Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Dr. Miles

Expert
Fel. Bokningssystemen i många företag sorterar ofta på 1. Rutt 2. Pris. och erbjuder ju däremellan ett flertal olika bolag.
SAS alternativ är sällan bäst prissatt. Ska du däremot resa till/från en nordisk stad innebär det ju ofta en direktlinje. Är priset lägre med andra aktörer struntar ju firman i hur du reser, oavsett om det innebär mellanlandningar eller inte, så ganska mycket går att styra på det sättet.
Jag har begränsade erfarenhet av företagsresebyråbokning men jag har fått uppfattning att företaget vill att resan ska vara kort och smidigt så möjligt istället för billigaste möjliga biljett med layover i Zürich 17 timmar i båda riktningar, t ex.
Anställdas arbetstid är inte gratis så väljer någon att spara t ex 500 SEK och sedan betalar extra arbetstid 20 timmar låter onekligen en dålig skriven resepolicy.
 

Moco

Medlem
Min uppfattning är att det är mest förekommande hos nordiska bolagen. Internationella bolag struntar i TP och tittar på andra faktorer. TP årskort är ofta inte ens ett alternativ numera.
 

Moco

Medlem
Jag har begränsade erfarenhet av företagsresor men jag har fått uppfattning att företaget vill att resan ska vara kort och smidigt så möjligt istället för billigaste möjliga biljett med layover i Zürich 17 timmar i båda riktningar, t ex.
Anställdas arbetstid är inte gratis så väljer någon att spara t ex 500 SEK och sedan betalar extra arbetstid 20 timmar låter onekligen en dålig skriven resepolicy.

Sant, men fel igen. Restid är ofta inte betald på storföretagen. Så det struntar man i.
 

Dr. Miles

Expert
Sant, men fel igen. Restid är ofta inte betald på storföretagen. Så det struntar man i.
Jag vill inte dra ut denna OT diskussion mycket men resdag räknas väl som en arbetsdag väl? I så fall är restiden betald av företaget.
Eller resdagar räknas inte ens som du jobbar i tjänsten därför räknas det som om du är borta från jobbet? I så fall är det ett kriminellt dålig kontrakt.
 

Moco

Medlem
Varken restid eller övertid är betald numera på många ställen....så ja...gnäll på facken.
Summa summarum är att det på många ställen kommer att inverka negativt på SAS-resandet.
 

Moco

Medlem
Njae... Om du reser måndag morgon kl 8 o e framme kl 19, inte tusen sätter du upp det som en semesterdag inte. Må vara du inte får betalt en timme övertid, men obetald är man väl inte? Jag har då aldrig hört någon ha ett sådant avtal iaf.

Det blir väl sällan fallet om du pendlar ute i Europa, och det var inte det du skriver jag var ute efter heller. En mellanlandning i Europa istället för raka vägen ger ofta ett bättre pris med en SAS-konkurrent, och med utveckligen av EB så blir det också ett alternativ i mitt fall, och säkert också för många andra som varken har TP, C-klass eller businessjet som alternativ.
 
Njae... Om du reser måndag morgon kl 8 o e framme kl 19, inte tusen sätter du upp det som en semesterdag inte. Må vara du inte får betalt en timme övertid, men obetald är man väl inte? Jag har då aldrig hört någon ha ett sådant avtal iaf.

Nix, i ditt exempel så lär nog ingen sätta upp det som en semesterdag. Men i verkligheten så åker man söndag eftermiddag, för att vara framme till måndag morgon. Eller som i mitt fall förra veckan, resdag lördag för att jobba söndag och måndag med hemresa tisdag. Övertid? Nej!
 

Glenn E

Medlem
Jag kommer att fylla i det formuläret iallafall.
Jag har en tor till Palma bokad i februari. I Sas+
En enkel till Frankfurt i April. I Sas+
En tor till Shanghai i April. I Sas Business / Sas+.
En tor till Paris i juli. I Sas+.
Samtliga är återbetalningsbara som tur är.
 
Toppen