att du kunde ha varit mer ifrågasättande så har du gjort ett kanonjobb utifrån dom förutsättningar du hade, och jag med flera är väldigt tacksamma!!!
 
A

Aurora

Guest
Jag måste bara fortsätta på temat Alicante. Jag var nere över novemberlovet (18 okt - 2 nov) och flög med SAS bokat i Plus. Novemberlovet är en av årets största reseveckor där många bolag passar på och tjänar extra pengar tack vare den stora efterfrågan. Några veckor efter bokningen hände en del saker som gjorde att jag ville resa hem tidigare, runt 29-30 okt. Men SAS hade inga stolar så det gick inte boka om. Väl nere den 28 oktober hände saker som gjorde att jag var tvungen åka hem NU. SAS hade inga biljetter alls under de kommande 10 dagarna. Norwegian hade typ 2 biljetter om 7 dagar och Ryanair hade ströplatser om 5-8-10 dagar. Det fick bli Iberia via Madrid.

Väl hemma lägger jag märke till nått märkligt. Trots den enorma efterfrågan, så har SAS plan stått på marken denna helg och vilat. VA F*N! En av årets största resehelger, efterfrågan är helt enorm, allt fullbokat och SAS plan står på marken?!?! Veckor senare går SAS ut och säger att deras yield rasar och skyller detta på bonusprogrammet.

Detta är SAS flotta av nya fräscha B737-800 med winglets baserade på Arlanda. Dom utgör stommen i medelhavstrafiken under helgerna och har troligen den högsta leasingkostnaden i SAS kortdistansflotta.
LN-RGB - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGB - 1 nov - 1 t/r flight 16.25-01:30
LN-RGC - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGC - 1 nov - 1 t/r flight 06:30-14:00
LN-RGC - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGC - 2 nov - första flight kl 10:20
LN-RGD - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGD - 2 nov - 1 t/r flight 13:45-22.40
LN-RGE - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGE - 1 nov - 1 t/r flight 06:15-16:00
LN-RGE - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGE - 2 nov - 1 t/r flight 17:35-23:10
LN-RGG - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGG - 1 nov - 1 t/r flight 06:50-15:20
LN-RGI - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGI - 1 nov - 1 t/r flight 06:30-17:50
LN-RGK - SAS - Aircraft info and flight history - Flightradar24 LN-RGK - 1 nov - 1 t/r flight 09:20-15:20

2hek7lx.png


SAS stora problem är att planen står på marken istället för att flyga och tjäna pengar. Det är väl klart att yeilden rasar när SAS dyraste plan står på marken? En ledning som inte fattar detta borde byta jobb omedelbart!

*Man skal ha crew for att flyga t/r skandinavien-spanien, crew koster og penger.
*Några av flygplanene gjennomgår A/B-checks i tiden de står på bakken
*Har man alla sine flygplan i luften 24/7 har man ingen i backup og ender opp med situasjoner ala the nightmareliner, kanselleringer og forsinkelser
 
Toppen